Sv: Weissbiertråden

Båda recepten låter väldigt bra.
Jag gjorde en "halb-dunkel-weizen" för något år sedan som jag hade en del münchenermalt i.
Det blev väldigt trevligt.
Jag har inte proportionerna framför mig, men jag tror att du kan om du vill byta en del av pilsnermalten till münchenermalt.
Säg kanske 1-2 hg i receptet ovan.

Har aldrig provat Danstar Munich så tyvärr kan jag inte ge något råd om det.

Sv: Weissbiertråden

Hej


Förresten, är det någon som har erfarenhet om hur Danstar Munich står sig mot de flytande weissbier-jästerna?

Torrjästen är ok, men om du vill ha "riktig" sydtysk smak så är det dom flytande som gäller, tycker jag.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Weissbiertråden

Tack för svar! Tyvärr har jag ingen Münchnermalt hemma så jag kör på som receptet är nu och återkommer med resultat när bryggningen blir av.

Jag ska för första gången testa att "återuppliva" fryst jäst sparad från en tidigare Weissbier men om det misslyckas har jag ett paket Danstar Münich hemma.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Weissbiertråden

Min dunkelweizen blev riktigt bra. Jag hade dock ingen svartmalt hemma (kunde svurit på att jag hade det...) så jag tog samma mängd rostat korn istället. Färgen blev precis som jag ville, riktigt mörk men inte svart. Jag kylde vörten till 13 C och jäste vid 17 C de första dagarna och sedan vid 20 C.

Imorgon tänkte jag brygga en Rauchweizen. Till 10 liter: 1 kg rökmalt, 1 kg ekrökt vetemalt och 50 g Caraaroma. Hallertauer Mittelfrüh till 12 IBU. Förväntat OG: 1,050, förväntat FG: 1,009-1,010.

Jag har ett litet temperaturproblem, jag vill jäsa vid 17 C (det har blivit bra de senaste 3 veteölen med WLP 351) men jag har att välja mellan 19 C i köket och 14 C i källaren. Så antingen får det bli våt handduk över jäskärlet för att få ner temperaturen (vilket jag alltid har tvivlat på att det fungerar) från 19 C till 17 C. Eller så isolerar jag jäskärlet med bubbelplast och jäser vid 14 C.

Jag tror jag ska köra på det andra alternativet, frågan är bara hur kallt jag ska kyla vörten? Kyler jag till 16 C och ställer vid 14 C (30 C regeln) är jag lite orolig att jäsningen inte kommer igång. Jag har ju en sprudlande aktiv förkultur i och för sig...

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Weissbiertråden

Jag har ingen erfarenhet av rökisar men temperaturer känner jag till, således vill jag inte kommentera själva receptet.
kyl till 17 C och jäs i källaren med bubbelplast runtom och ett isolerande material i botten, sen lyfter du upp den till köket och låter tempen stiga, utan isolering då... svajigt kan det bli men troligen ok... efter jäset kan du bära ner i källarn igen, men då får den stå tills den är blank, bär försiktigt, måste jag påpeka det? sakta ökande temp lyder tumregeln i de flesta fall, var observant så går det nog bra...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Weissbiertråden

Lite skumt att jag är inne och skriver i denna tråden kanske... Men bryggde för ett tag sen en weiss ur coopers format. En ölsats alltså med en extra burk coopers ljusa extrakt.  Använde minimalt vatten att lösa upp extraktet med och bara hettade upp till kok. Sen kokade jag resterande vattenmängd med humle i 10 min eller en kvart. (tyvärr inga anteckningar angående mängder) Tänkte det kan vara kul att se resultatet bara.

Använde medföljande jäst. Vid tappning på fat smakade den vedervärdigt. Samma äckliga smak som jag hade förr i mina cooperssatser. Men för en vecka sen hade ölet blomstrat och gått från vedervärdig till knappt drickbar. Visste inte om det var smaken som var kass, eller om jag helt enkelt inte gillade weissbeer.

Denna veckan vid avsmakande av ölet så visar det sig vara helt blankt. Smaken är som en lagom besk lager av ordinärt format. Stor hinkability, men inget man kommer minnas (ha ha) smakmässigt alltså. Den håller väl ca 4% men är otroligt ren i smak trots jäsning i rumstemp.

Bryggdag på 2 timmar med städning. Ett partyfat tömt nu. Ska hugga in i corneliusfatet åxå ganska snart. Så kan hålla med om att detta är en sommaröl. Fast nån weissbeer är det med största sannolikhet INTE!

Smakar väldigt bra och kan ge coopers stort plus faktiskt.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Weissbiertråden

I morgon förmiddag ska jag koka weisen.
Eftersom jag mäskar allt i kylväska och inte dekoktionsmäskar tänkte jag lägga i lite münchener- och karamellmalt. Siktar på 12 liter i jäshinken.

Malt:
1300 g vetemalt (52%)
900 g palealemalt (36%)
150 g münchenermalt (6%)
150 g karamell (6%)

200 g havreskal för att underlätta "lakningen"

15 min 50 grader
60 min 67 grader
10 min 75 grader

Humle:
Hallertauer Mittelfruh i 45 min till 16-17 IBU.

Jäst:
WLP 300

Nu hoppas jag det blir mer kropp min förra weissen med bara vete och paleale blev lite tunn.

/ Micke

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Sv: Weissbiertråden

Jag skulle hellre hoppa över den där proteinrasten. Det receptet jag angav i trådens inledning är det jag fastnat för, har använt både Hersbrucker och Mittelfrüh med lika bra resultat. Jag upplever att den smakar precis som Weihenstephan, kanske till och med lite bättre eftersom man kan dricka den färskare.

