BIAB - varför inte?

Jag har använt mig av BIAB de senaste fyra bryggningarna och kan egentligen inte förstå varför man ska göra något annat. Min effektivitet kommer uppåt 80%, det går snabbt och smidigt och är inte slabbigt och mindre disk blir det ju på slutet (fö den delen av bryggningen när man väl oftast är minst motiverad).

Erkänner villigt att jag aldrig har mäskat med lakkärl och frågan som ställes är väl egentligen vad det finns för anledning för en hembryggare i modest skala att göra det?

2 Senast ändrad av nils-alf (2012-05-11 08:21:44)

Sv: BIAB - varför inte?

Man skulle behöva en stor gryta för att göra 40 liter öl med biab. Tungt att lyfta ur påsen skulle det bli. Man skulle väll kunna ha nån vinsch eller nått. Jag tycker det är rätt skönt att recirkulera vörten vid lakningen också.
Men jag är van med satslakning och gillar det.

Brukar använda biab till småsatser när jag behöver mer jäst och det är jävligt enkelt. Men när jag gör min standardsats på 2 Cornelius så kan jag inte tänka mig att det blir så mycket enklare med biab.

Det är förstås ett bra argument. Jag håller mig tillsvidare till lite mindre (och fler!) satser. Tycker att 15-18l i jäskärlet är ganska lagom och då handlar det inte om några tunga lyft. Har dragit fast en rejäl krok i källartaket som väl för den delen skulle lyfta 20kg malt.

Jag har tittat på att vidareutväckla biab lite. Genom att göra en perforerard behållare att lägga påsen med malten i skulle det bli smidigare att lyfta större lass malt. Om påsen är stpr nog kunde man röra i malten eller pumpa runt vörten genom malten för att få lite bättre utbyte. Dessutom kan behållaren återanvändas när man kokar humlen för att fånga alla större löv.

Men nu har jag ju inte tiden längre så det blir ett framtidsprojekt.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Jag rör en del i påsen - har märkt att om man gör det lyfter man effektiviteten från 65+ till ~80. Har ganska fint krossad malt och jag tror att det kan vara en fördel. Jag använder dessutom inte det så omhuldade Sarita-tyget utan ett mer genomsläppligt, vilket innebär att stamvörten blir rätt grumlig - dock inget som avspeglar sig i det färdiga ölet. Rejäla jästkakor dock!

Jag tycker BIAB är jättesmidigt för små satser (10-12 liter), men för större satser tycker jag helt ärligt att det är både mindre besvärligt och mindre slabbigt med den vanliga mäsktunnan. Det är naturligtvis en utrustningsfråga och vilka val man gjort när man byggt upp sitt system från början.

Men när det börjar talas om rejäla krokar i taket, taljor och spel och tunga lyft tycker jag att det är på väg åt fel håll. Vill du skala upp finns det nog bättre sätt än att envist hänga kvar vid BIAB.

Think globally. Drink locally.

Fair enough. Min batchstorlek kommer nog inte öka markant i det korta tidsintervallet - det finns så många olika sorters öl att provbrygga!

Om man ställer om frågan såhär då: en hel del av mitt bryggande går ut på att prova teorier som jag läst och försöka bygga upp olika sorters öl. Finns det något i BIAB-uppsättningen som skulle kunna hindra mig i mitt experimenterande? Jag kan inte resonera mig fram till något!

Jag använder en perforerad jäshink istället för påse. Dessutom cirkulerar jag som du beskriver ballista vilket ger klar vört trots biab setupen. Det bästa är egentligen att hantera hinken är enklare än att dra, klämma och krabba med en påse. Tömma den likaså.

Har inte nått en effektivitet på 80% ännu. Förbättringspotential med andra ord men bryggningen i sig är enkel.

Nu kanske jag går lite off topic men jag sänkte min effektivitet igen när jag var uppe på 78% till 72% där jag ligger stadigt. Jag tycker att ölen blir fylligare och mer fullkomliga när man får slunga i lite extra malt. Och det är ändå inte många kronor det handlar om.

