Beer King vs Party Star

Jag har idag en Beer King till mina partyfat som jag tycker fungerar ganska dåligt och tänker kanske köpa en Party Star istället.
Själva tappkranen läcker på Beer King kranen (se bild) och det är sjukt svårt att hälla upp i ett glas utan att det blir för mycket skum.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/9937247-origpic-ba9181.jpg

Blir det mindre skum med en Party Star då den har en längre väg mellan partyfatet och själva tappmunstycket samt att den har en cirkulärt rör istället för Beer Kings rektangulära rör?

http://bearbrewery.com

Sv: Beer King vs Party Star

Tror inte längden på röret påverkar, det är minimal skillnad. Om du tittar noga på din Beer King så är utloppet bara fyrkantigt på utsidan, medan insidan är rund.

Jag kommer antagligen också testa partyfat snart så om någon har erfarenhet av både BeerKing och PartyStar och kan rekommendera ena över den andra så skriva gärna här.

Är det en insatscylinder för att minska rördiametern i dessa? I Profitap sitter en plastcyliinder i stigarröret som reducerar skumbildningen rejält.

Kolla testen i senaste numret av Hembryggaren. Ingen av partyfatlösningarna verkade genombra.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Weinkeller skrev:

Är det en insatscylinder för att minska rördiametern i dessa? I Profitap sitter en plastcyliinder i stigarröret som reducerar skumbildningen rejält.

Ja men då är tappkranen rätt värdelös ist. Problem med otäthet där med. Sen så är även kranen jävligt smäckig och jag förmodar att den kommer att smälla av efter en kort tids användning.

Dompan skrev:

Kolla testen i senaste numret av Hembryggaren. Ingen av partyfatlösningarna verkade genombra.

Har inte tillgång till den.. var det någon av kranarna som var "minst sämst" då?

8 Senast ändrad av Dompan (2012-04-13 16:13:50)

De som testades var Beer King, Profi Tap och Flexitap.

Flexitap verkade stabilast men är dyr och verkar kräva regulator. Beer King var näst bäst (mest för pengarna), största problemet var att den skummar väldigt. Profi Tap var sämst.. väldigt bräcklig och kranen droppade konstant.

Egen reflektion:
Party Star ser ju mer gedigen ut och har en lång och smal tappkran som kanske tar ned trycket lite så den inte skummar så mycket. Dock kostar den 500:-

Men vafan, är det ingen som provat partystar? Om den funkar bra så är ju det lilla den kostar extra helt betydelselöst. Bättre dyra grejer som funkar än billigt skräp som man blir förbannad på och förlorar massa dyrbar hemmabryggt öl som droppar eller skummar bort. Riktigt synd att de inte testade den i hembryggaren.

Jag har regulator och kör med cornelusfat nu förtiden men har 4 st partyfat från Shlenkerla som det skulle var kul att fylla till fest o.s.v. Då är det en flexitap jag ska ha antar jag. jag kolsyrar och tappar sedan via tappkranen, eller finns det någon enklare lösning där jag trycksätter och kolsyrar och tappar via orginaltappen på faten?

Dompan skrev:

De som testades var Beer King, Profi Tap och Flexitap.

Flexitap verkade stabilast men är dyr och verkar kräva regulator. Beer King var näst bäst (mest för pengarna), största problemet var att den skummar väldigt. Profi Tap var sämst.. väldigt bräcklig och kranen droppade konstant.

Egen reflektion:
Party Star ser ju mer gedigen ut och har en lång och smal tappkran som kanske tar ned trycket lite så den inte skummar så mycket. Dock kostar den 500:-

Ja det var synd att dom inte testade Party star då det är den som är mest intressant. En annan fördel med Beer king (förutom priset) är att den verkar vara mest kompakt vilket kan vara värt mycket när man ska försöka få in fatet i (ordinarie) kylen.

12 Senast ändrad av Techno (2012-04-13 23:02:58)

Hej

Flaskor fungerar alltid lol
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

13 Senast ändrad av NilusDux (2012-04-14 02:33:02)

Hejsan, jag har kört både beer king(sen -87) och party star (sen -86), när det gäller hållbarheten står det lika mellan dessa. Beer king, har gått sönder i stigarröret(efter 24 år), medan en Party star har pajat i kolsyreskruven(efter 25 år). Bägge två har varit trogna under en längre period, det trista är väl att det skummar så förbenat ur bägge i nyöppnad tunna, skulle gärna ha en sak som kunde släppa ur övertrycket vid tunnbyte.
Sedan ett halvår tillbaka använder jag även Profi Tap liknande kranar i tre utföranden.

Omdöme

Party star:
Metall, ger gediget intryck.
Lätt att anbringa i partyfatet.
Pipen går att elegant föra in i ett ölglas för att först fylla och sedan skumma, ölet i pipen droppar sakteliga ut... pipen är lätt att ta bort och rengöra.
"Avtryckaren" gå enkelt att ta bort, bra om man ska flytta tunnan, eller vill hindra olovligt drickande... men den är superlätt att slarva bort. man kan liksom i en gammal amazon nyttja en skruvmejsel, men det är ingen hit.
Den är avsedd för 16g patroner, men på 80-talet fanns en adapter som gjorde att det även gick att använda 8g patroner.
Lätt att ta isär för rengöring.
Betyg
åtta immiga ölglas av tio möjliga
det som drar ner är "avtryckaren", lätt att bli av med.

