1 Senast ändrad av svensson.lu (2012-04-01 06:09:56)

Wexiö Bryggkollektiv

Om ca en månad slår vi upp dörrarna till Wexiö Bryggkollektiv (WB).
WB består i dagsläget av 13st hängivna hembryggare från Ljungby och Växjö med omnejd.
Några av oss är är gamla bryggrävar och aktiva här på forumet så som jag, Raasken, Torgny, Salle, medans andra bara har ett par extraktbryggningar innanför västen.
Tanken är att vi ska börja som ett kollektiv och om allt går som det ska bli ett riktigt bryggeri!

Vi är riktigt stolta för vi har precis fått tillgång till en lokal i det anrika Kristinebergshuset (fd Kristinebergs bryggeriet, 1885-1970, grundades av C.H Olsson, såldes 1892 till G. Johnson, 1896 till Arvid Knöppler d.ä, konkurs och namnbyte till Kronobergs bryggeri 1909, 1926 till Wexiö bay. brygg. 1955 till StB, 1964 till Pripp) så nu är det bråda dagar (kvällar och helger) att få ihop en funktionsduglig brygganläggning och kylrum.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/LA2-vx06-kristinebergs2-2.jpg

Själva brygganläggningen består av ett kokkärl på ca 300L, en mäsktank/whirlpool kombitank, en varmvattenberedare på 1000L och är i stort sett en egenkonstruktion som Raasken har CADat ihop och gjort plåtutbredningar på. Uppvärmningen kommer att ske i kokgrytan med en 41kW gasbrännare, vilket innebär att vi kan ha stegmäskning och sedan pumpas allt över till mäsktanken för att därifrån laka tillbaka vörten till koktanken precis som i ett större bryggeri.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC_0125.jpg
Kokkärlet hos svetsaren!

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC_0122.jpg
Test av 41kW gasbrännare!

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC_0118.jpg
Test av PLC-sekvens!

Om allt går som det ska (och det hoppas vi ju på) kommer första bryggningen att bli en lager av bayersk typ för att hedra den Småländska bryggtraditionen. I övrigt kommer det att bryggas vad vi gemensamt kommer fram till i kollektivet och vad som går att finansiera. Någon (inga namn nämnda) fick lite lätt skrämselhicka när han fick se vad kostnaden för de 4kg humle landade på för ett visst IPA recept som han hade lagt fram för omröstning. Det lär nog bli en del IPA ändå, trots höga humlekostnader smile

Vi kommer att lägga upp lite bilder från bygget allt efter som, men än så länge får ni hålla till godo med ett par mobilbilder som jag tagit under utprovningen av utrustning.

Brygg på!

Sv: Wexiö Bryggkollektiv

Snyggt, ska bli kul att se mer bilder.

Sv: Wexiö Bryggkollektiv

Jag tycker det verkar vara bra prylar vi fått ihop hittills, synd bara att en gammal elektriker som jag fick ge upp att ha el till uppvärmning, men är det kollektiv med gemensamma beslut så får man finna sig i de besluten

Salle

Sv: Wexiö Bryggkollektiv

Grymt! Hur kommer.det sig att ni gick på gas.och inte el?

Sv: Wexiö Bryggkollektiv

Grattis, vad kul!

OBS att ni kan få ner humlekostnaderna avsevärt om ni köper hela 5kg-förpackningar istället för ompackade 500-grammare. Det är så bryggerierna köper sin humle, och även bryggerikollektiv som ni kan köpa till samma villkor. Skriv ett mail till sales@humle.se .

-- Svante

Sv: Wexiö Bryggkollektiv

WOW!
Blir mycket avundsjuk! Mest på byggnaden då.  Men även på engagemanget. Fast vet ju att det finns massor av samlad kunskap i ert gäng. Det är därför jag ringer och trakasserar vissa typ 1 gång i veckan.....

Men.... en mäsktank/whirlpool kombitank? Hur gör man wirlpool i en mäsk? smile

stegmäskning och sedan pumpas allt över till mäsktanken. Ni pumpar alltså över hela mäsken till mäsk/lakkärl efter stegmäskning och sen vörten tillbaka till kokkärlet? Vad för pump har man till att pumpa mäsken? Är faktiskt själv i tankar om att bygga separat lakkärl av lika dan gryta som kokgrytan då jag redan tröttnat på mitt bryggverk.
Hur tempstyr ni med gasen? Skulle inte ånga varit ett alternativ att köra som värms med gas?

Ursäkta många trevande frågor så här på den druckna småtimmen, men det är ju fredag för mej. Funderat hela dagen på jobbet på detta inlägg som kom som en hiroshima bomb från fredlig himmel smile

Gillar tekniken i alla fall! Verkar som att jag får åka till växjö igen (efter att lovat att aldrig åka dit igen sen jag flyttade därifrån)... ha ha

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Wexiö Bryggkollektiv

Ok så här i efterhand var det kanske inte så kul, men här kommer det: April april...
Det existerar inget bryggkollektiv annat än i tankens värld.
Ett riktigt aprilskämt ska ju vara lite för bra för att vara sant och det här var ju inte riktigt det.
Det enda som hindar är ju tid, åtminstånde för min del.
Så vad är det bilderna visar då? Jo en vanligt dag på tvättmaskinsfabriken. Inte så långt ifrån bryggerifabriken som man skulle kunna tro.

Sv: Wexiö Bryggkollektiv

Äsch, vad synd, det som lät som en sådan bra idé. Kanske blir det en sådan där historia som inleds "Det började som ett aprilskämt..."

