1 Senast ändrad av Runo (2012-04-21 11:34:01)

Jag har det här hemma. Tips på någon god öl att brygga av det.

Tycker jag hamnar i samma hjulspår hela tiden. Någon som kan tipsa om något kul och gott att brygga med de här ingredienserna?

Barley, Flaked (Thomas Fawcett)
Black Malt (Thomas Fawcett)
Caraaroma (Weyermann)
Carapils (Weyermann)
Chocolate Malt (Thomas Fawcett)
Crystal Malt - 60L (Thomas Fawcett)
Extra Light Dry Extract
Milk Sugar (Lactose)
Pale Chocolate Malt (Thomas Fawcett)
Pilsner Premium (Weyermann)
Wheat Malt, Pale (Weyermann)
Wheat, Torrified (Thomas Fawcett)

Cascade, 2010 (art. 440068)
Challenger, 2009 (art. 400309)
East Kent Goldings, 2010 (art. 400009)
Fuggle, 2010 (art. 400139)
Northdown, 2010 (art. 400539)
Northern Brewer, 2010 (art. 41018)
Perle, 2010 (art. 410400)
Saaz, 2009 (art. 420009)
Saaz, 2011 (art. 420001)
Spalter Select, 2010 (art. 410900)
Tettnanger, 2011 (art. 410201)

London ESB Ale 1968
Nottingham
Safale American US-05
SafAle English Ale S-04
SafBrew Ale S-33

+ olika vattenbehandlingskemikalier.

Sv: Jag har det här hemma. Tips på någon god öl att brygga av det.

En ESB med 1968, du får väl ta pilsner som basmalt men det funkar säkert bra, sen har du ju brittisk karamellmalt för lite sötma och färg, krydda med fuggle och eller EKG och knorra till det med en liten dos cascade på slutet. Kanske challenger funkar där också men den har jag inte använt.
Eller så använder du jästen till en mumsig porter med karamell och chokladmalt i. Mumma.

brandemannen skrev:

En ESB med 1968, du får väl ta pilsner som basmalt men det funkar säkert bra, sen har du ju brittisk karamellmalt för lite sötma och färg, krydda med fuggle och eller EKG och knorra till det med en liten dos cascade på slutet. Kanske challenger funkar där också men den har jag inte använt.
Eller så använder du jästen till en mumsig porter med karamell och chokladmalt i. Mumma.

Det kanske är en bra idé. Jag har aldrig lyckats med mina ESBförsök tidigare. Får inte till den där maltiga karamellsmaken som är i Fuller´s ESB. Vet inte riktigt vad jag gör för fel. Jag kanske ska vattenbehandla likadant som när jag gör pilsner för de får jag maltiga.

Jag har använt Londons varrenprofil med framgång så det är ett tips.

Hmm.. kanske är det som är felet jag har burtoniserat vattnet när jag provat att brygga ESB jag läste någonstans att Fuller´s gjorde det.

6 Senast ändrad av nils-alf (2012-04-21 19:54:02)

En fullers esb i Sverige smakar helt annorlunda än en färsk i England. Det är den omilda behandlingen, oxidation och humlen som avtar som gör smaken som vi känner igen som maltigt och karamell. Vart uppriktigt förvånad när jag drack mina olika favoriter i England.

Jamil pratar om det där i fullers esb programmet på jamil show. Det var kul att få förklarat vad det berodde på.

Tror definitivt INTE att du ska burtonisera vattnet för en ESB! Vet inte om Fullers gör det men det är jag ytterst tveksam till. Jag var i england för ett par veckor sedan och drack burtoniserad IPA (bryggd i burton där man tydligt påpekade vilket avtryck vattnet gjorde på ölen) och jag tyckte verkligen inte det var en behaglig upplevelse. Den var inte så långt ifrån de egna öl jag gjort för att burtonisera vattnet, det blir stickigt, på något vis metalliskt och mineralvatten (vichy) på ett sätt som verkligen skiljer sig från Fullers öl både på cask och på flaska. Jag tror inte de svavlar upp vattnet i london till burtongrader. Prova Londons profil om du kan, du kommer att få ett helt annat öl än det du körde burtonvatten i, det kan jag garantera.

Burtonvatten är ju ur historisk synpunkt intressant men om man verligen sätter det i perspektiv till den teori vi hembryggare kan läsa om så förstår man att det verkligen är speciellt. Suflaterna ligger ju nästan tiopotenser från många av de andra historiska platser som bryggt öl. Närmast är väl dortmund men även där är vatten om än extremt i sig betydligt fattigare på sulfater.

9 Senast ändrad av nils-alf (2012-04-21 20:59:45)

Dom berättar om salterna dom tillsätter i jamil show. Jag tror att enda ölen dom använder Londons vatten obehandlat är London Porter. Men dom använder kalciumsulfat och Londons vanliga kranvatten säger dom i intervjuven i alla fall.

Ska lyssna på den där. Använder de så mycket kalciumsulfat att det blir burtn av dt hela?

