Sv: Bryggdag

Ok, såpass... Då är det nog ingen idé, kolsyrejäsningen är nog inte ens klar på denna då hmm

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Humle.JPG
Jaha, dags igen. En Dortmunder Export med riktigt mineralrikt vatten och enbart egenodlad humle.
Från vänster: Magnum, Perle, Mittelfrüh, Aroma.
Enkelt recept med 90% Pilsner-, 6% Münchener- och 4% Melanoidmalt (Vikings)
Jäses med rejäl mängd S-23 vid ca 10 grader.

Bryggdag, en mild med lite biscuit och special b som jag behöver bli av med. Kan nog bli lite spännande.

Första kvällsbryggningen påbörjad! är annars en morgonbryggare.
IPA med Centennial, Williamete och en hel hög Citra vid noll minuter.

Ta det lugnt med Wiallametten! Den tog rätt stor plats när jag gjorde en IPA med Centennial, Willamette och Simcoe.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Chubb skrev:

Ta det lugnt med Wiallametten! Den tog rätt stor plats när jag gjorde en IPA med Centennial, Willamette och Simcoe.

Kott jä**arna satte igen hela skiten när det skulle kylas, sämsta bryggdag/kvällen hitintills, brukar inte få problem med sånt, det lägger sig i en fin kon på botten efter whirlpool, men inte i dag inte.
Fick bara ut 9 av beräknat 16 liter samt en hel massa grums, får se hur det blir, jag är surare än surölen under trappan.

Tristan skrev:
Chubb skrev:

Kott jä**arna satte igen hela skiten när det skulle kylas, sämsta bryggdag/kvällen hitintills, brukar inte få problem med sånt, det lägger sig i en fin kon på botten efter whirlpool, men inte i dag inte.
Fick bara ut 9 av beräknat 16 liter samt en hel massa grums, får se hur det blir, jag är surare än surölen under trappan.

Det var bara williametten som var kottar.

Bara tanken på att du har en suröl under trappan borde göra dig på bättre humör smile

Saisondag. Inväntar kok, hoppas att jästen kommer med posten. Har en stc-1000 som ska få styra ett oljeelement i ett gammalt kylskåp. Jästemp kanske 27 grader.

Freeedaaag!

Idag bryggs en Modern Lager till sommaren. Siktar på ca 30IBU med en alkoholhalt på ca 4,8-4,9%

Pale Ale-, Münchener-, Pilsner- och vetemalt.
Columbus och Tettnanger som FWH, 20, 5 och lite Centennial vid 0min.
Jäses vid ca 10 grader med Mauribrew lager.

Hej

En undring var kan man få tag i den jäst du tänkt använda?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Maltmagnus säljer den

Tack

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

414 Senast ändrad av brandemannen (2012-04-13 17:21:28)

Har du använt den förut? Jag jäser en lager nu med den jästen som är fruktnsvärt fruktansvärt seg trots rehydrering enl konstens alla regler och bra giva. Började jäsa vid 12 grader men det gick bara inte, ligger nu på 13,5 och då går den sjunkit från 1050 till 1030 på 2 veckor.

brandemannen skrev:

Har du använt den förut?

Jag använde den nyligen till något mellanting av Modern Lager/California Common. Pitchade ett rehydrerat paket till 22l öl med OG 1,048 vid 15 grader. Utrymmet jag jäste i höll ca 14-15 grader. Jäste ner till 1,012 på två veckor (precis som beräknade 75%). Avslutade iofs med några dagar vid 20 grader efter detta med diacetylrast. Vet dock inte hur snabbt den blev klar eftersom jag inte kollade SG innan flasktappningen.

Ölen jag bryggde igår jäser även denna med skördad jäst (ca halva jästkakan från ovannämnda öl) boostad i 1l enkel förkultur ett dygn i förväg. Denna jäser jag i ca 10-12 grader (pitch 13-14). Kollade till den och den verkar jäsa normalt, dock mer fart i grannhinken med Dortmunder Export och S-23:an, den har dock stått fem dagar längre.

I dag bryggs det nåt belgiskt med en kubansk tvist på det hela.

Låter hoppfullt även om den kanske är kinkig på tempen. Jag ger inte upp än men jag kommer nog att återgå till w34/70 efter det här försöket. Jag har också 2 rör mexiöagerjäst hemma som kommer att stå på tur.

Jag brygger en mild stout idag med lite rökmalt i den!