Men som tidigare sagts, det viktigaste är valet av jäststam och jästemperaturen.

Think globally. Drink locally.

Sv: Weissbiertråden

Tänkte att proteinrasten skulle underlätta lakningen.
La i 200 gram havreskal men tyckte inte det gjorde större skillnad än utan.

Fick ut 12,5 liter med SG 45, slutar väl på 10 liter i tunnan SG 55...

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Sv: Weissbiertråden

Om man vill göra en dekoktionsmäskning hur stor del av malten ska man ta ur och koka vid sidan av mäsken och när under mäskningen ska det ske?

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Sv: Weissbiertråden

Du behöver inte bekymra dig om dekoktioner om du vill göra en god weissbier. Om du vill förkovra dig i antik tysk bryggmetodik så rekommenderar jag der Braukeiser.

Think globally. Drink locally.

Sv: Weissbiertråden

t_m_jansson skrev:

Om man vill göra en dekoktionsmäskning hur stor del av malten ska man ta ur och koka vid sidan av mäsken och när under mäskningen ska det ske?

Låt oss säga att du vill ha huvudmäsken på proteinrast, 50 C, och sedan höja temperaturen till en försockringsrast på 66 C. Ta ut 1/3 av mäskvikten till dekoktion. Efter du har kokat dekoktionen (först kan du göra en kort försockringsrast av dekoktionen på 70 C eller så) och sedan återför den till huvudmäsken så landar temperaturen på ungefär 50*2/3+98*1/3=66 C. Dekoktionen svalnar snabbt av ett par grader när du tar av den från plattan, och därför använde 98 C istället för 100 C som dekoktionens temperatur.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Weissbiertråden

Tack för båda,ideerna ska testa både med och utan dekotion.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Sv: Weissbiertråden

Nu vet jag inte vad sorten heter, men är det någon som testat att göra en heavy weissbier / imperial weissbier? Sitter i en värmande och stadig dunkel nu när hösten börjar bita in i märgen!

Brygger på förtroenden.

Sv: Weissbiertråden

Upptäckte just: Weizenbock! Och så lägger vi till Dunkel wink

Brygger på förtroenden.

Sv: Weissbiertråden

Ooo, Weizenbock, det är gott på riktigt det. Och nu när vädret börjat gå åt det kallare hållet också. Har gått och funderat på vad nästa bryggning skall bli, nu vet jag. Tackar för inspirationen!

Think globally. Drink locally.

Sv: Weissbiertråden

Jag kokar vanligtvis på malt, men ibland gör jag det enkelt för mig.. Tanken jag hade är följande: en "burk" mörkt extrakt och en "burk" veteextrakt, Hallertauer perlekottar och eventuellt magnumkottar.. får se hur jag gör med humlen.. och sen en veteölsjäst som pallar lite kraft! Vad tros om detta?

Brygger på förtroenden.

Sv: Weissbiertråden

Det finns ju alltid denna strävan att få till det där speciella ölet som slår ut allt, men man måste ju dricka någonting på vägen dit så att säga smile

Brygger på förtroenden.

Sv: Weissbiertråden

Antihero skrev:

Vad tros om detta?

Kan tyvärr ingenting om maltextrakt, men Hallertauer Mittelfrüh och/eller Magnum torde vara utmärkt, en giva vid 60 minuter. Jästen från Weihenstephan borde göra jobbet utmärkt.

Think globally. Drink locally.

Sv: Weissbiertråden

Jag har jäst belgisk blonde trippel på maltextrakt och det torde bli liknande resultat kvalitetsmässigt.. Resultatet blir ju strået vassare när man kokar på malt, men extraktbryggning är inte fyskam!

Du menar att jag endast ger en giva som kokar 60 min? Detta för både den låga IBUn och för att humlesmaken och aromen inte ska tränga igenom då veteöl inte ska ha detta?

Brygger på förtroenden.

Sv: Weissbiertråden

Antihero skrev:

Du menar att jag endast ger en giva som kokar 60 min? Detta för både den låga IBUn och för att humlesmaken och aromen inte ska tränga igenom då veteöl inte ska ha detta?

Precis, det är så jag resonerar.

Think globally. Drink locally.

Sv: Weissbiertråden

Okej! Tack! Jag kör troligen på följande: 10 liters batch, 2x500g muntons vetemaltsextrakt, 2x500g muntons mellanmörk kornmaltsextrakt, weihenstephan jästen du nämnde, magnum humlekottar. Dock funderar jag på om jag ska köra allt i en jäsning eller om jag ska köra 2 jäsningar

Brygger på förtroenden.

Sv: Weissbiertråden

Mycket trevlig jäst - bli inte rädd när det börjar lukta ruttet ägg från jästunnan efter en vecka eller så. Flaskade en hefe med denna jästen igår. Synd att du inte bor lite närmare annars hade du kunnat få en rejäl dos slurry till din bock.

Sv: Weissbiertråden

Haha, fint! Det löser sig nog smile Vad kan man tro om 1 eller 2 jäsningar?

Brygger på förtroenden.

Sv: Weissbiertråden

Antihero skrev:

Haha, fint! Det löser sig nog smile Vad kan man tro om 1 eller 2 jäsningar?

Menar du en primär och en sekundär eller att du häver i mer maltextrakt/socker när ditt första FG är nått?

- Jag tycker att en primär räcker (man kan ju låta den stå ett tag efter att den jäst ut, ingen brådska!), sen kallkrasch ifall möjligt, sedan på fat (ev. flaskor).
- Ang. en "efterboost" av maltextrakt/socker säger jag nej. Kör i rakt i koket och se till att ha en ordentlig förkultur ist.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.