Think globally. Drink locally.

Sv: Wexiö Bryggkollektiv

Jag gick i alla fall på det....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

10 Senast ändrad av Chubb (2012-04-02 19:12:53)

Sv: Wexiö Bryggkollektiv

Jag gick på det med sad
Kasst skämt!¤#!¤ här gick man runt och var glad för eran skull

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Wexiö Bryggkollektiv

Japp köpte det rätt av.
Var på väg att flytta till växjö :-).

Kasst skämt.
Nä jag garvade i alla fall.

Fast iden är strålande.

Sv: Wexiö Bryggkollektiv

Ja du, Svensson.lu., kan meddela att du genom detta sprattet verkar ha startat wexiö bryggkollektiv, kanske inte med de förutsättningar som du angivit i första inlägget men i lite blygsammare skala kanske.......

Salle

13 Senast ändrad av svensson.lu (2012-04-03 17:31:54)

Sv: Wexiö Bryggkollektiv

Jag har varit i väg på jobb nu någon dag så jag har inte kunnat svara ordentligt på alla frågor, så här kommer de:    wink

brandemannen skrev:

Grymt! Hur kommer.det sig att ni gick på gas.och inte el?

Rent teoretisk hade nog el varit bäst, och då i form av en ångpanna. Då kan man mata flera olika utrustningar med värme, plus att man kan desinficera med ångan också.

Svante skrev:

även bryggerikollektiv som ni kan köpa till samma villkor.

Ja det är ju superbra. Vi får återkomma när det blir dags.

scaryeyes skrev:

Men.... en mäsktank/whirlpool kombitank? Hur gör man wirlpool i en mäsk? smile

Mäsktanken ligger över whirlpooldelen i samma tank fast de är skillda utrymmen. Om man har en lite större anläggning så kan man göra så för att spara plats och kostnad.

scaryeyes skrev:

Ni pumpar alltså över hela mäsken till mäsk/lakkärl efter stegmäskning och sen vörten tillbaka till kokkärlet?) Vad för pump har man till att pumpa mäsken? Är faktiskt själv i tankar om att bygga separat lakkärl av lika dan gryta som kokgrytan då jag redan tröttnat på mitt bryggverk.

Jag antar att det är lättare och billigare att bygga så.
Det är kanske inte så aktuellt att göra så här på mindre anläggningar, men på lite större ger det en teoretisk möjlighet att mäska in nästa batch medans man lakar den första och på så sett åtminstone kunna hinna med två batcher på en dag.


scaryeyes skrev:

Hur tempstyr ni med gasen?

Gasbrännarna har en styrbox som öppnar gasventilen och skickar på tändgnistor under fem sekunder. Sedan har den en givare som känner av om gasen tände. Har den inte gjort det så försöker den tända igen. Efter några misslyckade försök så stänger den av gasen helt och ger en felkod. Detta medför att du kan köra på värme i korta pulser utan problem


scaryeyes skrev:

Gillar tekniken i alla fall! Verkar som att jag får åka till växjö igen (efter att lovat att aldrig åka dit igen sen jag flyttade därifrån)... ha ha

Du är så välkommen ändå (inget skämt)! smile

peps skrev:

Äsch, vad synd, det som lät som en sådan bra idé. Kanske blir det en sådan där historia som inleds "Det började som ett aprilskämt..."

Salle skrev:

Ja du, Svensson.lu., kan meddela att du genom detta sprattet verkar ha startat wexiö bryggkollektiv, kanske inte med de förutsättningar som du angivit i första inlägget men i lite blygsammare skala kanske.......
Salle

Ja vi får väl se vad som händer i framtiden. Just nu har jag två små knattar under 1.5år som tar mycket tid, men längre fram vore det inte omöjligt.

Sv: Wexiö Bryggkollektiv

svensson.lu skrev:

... Själva brygganläggningen består av ett kokkärl på ca 300L, ...

Fin gryta! Jag gissar på att ni har byggt allt själva. Vad har ni för grovlek i plåten? 2mm?
Hur har ni gjort med botten på kärlet? Är den förstärkt på något sätt så att inte vörten blir bränd?

Sitter själv och ritar på större utrustning.
/Richard

Sv: Wexiö Bryggkollektiv

eklow skrev:

Fin gryta! Jag gissar på att ni har byggt allt själva. Vad har ni för grovlek i plåten? 2mm?
Hur har ni gjort med botten på kärlet? Är den förstärkt på något sätt så att inte vörten blir bränd?

Sitter själv och ritar på större utrustning.
/Richard

Om du läser igenom hela tråden så framgår det att denna posten är ett april skämt.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Sv: Wexiö Bryggkollektiv

smile Jag kanske ska knuffa upp den här tråden till nästa års 1 april för det verkar ju funka ändå.

Nåja, jag tror att plåten (som är en yttertrumma på en tvättmaskin) är tunnare än 2mm. Dock så är den lite för vek för att fungera som en fristående gryta, så jag skulle gissa att man behöver minst 2mm plåt för att få lite styvhet om man inte bygger på någon form av förstärkning. Botten kan jag tyvärr inte svar på som du kanske förstår.

Sv: Wexiö Bryggkollektiv

Den här tråden är grym! Jag är hedrad av att omnämnas som en av bryggarna i "kollektivet". Vi borde trycka upp tröjor och ta det till nästa nivå...vad det nu än må vara wink

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte