1 Senast ändrad av Techno (2012-04-13 23:41:18)

Cornykeg, partyfat/Flaska

Hej

I am a bottle man. Jag läser om hur bra det är med att i stället för att flaska så är det så enormt mycket bättre att kolsyra på keg (corny). Jag misstror inte en sekund att det fungerar kanonbra, eftersom så många håller på med det

MEN jag tycker mig när jag läser om det i humleforumet samt många andra, att det väldigt ofta är problem. Det skummar väldigt, det skummar inte, det är sytrådar dit och dit, det är adapter, det är olika kolsyresaker som inte funkar, när jag läser om det hela, så tycker jag att väldigt många har olika problem med det.

Många personer går antagligen över till corny stuket utan att ha satt in sig i systemet, men jag tycker änså att det verkar vaett struligt system

Nu verkar ju oxså partyfaten räknas till sruligheten, dåliga tappar, billiga saker, mycket att tjäna.

Är det verkligen så enormt struligt att tappa 20 liter öl på flaska så att alla dessa "sytrådar, adaptrar, soda stream adaptrar är nödvändiga?

Vad är ni som använder corny ute efter som jag som flaskis inte kan nå.

Min flaskis cyckel: När flaskan är upphälld i glaset, så sköljer jag den 2 gånger, ställer den i min back.

När jag skall flaska : Jag tar fram 1 back, ställer den i badrummet. Skruvar av strilen från duschen, fyller alla flaskor i back nr 1, det tar ca 5 min. Hämtar ett galler från kylskåpet, håller det över backen, vänder backen , vattnet rinner ut = 6 min. Samma procedur med back 2. Jag stoppar in flaskorna i min ugn, jag får in 36 st 50 cl, jag sätter temp på 150 c, kör så i 70 min, stänger av temp.

Dagen efter så är 36 50 cl flaskor steriliserade, primen är kokt, hävert samt flaskfyllare är sanicleanade tillsammans med kapsylerna.

Vad är det som är jobbigt? Ok flaskfyllningen, men jag ser ju att varje flaska fylls till min glädje.

Sen är det bara att kapsylera,

Öl har sedan 1800-talet flaskas, det är det som är naturligt, corny samt partyfat är bara flashing, men jag tillhör den som säger: gör som ni vill.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Cornykeg, partyfat/Flaska

Bo
Nu är det inte så att alla har alla dessa problem hela tiden. Men eftersom det finns flera vägar att nå samma resultat, alltså öltapp hemma, så finns lite läropengar inblandat. Det är ju ändå ett helt kunskapsområde. Dessutom går det ju med lite utrustning att flaska öl med kolsyra i. Vips har man flaskor som kan ligga längst ner i kylboxen när man är på stranden. Och sen är det ju så att många som brygger 25 liter, kör i 19 i corny och flaskprimar resten.
Men visst är slutresultatet samma. Förutom att man slipper bottensats i flaskorna. Men bor man trångt och utan badkar kan det vara svårt med logistiken att diska flaskor i mängd. Men om du ser så är det ofta nyare som tar upp problemen. Dom som hade dom probemen innan har nu lärt sig.

/fat scarymange...   ( jo ser ordvitsen). (:

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag använder både corny, partyfat och flaskor. Men jagf tycker nog pillandet, planerandet och byggandet är en stor del av tjusningen i ölbryggning. Och visst är det smidigt att diska ett coneliusfat om man jämför med 40 flaskor. Några problem med läckande kopplingar etc. har jag inte haft.

Att tillägga är att jag tvångskarbonerar alltid i mina fat.

Mina problem med flaskor:

- att löpande spara nya flaskor och lösa bort etiketter (pga att jag ger bort flaskor, de blir för smutsiga osv)
- köra dom i ugnen gör jag också, men jag har mest 33:or så det blir 60-70 flaskor med två "körningar" som ska hinna svalna
- måste tappa om till en priming-hink för att vara säker på att mängden primingsocker blir rätt i varje flaska

Min "party-fat" utopi:

- sterilisera fat och proppar med starsan (5 min)

- lägg primingsocker/lösning direkt i varje partyfat

- tappa DIREKT från primär/sekundär till partyfaten mha flasktappare, totalt 5 "tappningar" jämfört med 60-70 på flaska. Det här är en stor fördel enligt mig då jag kör kallkrasch ett par dagar innan tappning. Med omtappning till en ny hink så rör man ju runt allt som ev. kommer med. Här har man ju möjligheten att köra med hävert "uppifrån" och då är det endast det sista fatet som ev. får i sig lite grums, de första 4 borde vara kristallklara.