Blev en rätt sen start på bryggningen då trevliga grannar bjöd på kaffe och whisky. Men väl efter det så drog det igång. Lite bilder hittar ni här i Blekinge Bryggargille

http://www.facebook.com/groups/18868782 … p_activity

420 Senast ändrad av Flasktömmaren (2012-04-18 14:08:42)

Igår bryggdes ett öl som efter koket fick locket på och ner i badkaret, en och en halv timme tog det tills vörten höll cirka tjugo grader, då ströddes ett paket mauribrew i grytan och så fick det hela stå i ett rum som var lite för kallt, nu är elementet på, så det rummet bör ligga runt 19 grader celcius idag.

Luktar gott gör det fortfarande men kan tänkas att det blir vasken till slut... det handlar om att tänja på reglerna denna gång...
  Förhoppningen är att det kommer gå bra eftersom vörten i princip är orörd, lika ren som direkt efter koket nästan, det som inte kommer in i grytan gör ingen skada tänker jag, även om det drar ut på tiden en del... koket var kraftigt för att minimera DMS...

Receptet;
Extrakt; 2 kg maris otter 1 kg munchener+ en del socker; strösocker, muscovado och lite sirap, OG 1.080, FG ?

Humle; massor med Northern brewer och cascade, beskan bör bli påtaglig. runt 100 ibu.
bitterhumlen togs ur vid kokslut med hjälp av humlepåsar( cascade o northern brewer ) sen i med mer cascade , centennial o chinook som fortfarande ligger kvar i grytan ( pellets ), om allt luktar gott vid omtappning blir det torrhumle i fatet.

Återkommer med resultat även om det blir pannkaka av det hela.

Skåprensare kan bli ok ibland.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Laddar för en riktigt ren och torr öl i helgen för att få nån sorts förståelse för mitt utjäsningsproblem som jag haft på sistonde. En form av cream Ale på Nottingham blir det nog.

Kör du en kölshjäst och bara pilsnermalt så bör du kunna hamna på 1.008 eller så. Kan väl vara intressant att få en referens.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

423 Senast ändrad av nils-alf (2012-04-19 08:16:41)

Tänkte köra vienna, pale Ale och valsad majs i ungefär lika stora delar. Och en andra generationens torrjäst.

Jag har tyvärr ingen pilsnermalt hemma.

Bryggde igår ännu en BIAB-partigyle. Först en IPA m OG 1065, som humlades med Amarillo 6g/l. Sen i med sidomäsken på pale chocolate, caramunich och rostade havregryn. Slog dock i lite väl mycket lakvatten så OG slutade på 1034. Funderar på att koka lite extrakt o bättra på så jag inte står med 15 l lättporter...

425 Senast ändrad av Flasktömmaren (2012-04-19 11:57:07)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/CIMG3346.JPG

Flasktömmaren skrev:

Igår bryggdes ett öl som efter koket fick locket på och ner i badkaret, en och en halv timme tog det tills vörten höll cirka tjugo grader, då ströddes ett paket mauribrew i grytan och så fick det hela stå i ett rum som var lite för kallt, nu är elementet på, så det rummet bör ligga runt 19 grader celcius idag.

Luktar gott gör det fortfarande men kan tänkas att det blir vasken till slut... det handlar om att tänja på reglerna denna gång...
  Förhoppningen är att det kommer gå bra eftersom vörten i princip är orörd, lika ren som direkt efter koket nästan, det som inte kommer in i grytan gör ingen skada tänker jag, även om det drar ut på tiden en del... koket var kraftigt för att minimera DMS...

Receptet;
Extrakt; 2 kg maris otter 1 kg munchener+ en del socker; strösocker, muscovado och lite sirap, OG 1.080, FG ?

Humle; massor med Northern brewer och cascade, beskan bör bli påtaglig. runt 100 ibu.
bitterhumlen togs ur vid kokslut med hjälp av humlepåsar( cascade o northern brewer ) sen i med mer cascade , centennial o chinook som fortfarande ligger kvar i grytan ( pellets ), om allt luktar gott vid omtappning blir det torrhumle i fatet.

Återkommer med resultat även om det blir pannkaka av det hela.

Skåprensare kan bli ok ibland.

Idag har vi ett tjockt skumtäcke under grytlocket, helt grönt av all humle, ser ut som mossa, det har inte ens brytits upp ännu, ska se om jag kan få in en bild på det hela under dagen, luktar sjukt gott verkligen... inte så mycket gran som jag hade trott av chinooken men mycket citrus.. mmmm ska se om jag får till en bild om en stund... ser fint ut.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa