Funderingar från en novis...

Med jäshinken hemtrevligt puttrande i bakgrunden sedan ett par dagar tänkte jag försöka låta bli att fråga frågor som redan är ställda.. Alltså:

För det första - vad kan man förvänta sig för hållbarhet från en öppnad dunk maltextrakt? För att undvika alldeles för omfattande katastrofer kändes det rimligt att inleda med ett halvt recept. Sålunda en halv dunk kvar i kylskåpet..?

För det andra; om jag har förstått det hela rätt så kan man inte mäska vete bara pga avsaknad av vissa ensymer(?). Är det möjligt att göra det tillsammans med (korn)maltextrakt? (Dvs mao - kan man delmäska med puffat vete om man har en halv dunk hemma enl frågan ovan) 

För det tredje; anses det ohult att sätta igång sin andra bryggning redan innan sekundärjäsningen av den första är genomförd??!

Sv: Funderingar från en novis...

2. Jodå, du kan mäska vete, det finns enzymer. Länk till vidare studier i ämnet: http://www.youtube.com/watch?v=JF6FkLqmqUk.

3. Inte alls, kör. Återanvänder du jästen så är det till och med rekommenderat förfaringssätt.

Think globally. Drink locally.

1. Ingen aning men du måste nog göra slut på det ganska snabbt är jag rädd.

megen skrev:

1. Ingen aning men du måste nog göra slut på det ganska snabbt är jag rädd.

+1

Finns en anledning att man ofta använder vört i agarplattor för uppodling av bakterier (och jäst) så åk och köp en hink till så du kan sätta igång bryggning på andra hälften.

Sen finns det en risk att du liksom de flesta andra bryggare (undertecknad inkluderad) blir nyfiken på den första ölen och hinner dricka upp den innan den blivit helt klar. ;-)

Finns inga anledningar att vänta med att brygga. Gör en annan typ av öl med resterande extrakt. Så har du 2 sorter som du kan börja modda och förbättra recepten på. Vips har du anlednig att brygga ytterligare 2 ggr.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

Finns inga anledningar att vänta med att brygga. Gör en annan typ av öl med resterande extrakt. Så har du 2 sorter som du kan börja modda och förbättra recepten på. Vips har du anlednig att brygga ytterligare 2 ggr.

Trådkapning: Ska du tävla med något öl i SM scary?

För en entusiastisk bryggare måste ju de resulterande ölmängderna vara något av ett (lyx-)problem... ? Siktar iofs mot ett helmäsk-steg och då kan man ju styra lättare vilka mängder man producerar.

En fjärde fråga: i helmäskning blir ju bryggprocessen ganska lång. Kan man dela upp den på två kvällar? Dvs mäska och laka första dagen och koka vörten dag 2?

bjolu340 skrev:

En fjärde fråga: i helmäskning blir ju bryggprocessen ganska lång. Kan man dela upp den på två kvällar? Dvs mäska och laka första dagen och koka vörten dag 2?

Jag har aldrig testat något sådant, men jag har hört att vissa brukar mäska över natten och laka ur morgonen efter. Och det skall tydligen gå bra. Men jag föredrar nog att riva av allt på samma dag. Skjuter jag upp delar av processen skulle det resultera i att det ganska ofta inte skulle bli något av del två.  så det känns bra att göra klart direkt. Däremot brukar jag värma upp inmäskningsvattnet på natten i en jästunna med hjälp av en grilltändare, universaltemostat och en timer som jag sätter på nån timme innan jag tänkt mäska in. Så när man kliver upp är det bara att börja mäska.

megen skrev:
scaryeyes skrev:

Trådkapning: Ska du tävla med något öl i SM scary?

Nej nej. Jag är långt ifrån redo att ställa upp. Har ännu inte bryggt den bästa ölen som går att få tag på. Och står jag inte med en säker 1:a plats, så kommer jag inte att delta. smile
Undrar själv lite när det kommer att bli......

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

scaryeyes skrev:

Nej nej. Jag är långt ifrån redo att ställa upp. Har ännu inte bryggt den bästa ölen som går att få tag på. Och står jag inte med en säker 1:a plats, så kommer jag inte att delta. smile
Undrar själv lite när det kommer att bli......

Men, kan det inte handla om annat än att vinna? Du lär ju få feedback som kanske kommer utveckla dig som bryggare, kanske användbart i jakten på topplaceringar wink

Jag tänkte ställa upp med några brygder, inget av recepten är bryggda tidigare så det är lite som att cykla med armarna i kors. Jag räknar inte med någon topplacering utan gör det för att få en värdefull återkoppling (och för att det är kul såklart).

Skicka in någon av dina lager, jag tror inte du kommer ångra dig.

Hmm... Har bara en som är värd att kunna skickas. Men den är så gott som slut. Men jag är av den åsikten att  så länge man själv vet vad som är fel eller inte bra nog, så kan man förbättra. När jag själv tror att allt är perfekt så får andra ta över kritiserandet. Det är då man börjar utvecklas. Men kommer ta ett tag dit då jag ännu har flaskhals, dvs utrustningsproblem och för få kylskåp.
Men det kommer. Inte många sporter man kan utöva i fåtöljen med en öl i handen... tongue

12 Senast ändrad av bjolu340 (2012-03-27 20:10:44)

Nejmen hörni, här verkar det ju däremot finnas utrymme för förbättring!

