Sv: Funderingar från en novis...

Glasklart (!) nu. Tack!

Kanske en dum, men något lite relevant fråga.
Om man kallkrachar ett öl innan sekundär eller primning, är inte då risken att all jäst dör, eller hamnar i dvala?
Plockar ni med lite av jästkakan in i primären eller primningen sen för att jäsningen skall fortgå, eller kan det finnas aktiv jäst kvar i ölet även efter kallkrach?

Hallå alla kokare.
Jag tackar Raask än en gång för bra råd jag ska tappa över till en Sekundär jäsning i morgon.
MVH Stefan

kratz skrev:

Kanske en dum, men något lite relevant fråga.
Om man kallkrachar ett öl innan sekundär eller primning, är inte då risken att all jäst dör, eller hamnar i dvala?
Plockar ni med lite av jästkakan in i primären eller primningen sen för att jäsningen skall fortgå, eller kan det finnas aktiv jäst kvar i ölet även efter kallkrach?

Hej

Om du inte kallkrachar i -2 c i en månad eller längre så finns det jäst kvar i suspensionen för att kolsyra, du kan, för att va absolut säker, boosta med ca 1 g torrjäst när du primar

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Fö så skulle jag vilja påstå att det svåraste med ölbryggning är att vänta på kolsyrningen. Tiden går ju som sirap när man är nyfiken på sitt nya öl!!!

56

bjolu340 skrev:

Fö så skulle jag vilja påstå att det svåraste med ölbryggning är att vänta på kolsyrningen. Tiden går ju som sirap när man är nyfiken på sitt nya öl!!!

Absolut - det tråkigaste med hela hobbyn är att målet närmast blir att brygga tillräckligt mycket/kontinuerligt för att just avnjutandet av resultatet skall bli ett problem i sig eftersom det hela tiden finns annat som måste göras - planeras, byggas, bryggas, tappas om, flaskas m.m. smile

Jag struntade i det. 6 dagar efter kolsyresättningen var det ett trevligt - måhända lite omoget öl. Jag satte in en till i kylen. Läxa inför nästa gång - sätt in två direkt. Och visst är det likt sierra nevada pale ale!

Grattis

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20