1 Senast ändrad av bjolu340 (2012-04-26 09:06:37)

alfa / beta-amylas?

Om man tittar på vad som händer i de olika försockringsrasterna så blir jag lite förvirrad. I betaamylas-steget bryter man ner mindre komplexa kedjor till maltos och i alfaamylas-steget bryter man ner längre kedjor till mindre komplexa.

Eftersom jag inte varit nöjd med utjäsningsnivåerna i mina brygder undrar jag därför - om man vill skapa ett torrt öl, vore inte det bästa att då stegmäska baklänges? Dvs börja vid 72 grader, låta detta fortgå i en halvtimma eller så, sedan späda med ett par liter kallt vatten (och möjligen lite frisk malt för ensymtillskott(?)) och köra en rast vid 62-63 grader? Detta borde skapa en väldigt utjäsningsvillig vört - eller tänker jag fel?

2 Senast ändrad av megen (2012-04-26 09:43:21)

Sv: alfa / beta-amylas?

Lyssna på bryggradioavsnittet om mäskning. Där är Peter Högström inne på helt samma linje.

En referens till John Palmers smått obegripliga trädgårdsallegori är väl också på sin plats...

Think globally. Drink locally.

Puh! Den allegorin gjorde saker och ting klarare. Eller.. nåt!

Ok, jag kommer naturligtvis prova detta men "dessvärre" så har jag dessutom nyligen förstått relationen mellan antal jästceller och utjäsning så egentligen skulle man ju prova utan förkultur men man brygger ju inte bara för att bekräfta teorier utan också att få fram goda öl (!!) - därför skulle det ju vara intressant att höra om någon annan har provat detta förtjänstfullt. Peter nämner ju mest ATT han har sysselsatt sig med detta en del på senare tid - detta är ju dessutom dryga året sedan så där borde ju finnas vissa empiriska resultat..?

Ett alternativ är att mäska länge.
Finns en del inlägg på forumet att vid väldigt långa mäskningstider vid en temperatur på runt 65 (2,5-3 timmar) så jäser ölet ut extremt mycket med FG på neråt 1003-1005

Sedan är också jästen väldigt avgörande. Framförallt hur den klarar av maltotrios.
Kolla på sifforna för utjäsningsgraden på jästsorterna som finns i web shopen.

Det var ett avsnitt av Basic Brewing nyligen där en snubbe hade mäskat "baklänges" helt enkelt genom att låta mäsken naturligt svalna...

Annars tror jag du är rätt ute med att börja med att få grepp om jästen och förkulturerna. När du känner dig bekväm med förkulturer och vet hur du skall få jästen att jobba med full potential kan du ge dig på finliret i mäskningen.

Think globally. Drink locally.

Problemet med "baklängesmäskning" är ju att de amylaser som inte vill jobba vid hög temp  förstörs av denna värme. Väntar man för länge vid den högre tempen hjälper det inte längre att sänka.
Men har man problem med att få "normal" utjäsning så är det snarare jäsningen som spökar och inte mäskning (förutsatt såklart att man har en termometer som funkar och att man inte ligger på några extremvärden i temp). Vill man ha extremt torra eller extremt fylliga behöver man dock kombinera ytterligheter i mäskschemat och rätt jästval och jäsprocess.

/CalleT

Det gamla sättet att mäska är väl med trippeldekoktion. Det ger bra utbyte med dåligt modifierad malt.
Läs kapitel 10 Mashing i New Brewing Lager Beer av Gregory J. Noonan och du kommer att vara förvirrad eller upplyst.

Pulsatorius

9 Senast ändrad av Johan_std (2012-04-26 21:16:22)

Man kan väl dela upp mäsken. Låta en del vara kvar vid den låga temperaturen medan man delmäskar resten vid högre temperatur. Därefter sänker man temperaturen och tillsätter mäsken med den låga temperaturen som har kvar amylaser som vill jobba med lägre temp.

