Hej
När man sedan brygger lite starkare öl är det än mer viktigt att hålla koll på jästemperaturen för att undvika att producera en hink flytande
huvudvärk
Absolut är det så som Thomas skriver. Jag har bryggt 2 st Dipa i mitt liv. Den första i maj 2010, den andra i början av mars detta år
Den första 2010 hade ett OG på 1073 samt fick ett FG på 1014, jästemp på den ölen låg på ca 21 c (rumstemp) alc på ölet blev ca 7,5 %.
Beska var ok, men jag kommer i håg samt läser ur min logg att det var en känsla/smak av lacknafta/thinner som störde mycket, den felsmaken var mycket lite framträdande, men den fanns där i liten del som förstörde min känsla för denna öl
Bryggde i mars min 2.a dipa "ever". OG var 1081 FG blev 1010, tänkt BU 80, det blev nog ca 65.
Denna gång hade jag en akvarietermometer på hinken, samt styrde tempen via ett fönster, målet va att från jässtart samt ca 4-5 dagar fram ha en temp i jäshinken på 17-18 c. Jag lyckades rätt bra med tempstyrningen, jag hade ca 3 c under önskad jästemp, i rummet. Alltså ca 18 c i hinken betydde 14-15 c i rummet.
Efter 5 dagar så ökade jag tempen i rummet 6 c för en ev diacetyl.
I dag så har ölet stått på flaska i 14 dagar. Smaken är helt ren, ingen som helst tendens till flygfotogen, lacknafta. En beska som övergår i en lång torr smak humle, arom humlen luktar tallskog, centeniel? cascade?, yes jag har båda!
Ett tips jag kan stå för: säjer ett recept, en viss mängd jäst, dubbla den, dom ölen som har blivit förstörd av för mycket jäst är försumbar jämfört med den mängd öl som om inte, blivit förstörd , men inte erhållit sin fulla potentsial
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20