Tappade om ölet idag och noterade hur humlefriskt det luktade - samt hur beskt det smakade! Inte felaktigt beskt, bara alldeles för beskt. Som att man har humlat för hårt alltså.

1) Kan man inte ändra humlet i recepten proportionerligt?
(som i mitt fall 2kg pilsnermaltextrakt +12,5g Northern Brewer 10% vid 60 min och 12,5g Cascade 6,8 vid 20 & 5)?
Upp till 11 liter i jäshinken, OG 1049 och "FG" vid omtappning 1013.

2) Finns det något att göra? Inte blir det bättre över tid detta? Hälla ut?

-- edit: Jaha, då begrep man vad IBU var med.. (Verkar ju bli 36. Om nu vågen stämmer. Undrar om inte det kan vara en påverkande faktor här)

1. Jodå, det är precis så man gör.
2. Beskan men kanske framför allt humlearomen och smaken avtar betydligt med tiden. Inte skall du hälla ut det.

Intressant. För anteckningar här hemma för att kunna jämföra upplevelsen denna gång med nästa. Som tidigare öldrickare utan tydligare preferenser så inser jag att jag nog inte är speciellt förtjust i alldeles för beskt öl - så nästa batch får man nog sänka den givan i - men å andra sidan tycker jag att doften i köket är helt himelsk - så de senare givorna får nog vara fortsatt höga.

Så vi lagrar en stund och ser vad som händer. Nå, det ger ju gott om tid för att prova en delmäskad batch. Tack för hjälpen!

Gör ett öl utan så mycket beska,  så kan du blanda när du ska dricka, en bra ursäkt för att ta två öl.......

Salle

36 IBU är inte jättebeskt. Men ölen är ännu väldigt ung och dom närmsta 2 veckorna kommer det hända väldigt mycket.

Bra tips där Salle. Fast jag tar alltid bara ett glas öl på kvällen. Men fyller på det stup i kvarten.

bjolu340 skrev:

För det andra; om jag har förstått det hela rätt så kan man inte mäska vete bara pga avsaknad av vissa ensymer(?). Är det möjligt att göra det tillsammans med (korn)maltextrakt? (Dvs mao - kan man delmäska med puffat vete om man har en halv dunk hemma enl frågan ovan)

Nja. I extrakt lär det inte finnas några enzymer, de är säkert denaturerade. I så fall måste du mäska "på riktigt" med krossad kornmalt.

18 Senast ändrad av bjolu340 (2012-03-28 21:17:34)

Har provvägt vågen ett par ggr här; det går nog inte att skylla på den faktiskt - mätnoggrannheten verkar ligga inom 1g.

Vilket annat kommersiellt öl ska jag dricka som har IBU 37 för att jämföra?

En snabb googling gav vid handen att Sierra Nevada Pale Ale lär ligga i krokarna runt 37 IBU.

på kundmöte till visby idag. Till kvälls blir det säkert en öl på lokal. Kanske finns Bishops i Visby..?

21 Senast ändrad av bjolu340 (2012-04-02 21:22:12)

Fortsätter i min gamla tråd - såhär mellan jäsning och tappning går så funderingarna igen. Tänkte - och hela poängen med att vara en nybörjare är ju att man kan tänka fel! - delmäska med en ganska påtaglig del krossat vete. Mina frågor således:

* Det här med att använda omältat krossat vete. Man talar om förklistring. I mitt huvud stämmer det inte att man först ska koka råvaran en stund för att sedan gå tillbaka till att köra raster vid 50 osv grader - för att sedan göra en utmäskning för att avbryta processen? Finns det någon som kan rekommendera någon litteratur i ämnet?

* Kan man använda vanlig ale-jäst även om man har en stor mängd vete i? Tänkte väl 1 kg krossat vete och kanske 1.5 kg ljust maltextrakt - ölet behöver ju inte nödvändigtvis smaka som något öl som existerar, det här handlar ju mer om en nybörjare som försöker experimentera sig fram till kunskap. (Och uppenbarligen tigga till sig ännu mer på internet). Har lite US-05 (hette den va?)

* Om man brygger med vete i ska man kanske satsa på ett ganska alfasyresvagt humle - vad sägs om att jag kör cascade (6.8) vid 60 min och kanske lite ytterligare av densamma vid smak / arom-intervall? Eller ska man lägga i lite fegt av bitterhumlet vid 60min?

Allt härrörande från en resa till Visby där det utmärkta Wisby Weisse inmundigades...

bjolu340 skrev:

Allt härrörande från en resa till Visby där det utmärkta Wisby Weisse inmundigades...