Eller så maler man lite extra och slänger i när man sänkt tempen...?

olefattguy skrev:

Eller så maler man lite extra och slänger i när man sänkt tempen...?

PAoW! http://shop.humle.se/tillsatser/enzymer … grp=295217

Då kan man börja i fel ände så att säga.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Hej
Tycker denna diskution är lite konstig.
Det är möjligt att man kanske kan behöva extrema mäskningar med tillsats av enzymer på ett eller annat sätt om man brygger extremt starka öl.
Jag har aldrig bryggt öl starkare än 1100, men de har jäst ut bra med vanlig mäskning.

Innan man ger sig in på extrema metoder kan man väl definiera problemet som ska lösas.
Bjolo, brygger du öl med en mäsktemp under 65 grader, utan mycket karamell malt, med mycket välmående jäst, så ska utjäsningen bli bra utan en massa specialare.

Vilket FG får du som du upplever som för högt?
Tycker du att andras hembrygder också är för fylliga?
Kanske ska du bara tunna ner dem ned socker?

Om jag förstått rätt så bestäms Maltos/dextrin förhållandet nästa bara av betaamylasets livstid,vilket styrs av tempen.
Alpha amylaset är sällan den begränsande faktorn. under normala förhållanden förstås.
Har smakat öl som mäskats vid för låg temp utan att varit vid den temp som alpha amylaset är mest aktivt.
De har varit tunna o blaskiga, inte gott.

Alpha amylaset kan också göra maltos, men behöver då mycket längre tid.
Vid över natt mäskning får alpha amylaset tid att verka och ger ett tunnare öl.

/Kjell

Kjell - diskussionen kan gärna få vara lite konstig tycker jag. För mig är bryggning en trevlig värld eftersom den erbjuder möjlighet att handfast prova teoretiska resultat. Diskussionen har iallafall gett mig en större förståelse för hur det här fungerar - jag kommer inte mäska baklänges i nästa brygd - snarare isåfall jobba med större förkulturer men jag kommer definitivt prova att vända på rasterna någon gång bara för att det är möjligt och spännande att se vad resultatet blir!

Vad gäller mina höga FG så tror jag att problemet definitivt är jästrelaterat. Min senaste 15l-brygd av någon slags amerikansk weiss stannade på 1.018 (från 1.044) men då använde jag ett halvt paket torrjäst som legat i kylen i ett par veckor efter öppningen. Efter att ha provdruckit sagda brygd efter avslutad kolsyrning (igår, faktiskt) så klagar jag icke. Den var klart angenäm!

Här är en bild förresten.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/10_bild.JPG

Det ölet har ett dis av jäst, men ser ju riktigt läckert ut ändå, om du har den på fat råder jag dig att inte röra fatet på en vecka, då blir den nog ännu renare och smaskig som tusan.
snygg vedspis där, en sån står högt på min önskelista, analog värme slår det mesta.
tråkigt att vara beroende av el, min pellets brännare måste ju också ha el för att gå igång, lite trist när strömmen bryts på vintern.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Om du får då höga fg på en så förhållandevis beskedlig hört skulle jag definitivt fundera på hur mäsktemperaturen verkligen ligger. Jästen är viktig i sig men även om det är underpitchat brukar den lyckas pressa ner fg. Har du en bra termometer?

Damn auto correct. Hoppas du förstår.

Hmm det där med att ligga och mäska uppåt 72-74 grader tror jag inte på, jag gjorde trestegs mäskning i början, 63, 68 och 73 grader. Det blev matiga öl som jäste ut dåligt. Numer kör jag ett(65-68 grader), i sällsynta fal två steg(63, 68 grader) och har inga problem med utjäsning och alla öl smakar mer rent och friskt. Nu ligger jag på 1,008-1,012 i fg med och 1,045-1,075 i og. Min senaste öl jäste ut från ca 1,123-1,005, det blev lite väl bra.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Flasktömmaren - ja, men å andra sidan innehöll det 40% omältat vete så det kanske kan förklara lite av diset?  Vedspisen är kunglig vid tidiga morgnar med natt-fukten fortfarande kvar. De är inte dyra, köpte denna för knappt 7000 spänn ny på eldabutiken. Skitenkel att sätta in (om man har skorsten förstås).

