Jästtvätt igen...

Hej!

Håller på att tvätta min lagerjäst inför bryggning imorgon. Jag har ett problem och det är att den är så hårt flockande och i en så näringsfattig miljö att den absolut inte vill släppa taget. Jag får helt enkelt ingen riktig separation från druven som också finns i jästkakan och det blir svårt att hälla från jästen... Hur gör ni som är vana jästtvättare. Jag funderar på om jag ska ge den lite vört, typ en liter, se till att den släpper flockningen och sedan tömma bort den från druven men vet inte om det är ett gångbart förfaringssätt.

Sv: Jästtvätt igen...

Nöden har ingen lag. Hade inget maltextrakt. Kokar en lite sockerlösning med lite jästnäring. Slår i det i min jästtvättarburk och ser vad som händer. Funkar det u te så har jag torrjäst.

Alltså töm på vatten, kokt nerkylt i rätt temp. Skaka eller vispa kraftigt tills du löst upp allt. Låt stå en kvart och dekantera över allt utom det som ligger på botten. Så skulle jag gjort iaf. Men det finns säkert nån bättre metod.

Ok. nu ska vi kanske inte dra allt för stora växlar på det här. Antingen så var det att jag tillförde mer vätska som gjorde slurryn lite lösare (1,5 liter fick ca 4 dl sockerlösning) eller så gillade jästen upptåget. Efter 20 minuter och ett par skakningar blev det en dramatisk skillnad. Druven sjönk ner på bara 5 minuter och resten av vätskan var klart mycket mörkare än innan antydande att mer jäst var i suspension. Ingen konst att separera från druven. Ny får vi bara se vad jästen tycker när det är pitchat i vört. Socker är ju en klar favorit men det blir nog enahanda med bara bordssocker så det är möjligt att jag i längden inte har gjort någon större vinst. Men jäst att brygga på finns det absolut.

Flockning är till viss del beroende av mängden socker i lösningen jästen befinner sig i (lite varierande beroende på jäst-stam). Effekten beror bland annat av att de "handtag" som jästen greppar varandra med har likheter med sockermolekyler. En hög halt av socker i omgivningen leder till att de "tar-i-hand" med socker istället och s.a.s "tappar taget". Motsatt så ökar tendensen att greppa hårt i grannarna när sockerhalten minskar (= flockning uppstår när sockret börjar ta slut). Flockningen som helhet är dock beroende på fler faktorer (antalet "handtag" ökar bl.a. när jästen närmar sig vila), men att skjuta sockret i höjden igen kan ofta lossa "greppet" påtagligt på bara någon minut. Att få ner mängden Kalcium (som deltar i vissa av bindningsmekanismerna) är också ett sätt att försvaga greppet och här ser man effekt med vattentvätt (överkurs: tillsatts av kalciumbindare t.ex. EDTA kan ofta lossa den segaste klump på sekunder). Omvänt ökar man på flockning genom att ha god tillgång på Kalcium i vörten (klarare öl snabbare lite beroende på jäst-stam).
Själv "tvättar" jag sällan jäst då jästen inte gillar det, och den lilla mängden grums i mitt tycke inte spelar särskilt stor roll jämfört med allt nytt som åker från koket. Men när jag skall slamma upp högflockande jäst vid jästtillsats så fungerar sockervatten eller vört oerhört bra.

/CalleT

Det innebär väl att man vid tex primning inför flasjäsning kan slamma upp sin otvättade jäst i lite av ölet+socker, låta föroreningar sedimentera en stund och bara satsa överfasen innehållande ganska ren jäst. Låter bra om nu inte jästen tycker om att tvättas.

Ulf

Det ska mycket till (erfarenhetsmässigt) för att det ska finnas så lite kvar av suspenderad lågflockande jäst att man behöver tillsätta extra för priming. Jag vet att en del gör det men är man inom rimlig tid flaskar ett öl så ska man inte behöva tillsätta mer. Det finns extremfall.med väldigt stark vört men i normalfallet behövs det knappast. Jag har jäst med hårdflockande engelska stammar, låtit det stå kallt på sekundär ett par veckor och ändå i te tillsatt mer. I primingfallet handlar det ju om kolsyra bara och det är så lite socker att det knappast ger något smakbidrag även om den kvarvarande jästen är sliten och stressad. Man kan förstås tvätta för att pitcha vid priming men det låter krångligt frågan är vad man vinner på det. Jag skulle kanske göra det på en lager som lagrats på bulk under mer än en månad men inte annars.

Sågkärrsbryggarn skrev:

Det innebär väl att man vid tex primning inför flasjäsning kan slamma upp sin otvättade jäst i lite av ölet+socker, låta föroreningar sedimentera en stund och bara satsa överfasen innehållande ganska ren jäst. Låter bra om nu inte jästen tycker om att tvättas.
Ulf

För hårt flockande jäst där ölet stått så länge innan tappning att det är för lite jäst i suspension kan det nog vara en bra idé. Man bör dock räkan ut "OG'" för sockerlösningen först. För en tjock sockerlösning (som man brukar ha til priming) blir såklart till stress åt andra hållet (mer än 1050 är inte att rekommendera). Det betyder troligen att man får ta bara en del av sockret till jäst-slamningen och resten i tapp-kärlet som vanligt.
Själv brukar jag  ibland spara ca 1 dl av ölet taget en stund efter jäsningsstart och tappa i en ren PET-flaska. när det jäst ut i denna ställer jag den i kylen tills några timmar innan tappning. Jag häller då av det gamla ölet i flaskan och fyller med 2 dl nykokt och svalnad vört 1030 (från spraymalt och vatten). Jästen får sedan jäsa igång ordentligt några timmar i flaskan igen Denna tillsätts sedan som aktiv "kröjs" tillsammans med socker till ölet innan tappning. Fördelen blir en mycket snabb och jämn kolsyrning utan onödigt mycket jäst. Man kan såklart göra likadant genom att "fiska" upp lite jäst från hinken och dra igång några timmar innan, men det blir bökigare än att ta undan den direkt i en flaska.

