Temperatur

Hej

Jag blir mer och mer övertygad av, egen erfarenhet, samt att lyssna här på forumet vikten av själva jästemperaturens betydelse av slutresultatet.

Läser man om jäsningstemp på själva jästen så är det en rätt spridd tempkurva, ungefär från 15-23-25 c. Detta då om överjäst. Det säger sig nästan själv att en temp skillnad mellan +15 - +23 c på samma jäst måste göra stor skillnad.

I många år så låg jag en hel del över mitten, jag låg på ca 20-21 c. Ölen blev ok, men inte mer.

För ca 5 år sedan så började jag jäsa mina öl på den lägre skalan och plötsligt så blev ölen tyckte jag snäppet bättre.

Ölet blev mer rensmekande samtidigt som jag i slutet av jäsningen stegade tempen lite så blev jag av med en hel del diacetyl.

En normal överjäst öl blir bättre om den jäses vid +17 c än vid 20 c, tycker jag. Sen så finns det givetvis hur mycket olika avvikelser som helst från detta

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Temperatur

Jag har samma uppfattning.

Hur mycket och hur länge stegar du temperaturen för att bli av med diacetyl?

Den metoden fungerar allt som oftast för mig också. Försöker starta några grader under 20 tex med hjälp av en vattenbuffert runt jäskärlet. Sedan ställer jag ölen vid ca 19-20 grader och låter tempen stiga fritt. När jäsningen i princip är klar höjer jag tempen till 23-24 grader ett par dagar för diacetylrast och för att boosta utjäsningen. Därefter eventuell omtappning och torrhumling i tre dagar runt 15-20 grader och sedan två dagar i 2 grader innan flasktappning. Gör jag ingen torrhumling kan ölen stå i två till sju dagar vid två grader innan flaskning.

Håller med. Lät mina senaste alster jäsa i 16 grader utan nåra raster hit eller dit och plötsligt var det två riktigt goda öl, en IPA och en Porter. Den ena jäst med Nottingham(mycket snabb) och den andra med Mauribrew(riktigt långsam).

Vad är bästa sättet att reglera temperaturen för jäsningen. Jäser min öl i rumstemperatur som jag inte har någon kontroll över (mer än att eventuellt öppna ett fönster)

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

Kylskåp och universaltermostat är nog det enklaste och mest flexibla.

Think globally. Drink locally.

Vikage skrev:

Vad är bästa sättet att reglera temperaturen för jäsningen. Jäser min öl i rumstemperatur som jag inte har någon kontroll över (mer än att eventuellt öppna ett fönster)

Fattigmansvarianten med avdunstningskylning fungerar ganska bra för överjäst öl där man önskar ligga kring 17-19 grader.
Ställ hinken i badkar eller balja. Vira in hela hinken (ovanpå locket också) med ett tjockt badlakan. Blöt ner allt så det blir "plaskblött" och fyll någon centimenter vatten i badkaret/baljan så handduken kan "suga" upp allt eftersom det dunstar.
Detta trick sänker tempen runt hinken ca 2-3 grader mot den i rummet (är det lite "dragigt" och luften torr som så här års, kan det t.o.m sjunka 4 grader). Var noga med att tyget hela tiden är ordentligt blött. Börjar det torka fungerar det som isolering istället och det är ju motsatt effekt mot vad man önskar..
Det är alltså idealiskt för att pressa ner tempen från rumstemp på 20-22 grader till 17-19 grader. Denna skillnad kan göra stor effekt för många sorter av ale-jäst.
På köpet stänger man dessutom ute ljus om badlakanet har en lite mörkare färg.

/CalleT

+1 på CalleTs ovan - men med tillägg att våt textil luktar illa ganska snabbt. Bor man inte själv bör man därför förvarna. Ta det från en som vet smile

Hur farligt är det att krypa under strecket någon stund ibland? I förkammaren till pannrummet i källaren är det ungefär 16 grader men om man slarvar med eldningen kan det väl krypa ned till 14 i några timmar. Var nere och tände i pannan nu och vid 15,1 bubblade det på rätt beskedligt men verkar ok.

Detta är inte raketforskning, brygg med de förutsättningar du har, förändra det du tror är fel. Funkar det ändå inte, be om ännu mer hjälp. När det bryggdes förr på gårdarna så fanns det inte mycket hjälpmedel utan man gjorde på det viset man trodde på....

Salle

Nej - ja - men handlar det så inte också lite om att leta efter vad som fungerar bäst? Förra laddningen bryggdes i rumsvärme och resultatet blev på ett sätt. Kul att prova att dra sig åt en extrem - men man vill ju för den delen inte riskera att hela laddningen ska gå i stöpet. Så frågan var egentligen vad som händer med en jäst som går nedanför sitt arbetsområde.

Temperaturen är väll lite högre i jäskärlet och det tar väll ett tag att sänka temperaturen i vörten så det är nog inget större problem.

bjolu340 skrev:

Hur farligt är det att krypa under strecket någon stund ibland? I förkammaren till pannrummet i källaren är det ungefär 16 grader men om man slarvar med eldningen kan det väl krypa ned till 14 i några timmar. Var nere och tände i pannan nu och vid 15,1 bubblade det på rätt beskedligt men verkar ok.

Jag jäser också i källaren där temperaturen diffar ett antal grader upp och ned. Jag upplever det inte som negativt. Det jag upplevt som mer negativt är när jag jäst på för varma platser typ där lufttemperaturen är ca 18-19 grader.

Samma här, det är ingen fara alls.

Think globally. Drink locally.