Utgår från att du vill göra något liknande. Denna öl är av typen tyskt veteöl, och mina rekommendationer nedan bygger på detta.

bjolu340 skrev:

* Det här med att använda omältat krossat vete. Man talar om förklistring. I mitt huvud stämmer det inte att man först ska koka råvaran en stund för att sedan gå tillbaka till att köra raster vid 50 osv grader - för att sedan göra en utmäskning för att avbryta processen? Finns det någon som kan rekommendera någon litteratur i ämnet?

Du tänker rätt. Koka spannmålet och blanda sedan detta med den vanliga malten och kör sedan vidare som vanligt med raster os.v. Faktum är dock att just vete fungerar ganska bra utan förklistring om man krossar det fint. All annan spannmål måste dock alltid förklistras.
Men det är egentligen bara för en del speciella belgiska öl (t.ex. Witbier som Hoegaarden) som du behöver krångla med omältat vete.
Tysk veteöl kör med vetemalt och då är det bara att mäska på som vanligt.

bjolu340 skrev:

* Kan man använda vanlig ale-jäst även om man har en stor mängd vete i? Tänkte väl 1 kg krossat vete och kanske 1.5 kg ljust maltextrakt - ölet behöver ju inte nödvändigtvis smaka som något öl som existerar, det här handlar ju mer om en nybörjare som försöker experimentera sig fram till kunskap. (Och uppenbarligen tigga till sig ännu mer på internet). Har lite US-05 (hette den va?)

Jästen bryr sig inte om vilken sorts malt/spannmål du använder. Om du är ute efter smaken som finns i tysk vete-öl (Weissbier) så måste du dock välja en weissbier-jäst. Smaken (fruktighet, bananer och kryddnejlikor m.m.) kommer från denna jäst och egentligen inte från vetet. Att bara byta till vete men köra med "vanlig" ale-jäst typ US-05 ger bara en liten försikttg ändring i sädeskarkatären på ölet och lite i munnkänslan, men det är ingen större skillnad mot kornmalt. Se även nedan.

bjolu340 skrev:

* Om man brygger med vete i ska man kanske satsa på ett ganska alfasyresvagt humle - vad sägs om att jag kör cascade (6.8) vid 60 min och kanske lite ytterligare av densamma vid smak / arom-intervall? Eller ska man lägga i lite fegt av bitterhumlet vid 60min?

Vill man ha klassisk "weissbiersmak" skall man hålla nere beskan, helst under 20 BU och humle av klassiska tyska sorter. Cascades skulle inte vara rätt val här.

Väljer man istället att köra med vete och jäst typ US-05 är det dock vanligt att använda cascade och liknande "citrus-och-barr-smakande" humle. Man får då s.k. amerikansk veteöl, men det har en helt annan smakkaraktär än den tyska varianten du undrade om (typ Wisby weisse). Fundera över vilken variant du tänkt dig. Men även i den amerikanska skulle jag rekommendera att köra med den enklare vetemalten istället för omältat vete.

/CalleT

Ok! Fantastiskt med folk som sitter mitt i natten och svarar på mina frågor.

Nu var det väl emellertid så att jag generaliserade mina frågor lite för mycket den här gången. Såhär:

Hemma i mitt hus just nu finns 2 kg maltextrakt (ljust), ale-jäst och krossat vete. Jag är sugen på att köra igång en öl i påskhelgen så jag hinner inte beställa något (?). Är det ens möjligt att delmäska med omältat vete om man kör maltextrakt?

Vad behöver du?  Det kanske finns något du behöver hos mig

Salle

bjolu340 skrev:

Hemma i mitt hus just nu finns 2 kg maltextrakt (ljust), ale-jäst och krossat vete. Jag är sugen på att köra igång en öl i påskhelgen så jag hinner inte beställa något (?). Är det ens möjligt att delmäska med omältat vete om man kör maltextrakt?

Delmäskning bygger på att du har med malt som innehåller enzymer. Att "mäska" vete ensamt ger bara vete-gröt. Att försöka jäsa den skulle bara bli en geggig katastrof. Maltextrakt är redan kokt en gång och alla enzym är helt förstörda. Maltextrakt kan alltså inte bryta ner mer tillsatt stärkelse (från vetet).
Att man kör "förklistring" innebär att man luckrar upp stärkelsen i omältad råvara (i malt har de levande cellerna redan fixat den delen under mältningen). Den omältade och förklistrade råvaran måste sedan blandas med minst 60% (gärna mer) riktig bas-malt för att kunna köra en mäskning.
Med de råvaror du listar ovan, så får du nöja dig med att köra med bara maltextraktet med andra ord. Annars får du köpa till mer ingredienser.
Vill du få lite mer variation genom en snabbvariant utan att köpa mer saker kan du dock koka några deciliter strösocker med lite vatten riktigt länge på spisen tills du får kraftigt mörkröd "karamell". Denna kan du blanda med maltextraktet under koket och få en mörkare rödare öl med karamelltoner i bakgrunden. Denna metod är vanlig i belgiska öl, men kan absolut användas i andra öl också där man normalt använder "karamellmalt" och ändå få ett liknande resultat.

Maltextrakt + hemgjord karamellsirap + cascades + US-05
skulle kunna bli en snabb och enkel lite mörkare IPA.

/CalleT