/CalleT

Skulle det funka att ta ut en liter av det utjästa ölet med upplöst socker (20L+ca 115g) och tillsatta till den flockulerade jästen och "få isär den" eller blir socker halten för låg?

Ulf

Sågkärrsbryggarn skrev:

Skulle det funka att ta ut en liter av det utjästa ölet med upplöst socker (20L+ca 115g) och tillsatta till den flockulerade jästen och "få isär den" eller blir socker halten för låg?
Ulf

Risken är nog att det blir för lågt. Men du kan ju spara lite av sockerlösningen och hälla i den där litern öl istället så får du ju upp halten. Det blir dock inte riktigt lika effektivt som färskt vört (eller socker i vatten) då både pH och alkohol påverkar vissa delar av flockuleringen (varierar igen med jäst-stam) men borde fungera bra nog. Prova! 6-8% socker är nog lagom att sikta på.

/CalleT

11 Senast ändrad av Techno (2012-05-08 16:22:05)

Hej

Calle T skrev:

Själv brukar jag  ibland spara ca 1 dl av ölet taget en stund efter jäsningsstart och tappa i en ren PET-flaska. när det jäst ut i denna ställer jag den i kylen tills några timmar innan tappning. Jag häller då av det gamla ölet i flaskan och fyller med 2 dl nykokt och svalnad vört 1030 (från spraymalt och vatten). Jästen får sedan jäsa igång ordentligt några timmar i flaskan igen Denna tillsätts sedan som aktiv "kröjs" tillsammans med socker till ölet innan tappning. Fördelen blir en mycket snabb och jämn kolsyrning utan onödigt mycket jäst. Man kan såklart göra likadant genom att "fiska" upp lite jäst från hinken och dra igång några timmar innan, men det blir bökigare än att ta undan den direkt i en flaska.

Det lätt mycket intressant, skall testa på nya Roggenbier P.S Hur långt är en stund efter jäststart?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Mycket bra tips Calle! Den mängden jäst skall alltså funger bra för primen? Det ska jag prova på en gång! Min nya lager kom igång redan ett par timmar efter pitch så det är väl läge att sticka ner en slev redan nu. Då borde jag inte heller få med en massa druv. Tack för det tipset!

Techno skrev:

Det lätt mycket intressant, skall testa på nya Roggenbier P.S Hur långt är en stund efter jäststart?

Så snart den värsta druven lagt sig (men innan jäsningen tar sådan fart att druven virvlar upp igen). Brukar räcka att vänta 10 minuter.
Själv jäser jag vanligen i dunk, så det blir enkelt att hälla direkt från dunken till flaskan, men med en ren "soppslev" eller annat borde man enkelt kunna ösa upp lite om man jäser i hink. Jag brukar sedan skaka om flaskan ofta i början när det jäser och även släppa in lite luft (klämma flaskan försiktigt och sedan låta den "suga" luft tillbaka). Det får jästen att växa sig extra frisk. Men så snart det lugnat sig så åker den in i kylen för att snabbt få dem i dvala i väntan på själva ölet som ju får jäsa längre. För de flesta öl blir det lämpligt att ta av ca 1/150 d.v.s 1-2 dl i de flesta fall.  Det är fortfarande i övre regionen (kommer ge synligt jästsediment i flaskan) så man kan gå ännu lägre om man vill ha mindre sediment, eller istället ännu mer om man har starka öl (t.ex. belgare).

/CalleT

Jag har alltid tyckt att krönsning verkar bökigt och lite bökigt är det ju om man ska ta hänsyn till vörtstyrka i sin kröjsning etc men det du beskriver är ju enkelt, som en kröjsning light där sockret egentligen får stå för komsyran och vörten bara aktiverar jästen om jag förstår dig rätt. Finurligt och lagom avancerat.

Traditionell kröjsning är ju som sagt lite bökigt, men här är ju tanken precis som du säger, att bara bry sig om att få lagom mycket aktiv jäst från "kröjset" och låta sockerarterna komma från sockerlösning som vanligt.
Det är även precis som riktig kröjsning fin medicin mot "grönöl" så man kan tappa på flaska tidigare än normalt.

/CalleT

Nu har jag en fråga till ämnad åt vana jästtvättare, eller ännu mer tilldem som arbetar med jäst. Är det verkligen ok att tvätta jästen i vanligt vatten? Är det inte väldigt många celler som går sönder pga den osmotiska skillnaden? Cellerna ligger ju dessutom i dvala och är inte omgiven av energi för att alla jonpumpar ska fungera. Vore det inte bättre med en 0,9% saltlösning?