Hejsan, jag har kört både beer king(sen -87) och party star (sen -86), när det gäller hållbarheten står det lika mellan dessa. Beer king, har gått sönder i stigarröret(efter 24 år), medan en Party star har pajat i kolsyreskruven(efter 25 år). Bägge två har varit trogna under en längre period, det trista är väl att det skummar så förbenat ur bägge i nyöppnad tunna, skulle gärna ha en sak som kunde släppa ur övertrycket vid tunnbyte.
Sedan ett halvår tillbaka använder jag även Profi Tap liknande kranar i tre utföranden.
Omdöme
Party star:
Metall, ger gediget intryck.
Lätt att anbringa i partyfatet.
Pipen går att elegant föra in i ett ölglas för att först fylla och sedan skumma, ölet i pipen droppar sakteliga ut... pipen är lätt att ta bort och rengöra.
"Avtryckaren" gå enkelt att ta bort, bra om man ska flytta tunnan, eller vill hindra olovligt drickande... men den är superlätt att slarva bort. man kan liksom i en gammal amazon nyttja en skruvmejsel, men det är ingen hit.
Den är avsedd för 16g patroner, men på 80-talet fanns en adapter som gjorde att det även gick att använda 8g patroner.
Lätt att ta isär för rengöring.
Betyg
åtta immiga ölglas av tio möjliga
det som drar ner är "avtryckaren", lätt att bli av med.
Beer King
Äkta plast...
lite svårare att anbringa i partyfatet, har en benägenhet att inte fastna i rätt läge utan hoppar upp, med ölfontän som resultat.
Ölet i pipen droppar, men det är borta på ca 1 sek med rätt tricks
"Avtryckaren" är lite pillig att ta bort och sätta tillbaks, och lätt att slarva bort, går att ersätta med liten blocknyckel.
De är jobbig att rengöra, går ej att ta isär hela vid rengöring.
På 80-talet fanns även en variant med luftpump som fortfarande fungerar efter 22 år.
Betyg
sex immiga ölglas av tio möjliga
det som drar ner är backfiring, rengöringen och "avtryckaren", lätt att bli av med.
Profi Tap, liknande (inköpta från candirect)
Trots att de är i plast ger de ett trevligt intryck.
Relativt lätta att anbringa i partyfatet
Lätta att rengöra, i princip kan man montera ner dem i minsta detalj, men man måste komma ihåg att sätta ihop delarna åt rätt håll och på rätt plats, annars läcker det, eller sprutar ut...
Ölet i pipen droppar, men även här kan man få ur det lätt.
Kolsyre behållare finns för 8g, 16g patroner, sedan med en speciell adapter till kolsyretub, det finns även en luftpump till dem.
Kan inte uttala mig om hållbarheten över tiden...
Betyg
sju immiga ölglas av tio möjliga
det som drar ner är droppet som kommer om man inte är extremt noga med hopsättning efter rengöring samt plast...
Samtliga tar ungefär samma utrymme höjdledes i kylen, möjligen kan Profi Tap, med kolsyreslang ta lite lägre plats, men då får man andra utrymmesbekymmer...
Summa summarum får jag väl säga att jag haft mycket kul med alla kranarna, men mitt nästa köp till partyfat blir några Flexitapp och en "Füller für 5 Liter Partyfässer Profi"
/Nilus Dux
hominem coquo cervisia