Det framgår inte. Sitter faktiskt å lyssnar nu så att jag inte far med osanning. En standard Burtonisering med kalciumsulfat och lite syra för ph,t säger han.

Jag tror dig broder. Men det smakar inte så. De kan väl sina grejer  antar jag. Men vad burtonisering egentligen betyder vet jag inte. Om det betyder att man tillsätter extra sulfat till ett över medelintervall kan jag förstå det men om man fläskar på med ett halvt tusen ppm sulfat tror jag inte i ESB-fallet.

Jag har svårt att tro det jag också. Men lite extra sulfat har jag alltid i mina bittrar den sista tiden och dom har blitt mycket bättre.

Men va fan jag har gjort så jävla mycket ändringar och förbättringar i processen det senaste året så det kan lika gärna vara nått annat.

14 Senast ändrad av Runo (2012-04-21 22:14:58)

Håller med  nils-alf mer sulfat framföralllt kalcium har gett mycket bättre öl i mitt fall spelar ingen roll om de tär al eller lager vi pratar om.

Vilka nivåer lägger ni er på vad gäller kalcium & sulfater då?

16 Senast ändrad av nils-alf (2012-04-22 06:43:33)

Sulfaterna Brukar jag köra dubbelt mot kloriderna. Kalcium typ 150ppm.

Men då måste du vara millångt från burton. Nu har du ju aldrig hävdat att du gjorde en burtonprofil. Men om nu Fullers verkligen burtoniserar så skulle de ju lägga sig på 600-800 ppm i sulfat och det blir en väldigt skillnad i smak jmf mot kanske 50-100 ppm.

18 Senast ändrad av nils-alf (2012-04-22 07:33:34)

Om jag har förstått det rätt så gör inte själva mängden sulfater så mycket utan det är förhållandet mellan sulfater och klorider som spelar den största rollen för smaken.

Jag tror inte att en Burtonisering kopierar vattnet exakt utan bara verkan av vattnet.

Ho den ör ju viktig också iaf i perspektivet balans mellan humle och malt men när man kommer till riktigt burtonvatten ger mineralerna dessutom nästan egen smak åt vattnet är min känsla. Vi kom långt från topic här hehe.

Jo det har du rätt i. Men en 200-300ppm brukar jag komma upp i. Det borde göra en del för mineralsmaken också. Men det är ju ändå inte ens hälften av Burton. Off-topic ja. Haha det är lätt hänt.

Vill bara flika in när det gäller Fullers öl och karamelligheten så tänk på att flaskölen är pastöriserad vilket Jamil och grabbarna tog upp i ombryggningsavsnittet av ESB och London Pride.
De smakade både rykande färsk opastöriserad från bryggeriet och färsk pastöriserad på flaska, hemtagna av Justin när han besökte England.

Detta med pastörisering och extra karamellighet togs även upp i avsnittet med Epic Pale Ale från Nya Zealand. Bryggaren Luke Nicholas kompenserade för den extra karamelligheten från pastöriseringen genom att minska karamellmalten i ölen som flaskades.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

22 Senast ändrad av megen (2012-04-22 23:47:53)

Varför inte en Pilsner och en swartsbier, eller kanske en modern lager.
Edit: Ops såg att du inte hade nån lagerjäst.

En amerikansk amber ale med:
pilsnermalt, pale chocolate och crystal malt. Kanske lite vete med?

Humla med massor av Fuggle+cascade jäs med Nottingham eller US-05

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

En fet porter med pilsnermalt i botten, lite caraaroma, Pale chocolate, chocolate och kanske en gnutta Black malt.
Humla med Fuggles(60 min) och East Kent Goldings(20 min).
Jäs med antingen London ESB eller Nottingham.
Beroende på vilket vatten du har kan du behöva lite CaCO3 i mäsk (ev. lakvatten oxo) så det inte blir för surt.

25 Senast ändrad av ölmundr (2012-04-24 16:06:22)

Runo skrev:

Tycker jag hamnar i samma hjulspår hela tiden. Någon som kan tipsa om något kul och gott att brygga med de här ingredienserna?

Hmm du hade ju mkt smått och gott, kanske läge för en "SkåprensningsAle" kanske?

Du tar helt enkelt med all den malt och humle du skulle vilja bli av med för att få plats för nyinköp. Dessa öl "brukar" vara åt det mörkare hållet, ha högt OG och extra mkt humle.
Lite som en extremare American Brown Ale kanske. Imperial Brown Ale kan du ju kalla det om den stilen ännu inte är uppfunnen.

Således kan du ju sikta på OG >1.100, IBU >80 och ta med alla malt som inte är direkt olämplig. Det är inte så petigt men undvik kanske sånt som rostat korn, rök malt etc, eller iaf mindre av det.

Vill du göra det extra spännande kan du dela batchen i två delar och frysa bort 20-30 % vatten ur den ena delen. Då får du två olika öl: en starkare öl men med mjukare beska och mer framträdande maltighet som bäst mognar långsamt på flaska och en öl som får mogna på fat för snabbare konsumtion.

Njut din kreation andaktsfullt. Ölstilen är inte känd för sin repeterbarhet :-)