Min hoegaarden-klon som jag inte riktigt fick upp FG på (1040) mäskade jag 50-62-68 och den jäste ned till 1012. Nuvarande batch som står på jäsning körde jag 62-64-70 på. Kanske inte blir fullt så bra där då!

Nej, bra termometrar har vi dåligt med - jag har använt en sådan där klassisk lång rak sak som man köper på brygghandlar för 39 spänn. Däremot har jag beställt en riktig regulator med en PT100 så det kan väl kanske förbättra situationen lite.

Hej
Jag har inte heller något emot konstiga diskutioner eller vilda experiment.
Tyckte bara att vilda experiment för att lösa ditt problem kändes konstigt.
Du borde kunna tillsätta mer frisk jäst i en av dina veteöls flaskor.
Om inte det tar ner FG så skulle jag hellre satsa på bra koll på tempen.
Fast bra jäst o bra tempkoll är förstås aldrig fel oavsett.

/Kjell

20 Senast ändrad av Flasktömmaren (2012-04-27 17:38:55)

bjolu340 skrev:

Flasktömmaren - ja, men å andra sidan innehöll det 40% omältat vete så det kanske kan förklara lite av diset?  Vedspisen är kunglig vid tidiga morgnar med natt-fukten fortfarande kvar. De är inte dyra, köpte denna för knappt 7000 spänn ny på eldabutiken. Skitenkel att sätta in (om man har skorsten förstås).

Min hoegaarden-klon som jag inte riktigt fick upp FG på (1040) mäskade jag 50-62-68 och den jäste ned till 1012. Nuvarande batch som står på jäsning körde jag 62-64-70 på. Kanske inte blir fullt så bra där då!

Nej, bra termometrar har vi dåligt med - jag har använt en sådan där klassisk lång rak sak som man köper på brygghandlar för 39 spänn. Däremot har jag beställt en riktig regulator med en PT100 så det kan väl kanske förbättra situationen lite.

Jo så kan det ju vara... min am. vete, med puffat vete ( 50/50 ) blev dock helt blank efter en, kanske två veckor i fatet, att fatet inte får vippas omkring är väl uppenbart, det kan vara svårt med det rätta diset även om ölet består av stora delar vete... många tillsätter lite vetemjöl i koket för att vara säkra... hur gammalt är ölet på bilden?

skorsten finns till pelletsbrännaren men den är inte användbar till köket, kostar kanske lite att sätta in en till... men avis är jag! hmm

Ska se om jag hittar receptet...

Ok, det står 50/50 här ovan, det skulle vara 20/80, eller 25/75, minns inte riktigt...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Ölet på bilden är -1 dag gammalt, tog det en dag innan jag bestämde att det var färdigkolsyrat. Hade dessutom behandlats ganska ovarsamt precis innan. Så vi får se om en vecka eller två. Om batchen håller så länge, det kommer hit folk på valborg! smile

med gäll stämma; -Folk...?

Har köpt lite ont krut till brasan jag med , haha, tror det blir bra ditt öl till slut, ( ser på bilden ) det verkar ha klarnat lite nu... eller bara inbillning!?

Hehe, digital klarning - det var något nytt!

skojar du!? smiiiiil!!

25 Senast ändrad av Techno (2012-04-27 23:20:33)

Hej

Ta till dig av det Kjell samt Calle T säjer, Kjell är en gammal bryggare som har fått många medaljer, det får han inte om han inte vet hur att brygga.

Calle T har jag den största respekt för, han är forumets expert på jäst

Ett tips: Lyssna på dom som har erfarenhet

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20