bjolu340 skrev:Allt härrörande från en resa till Visby där det utmärkta Wisby Weisse inmundigades...
Utgår från att du vill göra något liknande. Denna öl är av typen tyskt veteöl, och mina rekommendationer nedan bygger på detta.
bjolu340 skrev:* Det här med att använda omältat krossat vete. Man talar om förklistring. I mitt huvud stämmer det inte att man först ska koka råvaran en stund för att sedan gå tillbaka till att köra raster vid 50 osv grader - för att sedan göra en utmäskning för att avbryta processen? Finns det någon som kan rekommendera någon litteratur i ämnet?
Du tänker rätt. Koka spannmålet och blanda sedan detta med den vanliga malten och kör sedan vidare som vanligt med raster os.v. Faktum är dock att just vete fungerar ganska bra utan förklistring om man krossar det fint. All annan spannmål måste dock alltid förklistras.
Men det är egentligen bara för en del speciella belgiska öl (t.ex. Witbier som Hoegaarden) som du behöver krångla med omältat vete.
Tysk veteöl kör med vetemalt och då är det bara att mäska på som vanligt.
bjolu340 skrev:* Kan man använda vanlig ale-jäst även om man har en stor mängd vete i? Tänkte väl 1 kg krossat vete och kanske 1.5 kg ljust maltextrakt - ölet behöver ju inte nödvändigtvis smaka som något öl som existerar, det här handlar ju mer om en nybörjare som försöker experimentera sig fram till kunskap. (Och uppenbarligen tigga till sig ännu mer på internet). Har lite US-05 (hette den va?)
Jästen bryr sig inte om vilken sorts malt/spannmål du använder. Om du är ute efter smaken som finns i tysk vete-öl (Weissbier) så måste du dock välja en weissbier-jäst. Smaken (fruktighet, bananer och kryddnejlikor m.m.) kommer från denna jäst och egentligen inte från vetet. Att bara byta till vete men köra med "vanlig" ale-jäst typ US-05 ger bara en liten försikttg ändring i sädeskarkatären på ölet och lite i munnkänslan, men det är ingen större skillnad mot kornmalt. Se även nedan.
bjolu340 skrev:* Om man brygger med vete i ska man kanske satsa på ett ganska alfasyresvagt humle - vad sägs om att jag kör cascade (6.8) vid 60 min och kanske lite ytterligare av densamma vid smak / arom-intervall? Eller ska man lägga i lite fegt av bitterhumlet vid 60min?
Vill man ha klassisk "weissbiersmak" skall man hålla nere beskan, helst under 20 BU och humle av klassiska tyska sorter. Cascades skulle inte vara rätt val här.
Väljer man istället att köra med vete och jäst typ US-05 är det dock vanligt att använda cascade och liknande "citrus-och-barr-smakande" humle. Man får då s.k. amerikansk veteöl, men det har en helt annan smakkaraktär än den tyska varianten du undrade om (typ Wisby weisse). Fundera över vilken variant du tänkt dig. Men även i den amerikanska skulle jag rekommendera att köra med den enklare vetemalten istället för omältat vete.
/CalleT