Jag har bara kört BIAB nu sen jag började med helmalt för nåt år sen, inga mängder men ett knappt dussin gånger har det väl blivit. Jag använder Lidl-grytan (27 L) och en påse sydd i silduk och gör batcher på 15-20 liter, men på sistone som partigyle.
Med en extra 10 L gryta har jag fått till ett effektivt flöde för att göra två sorters öl på ca sex timmar - en stark (IPA hittills) på 8 liter (första tappningen ner i en 15liters hink), och en lite svagare med samma mäsk plus en delmäsk i 10L-grytan med specialmalt (blir en porter/stout).
som jag häver ner i påsen samtidigt som jag fyller på med lakvattnet i Lidlgrytan. Jag kokar IPAn i 10Litarn och låter portern götta sig i påsen en halvtimma till med specialmalten. Sen låter jag portern koka upp, häller några liter till genom BIABbagen ner i 15L hinken och tebaggar den.när IPAn kokat klart är det dags för kylning i isvattenbad. Lagom tills det är svalt har portern kokat klart och då får den gå i grytan (efter att IPAn gått i damejeannen) för isvattensbad.
Ingen flödeslakning alltså utan nåt mellanting. MaxiBIAB? MiniBIAB? jag har hört begreppen slängas omkring men inte memorerat vad som är vad. Jag har tänkt att modifiera en kylväska, eller kanske köra hink i hink (har två 15-l majonnäshinkar från pizzerian som kanske skulle kunna funka för lite mindre satser), men det är sååå jädra bekvämt med BIAB att jag ids inte.