- tryck i en kran och kör (här bör dock ett påbörjat fat hålla sig åtminstone ett par veckor för att det ska funka för mig).

- när fatet är tomt, skölj ur ordentligt, kör lite PWB och ställ undan

För mig tog det lång tid att bli kompis med fatsystemet, men nu har jag fått in känslan för hur de funkar och har inte längre en massa problem. Det är givetvis mycket mindre jobb med rengöring och fyllning av cornisar än med flaskor.

Jag gör som scary beskriver, brygger 25 liter, keggar 19 och flaskar resten. Men då är det bara 12 flaskor som skall diskas, och det kan jag göra i vasken på ett par minuter. Vanligt maskindiskmedel är tillräckligt för mig, blir det infektion i någon eller några flaskor är det inte hela hela världen. Men i praktiken har det aldrig hänt.

Think globally. Drink locally.

Hmm,.. jag keggar allt, låter det fälla under lagring 1-3 månader(läs ale-lager) och tappar allt på flaska. På så vis får jag blanka öl och ingen bottensats. Jag dricker nästa aldrig från faten för jag är nojjig över infektion.

I början hade jag problem med skum vid tappning, för lite kolsyra mm men det är en övergående fas.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Kör du med mottrycksfyllare då ballista? Jag har fyllt en del flaskor från fat med hjälp av en "plopp", picnickran och väldigt kall öl. Jag tycker det är lite meckigt. Men annars så har övergången till fat fått mig att brygga mycket oftare eftersom man slipper flaskandet.
Jag flaskar fortfarande de öl som ska lagras och de som känns mer genuina med en flaskjäsning så som belgare och weiss.

www.brygg.se

Beergun eller slang med propp, 4 meter sytråd. Ölen brukar hålla mellan 2-6 grader och jag fyller med 1-1,4 bars tryck. Jag är glad om det skummar lite mot slutet, då vet jag att flaskan är fri från syre.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

10

Eftersom jag brygger på landet och har både gott om svängrum i mitt bryggskjul (läs snickarbod) samt en jordkällare som klarar att härbergera långt mer än vad jag klarar att lagra, så är flaskning ett i mitt tycke helt ok system. Tidsmässigt tycker jag mig även ha skarvat in så mycket som bara går. Min metod är följande;

------------ I förväg

1a. Rengöra flaskor under kvällen (spola i varmt vatten och sätta på en foliebit som småkrypsskydd) - det funkar upp till en grad, tills man tröttnar på det alt. tar en för mycket.
1b. En gång årligen göra en större flasktvättarrepa med PBW, eftersköljning och foliehätta.
2. Spara alla foliehättade flaskor i ett stort skåp.

------------ Flasktappardag

3. Räkna fram antal flaskor som behövs för tappning.

4. Koka primningssockerlag.

5. Decinficera all utrustning och min dedikerade flaskningsjäshink (en standardjäshink med Humles svarta plastkvarn på, 3 cm silikonslang och Humles flaskfyllare) med StarSan.

6. Slå i primningslagen medan ölet tappas över i flaskjäsningshinken.

7. Förbereda kapsyler i en bunke med överflödigt StarSan från steg 5.

8. Förbereda Humles flaskspolare med antingen överflödigt StarSan eller om jag känner mig extra duktig nytt SaniClean (skummar mindre vilket är skönare för flaskspolning i mitt tycke).

9. Ta en back med flaskor i taget, av med foliehättan, två vändor i flaskspolaren, ned under flaskfyllaren (som hänger fritt ut från ett bord), upp på bordet bredvid osv. tills backen är färdig.

10. Ta fylld flaska och kapsylera, sätt tillbaka i samma back tills den är fylld.

11. Upprepa steg 9 och 10 tills allt är klart. Anledningen till att jag bryter upp det är för att mikrokulturen i mitt bryggskjul är lite osäker varför jag inte vill ha oskyddad öl exponerad i friska luften alltför länge. De gånger jag kört allt i ett svep har det gått bra, men jag beslutar mig oftast för att hellre missa någon minut på extraförflyttningar för säkerhets skull.

12. Klart.

Har Cornelius sim jag fyller både partyfat å flaskor ifrån. Konstigt nog har jag aldrig haft problem peppar, peppar.