Cornykeg, partyfat/Flaska
Hej
I am a bottle man. Jag läser om hur bra det är med att i stället för att flaska så är det så enormt mycket bättre att kolsyra på keg (corny). Jag misstror inte en sekund att det fungerar kanonbra, eftersom så många håller på med det
MEN jag tycker mig när jag läser om det i humleforumet samt många andra, att det väldigt ofta är problem. Det skummar väldigt, det skummar inte, det är sytrådar dit och dit, det är adapter, det är olika kolsyresaker som inte funkar, när jag läser om det hela, så tycker jag att väldigt många har olika problem med det.
Många personer går antagligen över till corny stuket utan att ha satt in sig i systemet, men jag tycker änså att det verkar vaett struligt system
Nu verkar ju oxså partyfaten räknas till sruligheten, dåliga tappar, billiga saker, mycket att tjäna.
Är det verkligen så enormt struligt att tappa 20 liter öl på flaska så att alla dessa "sytrådar, adaptrar, soda stream adaptrar är nödvändiga?
Vad är ni som använder corny ute efter som jag som flaskis inte kan nå.
Min flaskis cyckel: När flaskan är upphälld i glaset, så sköljer jag den 2 gånger, ställer den i min back.
När jag skall flaska : Jag tar fram 1 back, ställer den i badrummet. Skruvar av strilen från duschen, fyller alla flaskor i back nr 1, det tar ca 5 min. Hämtar ett galler från kylskåpet, håller det över backen, vänder backen , vattnet rinner ut = 6 min. Samma procedur med back 2. Jag stoppar in flaskorna i min ugn, jag får in 36 st 50 cl, jag sätter temp på 150 c, kör så i 70 min, stänger av temp.
Dagen efter så är 36 50 cl flaskor steriliserade, primen är kokt, hävert samt flaskfyllare är sanicleanade tillsammans med kapsylerna.
Vad är det som är jobbigt? Ok flaskfyllningen, men jag ser ju att varje flaska fylls till min glädje.
Sen är det bara att kapsylera,
Öl har sedan 1800-talet flaskas, det är det som är naturligt, corny samt partyfat är bara flashing, men jag tillhör den som säger: gör som ni vill.
Bo