En fundering jag fick med BIAB är att använda humlepåsarna , man lägger i lagom mycket malt i varje påse och knyter igen, sen får dom ligga och simma i grytan så länge man vill.
På det viset slipper man tunga lyft samt att man kan ta upp påsarna i den takt man själv vill, det går ju tom att stegmäska de olika påsarna olika länge och med olika temperaturer, vad vinsten skulle bli med den metoden vet jag inte, men det skulle kanske ändra ölkaraktären på något vis...... ;-)

Salle

nils-alf skrev:

Nu kanske jag går lite off topic men jag sänkte min effektivitet igen när jag var uppe på 78% till 72% där jag ligger stadigt. Jag tycker att ölen blir fylligare och mer fullkomliga när man får slunga i lite extra malt. Och det är ändå inte många kronor det handlar om.

Genom mindre lakning då?

Krossar grövre.

När ni pumpar runt mäsken hur länge håller ni på kan man hålla 65-67 grader ändå?

Jag har också börjat med BIAB 15-20L/omgång, tycker det funkar klockrent, min påse är också ganska grov så jag kör två lager i denna modell http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5289.
Jag stegmäskar samtidigt som jag rescirkulerar.
Vid lakning lyfter jag ur hela insattsen och ställer den i en gammal jästunna samtidigt som jag kopplar om pumpen från kärl 1 till kärl 2 som står redo med lakvattnet.
När allt runnit färdigt i kärl 2 så hälls det tillbaks till kärl 1 som redan börjat koka.

bjolu340 skrev:

Om man ställer om frågan såhär då: en hel del av mitt bryggande går ut på att prova teorier som jag läst och försöka bygga upp olika sorters öl. Finns det något i BIAB-uppsättningen som skulle kunna hindra mig i mitt experimenterande? Jag kan inte resonera mig fram till något!

Nej verkligen inte, BIAB är ju fullständigt idealiskt för sådant. I och med att processen är förenklad så behövs ju vissa steg inte i BIAB, t.ex. lakningen, vilket gör att man får vara lite fantasifull om man vill få till någonting som liknar t.ex. first wort hops. Det finns säkert fler sådana småsaker, men inga showstoppers som jag kan se.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:
bjolu340 skrev:

Nej verkligen inte, BIAB är ju fullständigt idealiskt för sådant. I och med att processen är förenklad så behövs ju vissa steg inte i BIAB, t.ex. lakningen, vilket gör att man får vara lite fantasifull om man vill få till någonting som liknar t.ex. first wort hops. Det finns säkert fler sådana småsaker, men inga showstoppers som jag kan se.

"puh!" smile

Tänkte mig brygga lite starkare igår men körde bara en enkel 70 min infusionsmäskning vid 67 grader (annars blir ju natten lång) och utgick ifrån att jag skulle få sämre utbyte än när jag krånglar med en massa raster fram och tillbaka. Tog i rätt ordentligt med malten. När jag sedan räknade ut effektiviteten så visade det sig att jag hamnat strax ovanför 80-strecket. Nå, eftersom jag hade en hel jästkaka att hälla det på så fick det helt enkelt bli en stark öl. Att hålla på och späda ut känns ju trist i det läget. Fick däremot tömma humlelagrena för att matcha IBU:n.

Jag har bara kört BIAB nu sen jag började med helmalt för nåt år sen, inga mängder men ett knappt dussin gånger har det väl blivit. Jag använder Lidl-grytan (27 L) och en påse sydd i silduk och gör batcher på 15-20 liter, men på sistone som partigyle.

Med en extra 10 L gryta har jag fått till ett effektivt flöde för att göra två sorters öl på ca sex timmar - en stark (IPA hittills) på 8 liter (första tappningen ner i en 15liters hink), och en lite svagare med samma mäsk plus en delmäsk  i 10L-grytan med specialmalt (blir en porter/stout).
som jag häver ner i påsen samtidigt som jag fyller på med lakvattnet i Lidlgrytan. Jag kokar IPAn i 10Litarn och låter portern götta sig i påsen en halvtimma till med specialmalten. Sen låter jag portern koka upp, häller några liter till genom BIABbagen ner i 15L hinken och tebaggar den.när IPAn kokat klart är det dags för kylning i isvattenbad. Lagom tills det är svalt har portern kokat klart och då får den gå i grytan (efter att IPAn gått i damejeannen) för isvattensbad.

Ingen flödeslakning alltså utan nåt mellanting. MaxiBIAB? MiniBIAB? jag har hört begreppen slängas omkring men inte memorerat vad som är vad. Jag har tänkt att modifiera en kylväska, eller kanske köra hink i hink (har två 15-l majonnäshinkar från pizzerian som kanske skulle kunna funka för lite mindre satser), men det är sååå jädra bekvämt med BIAB att jag ids inte.