Beer King
Äkta plast...
lite svårare att anbringa i partyfatet, har en benägenhet att inte fastna i rätt läge utan hoppar upp, med ölfontän som resultat.
Ölet i pipen droppar, men det är borta på ca 1 sek med rätt tricks
"Avtryckaren" är lite pillig att ta bort och sätta tillbaks, och lätt att slarva bort, går att ersätta med liten blocknyckel.
De är jobbig att rengöra, går ej att ta isär hela vid rengöring.
På 80-talet fanns även en variant med luftpump som fortfarande fungerar efter 22 år.
Betyg
sex immiga ölglas av tio möjliga
det som drar ner är backfiring, rengöringen och "avtryckaren", lätt att bli av med.

Profi Tap, liknande (inköpta från candirect)
Trots att de är i plast ger de ett trevligt intryck.
Relativt lätta att anbringa i partyfatet
Lätta att rengöra, i princip kan man montera ner dem i minsta detalj, men man måste komma ihåg att sätta ihop delarna åt rätt håll och på rätt plats, annars läcker det, eller sprutar ut...
Ölet i pipen droppar, men även här kan man få ur det lätt.
Kolsyre behållare finns för 8g, 16g patroner, sedan med en speciell adapter till kolsyretub, det finns även en luftpump till dem.
Kan inte uttala mig om hållbarheten över tiden...

Betyg
sju immiga ölglas av tio möjliga
det som drar ner är droppet som kommer om man inte är extremt noga med hopsättning efter rengöring samt plast...

Samtliga tar ungefär samma utrymme höjdledes i kylen, möjligen kan Profi Tap, med kolsyreslang ta lite lägre plats, men då får man andra utrymmesbekymmer...

Summa summarum får jag väl säga att jag haft mycket kul med alla kranarna, men mitt nästa köp till partyfat blir några Flexitapp och en "Füller für 5 Liter Partyfässer Profi"

/Nilus Dux

hominem coquo cervisia

Tack för bra info. Så det är exakt samma grejer som det var på åttiotalet? Hemm ingen utveckling där. Hade fått intrycket av att partyfaten fått ett uppsving pågrund av nya tillbehör. Men så är det exakt samma prylar som för 30 år sen. Vilket skämt.

Jag kör med regulator och sytråd, funkar hur bra som helst köpte ett kit på lundteknik. Tror det var detta http://shop.lundteknik.dk/product_info. … s_id=12809
man fick iallafall med 4 fat, en regulator, en 300g tub och en fatkoppling med sytråd och picknikkran. funkar aldeles utmärkt för mig.

16 Senast ändrad av majstroboj (2012-04-14 07:18:17)

Den ser ut så här http://shop.lundteknik.dk/images/034_125.jpg
http://shop.lundteknik.dk/images/034_125.jpg

Ni som har erfarenhet av 5L faten, vilken hållbarhet har ölet när ni gjort era repektive tappningsinstallationer? Pratar vi 5v eller 1v? Buden är olika bland leverantörer och användare.

Tycker paketlösningen som du visar majstroboj verkar enkel och bra.

Håller nog lika länge som i andra alternativ så länge man är noga med hygienen, det kommer ju ingen syre i kontakt med ölen när man trycker i kopplingen, dock brukar inte mina 5lfat bli så långlivade.

Tack för svar! Tänker mig en installation som nedan. Jag dricker inte upp 3*5L på 2v så hoppas de håller. Annars blir det att man får anamma Båstad tradition och vaska...

http://www.youtube.com/watch?v=m_coqYEKC4I

majstroboj skrev:

Jag kör med regulator och sytråd, funkar hur bra som helst köpte ett kit på lundteknik. Tror det var detta http://shop.lundteknik.dk/product_info. … s_id=12809
man fick iallafall med 4 fat, en regulator, en 300g tub och en fatkoppling med sytråd och picknikkran. funkar aldeles utmärkt för mig.

Berätta gärna mer hur den där prylen funkar för dig, eg skummar det mycket, hur mycket kostar det att tvångskarbonera ett fat, hur mycket co2 går det åt, vad kostar co2 osv?

21 Senast ändrad av NilusDux (2012-04-14 10:09:30)

@Megen
På Party star och Beer King, verkar det inte skett någon direkt utveckling.
Men på Profi Tap, och Flexitap och liknande system har det absolut hänt något, tänker du bygga en keggerator, då tar partyfaten mindre plats än cornyfaten.

På frågan om fat versus flaska så ger ju partyfatet ett hanterbart fatalternativ, för stranden och knytkalaset.

Minns ännu succén på en förfest i Göteborg, tror det var -90, vi fick bara ha med oss ett sex-pack öl, tanken var att vi inte skulle dricka så mycket. Jag hade en ryggsäck med sex partyfat, samt en party star, tungt som f-n, men kul förfest blev fest..

Nil

hominem coquo cervisia

Den där grejen från lundteknik ser precis ut som en strippad profiltap.

@majstroboj:

Har du testat säkerhetspluggarna? Jag kommer att använda 16g patroner som drivgas och kolsyrejäsa på fat och undrar lite hur bra de där säkerhetspluggarna funkade. Dom som man testade i Hembryggaren verkade inget vidare.

Dompan

Skummar inte mer än jag vill i alla fall och säkerhetspluggarna har jag inte testat har bara tvångskarbonerat och druckit ur utan att koppla loss kolsyran. hur mycket det kostar i co2 att tvångskarbonera vet jag ej men en 300g tub kostar 60:- att fylla och räcker till tre fyra fat ungefär, kanske mer.