1 Senast ändrad av Techno (2012-04-17 18:22:13)

Kulor till lager (ej öl)

Hej

Jag arbetade tidigare på en pappersmaskin och  eftersom en sådan har stora valsar, torkcylindrar, som snurrar fort och 24/7, så finns det mycket lager. Dom fick ju bytas efterhand. Nu har jag 3 st kulor i ett av lagren, dom väger väl ca 500 g st.

Jag undrar om någon ev vet vad en sådan lagerkula kan tänkas vara gjorda av? Har tänkt använda dom som sänke i en humlepåse vid torrhumling. Är det rostfritt så är det ok, men är dom galvade, eller innehåller nickel, krom så känns det ju inte så lustigt att använda dom.

Raasken, du verkar ju va en händig och mekanisk man, vad tror du?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Kulor till lager (ej öl)

Kära Bo!

Det är väldigt fint av dig att vilja be om hjälp när det gäller analysen av dina jättekulor! big_smile
Skämt åsido som slaktaren sa!

Det första som dyker upp i skallen är ordet: Hårdförkromning.
Däremot så vågar jag inte yttra mig om lämpligheten att ha det i öl...
om jag inte minns alldeles fel så finns både krom och nickel som legeringsämnen i rosfritt stål.
Googla så det ryker om det är mitt bästa tips! Lycka till.

Mvh Raasken

http://www.brinkfornickling.se/hardfprkromning.php
http://sv.wikipedia.org/w/index.php?tit … =mediawiki

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Ja galvade är då i alla fall INTE! Men det måste till betydligt mer än sur vört att fälla ut nickel, krom och vanadium ur en stålbit. För att få angrepp på såna metaller medelst syra, måste man betydligt lägre i registret. Tänk konc, saltsyra eller svavelsyra.
Jag hade inte tvekat en sekund. Men det är jag det...

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Det är nog ingen fara, kromade är dom tveklöst inte i alla fall, de flesta lagerkulor, rullar och kolvstänger är idag pressade eller manglade under högt tryck, rostfritt är det inte heller som standard.
lägg en kula i öl en tid o se vad som händer, det som kan fällas ut är ju rost.

It takes balls to brew a lager.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Hej

Tack för respons. Jag tror jag använder mina stora kulor som sänke lol

Bo

7 Senast ändrad av Flasktömmaren (2012-04-18 14:10:29)

tjena!

jag har använt en näve glaskulor, såna man spelar kula med, känns helt rätt. lätta att rengöra iom att de är gjorda av just glas.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag använder såna där stenar som kan ersätta isbitar i whisky. Lite lyxigt kanske men då får jag användning för dem lite oftare...

Hej

Vad är det för sorts stenar?

Bo

Låter som täljsten?

11 Senast ändrad av olefattguy (2012-04-19 17:22:29)

Techno skrev:

Hej

Vad är det för sorts stenar?

Bo

http://www.kitchenstore.se/whisky-konja … tenar.html
Japp, täljsten.
"Använd ej i kolsyrade drycker då täljsten är basisk och gör att drycken neutraliseras och kolsyran försvinner."
Ehm, det kanske inte är så bra...?

12 Senast ändrad av Flasktömmaren (2012-04-19 18:08:40)

haha, så skojigt, skulle det funka med pimpsten? hoho skål grabbs!

edit; obs att jag inte försöker göra mej lustig på nån annans bekostnad, jag har själv dränkt en insexnyckel från IKEA i ett öl som sedan smakade plåt så den biten är täckt.. tjoflöjt!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Lagerkulorna är säkert gjorda av vanligt lagerstål.
Sök på SKF3 eller 100Cr6.

De funkar säkert som sänken, men rostar troligen.

Håkan

Gå på leksaksaffären och köp ett par rejäla kulor av glas. Finns på lösvikt.

brandemannen skrev:

Gå på leksaksaffären och köp ett par rejäla kulor av glas. Finns på lösvikt.

+1 på den. Glas har ju som bekant en ganska lång historia att vara i nära kontakt med öl utan problem. Billigt är det också.

- Pappa, har du sett mina jumbokulor?

- Hrrrmm, hrmm, njaaeeehhh...

Kulorna återfanns som genom ett under några dagar senare vid omtappningen...

Jag har precis sänkt en kulpåse i mitt fat, dock glömde jag att rengöra dessa mer än att slaffsa omkring i starsan.... jaja, får väl se om skummet uteblir... jaja, då vet jag iaf vad det beror på.
  Balls to the Wall!!