Tankar inför första bryggning
God kväll!
Av en händelse snubblade jag över www.humle.se och blev väldigt intresserad på vad det är för folk som brygger öl hemma. Döm av min förvåning när jag öppnade dörrarna till denna värld och insåg att var och varannan har en hink puttrandes i någon källare eller liknande. Ju mer jag läste ju sugnare blev jag själv på att testa.
Jag har nu spenderat ett par dagar på att läsa vad man kan tänkas behöva och så vidare, bland annat hittat bra tips här på detta forum.
Men jag är lite av ett kontrollfreak och innan jag själv börjar vill jag dubbelkolla med er lite mer erfarna om vad ni tror om mitt upplägg.
Receptet har jag hittat i humles receptbank ( http://www.humle.se/library/recipes/ext … nsnow.html )
Inköpslistan ser ut som följande:
1st 30 liters jäskärl
2 meter silkonslang ( använda som hävert) inkl. hävertklämma
1 Jäsrör
Silställning med silduk
Mätglas
1 Hydrometer
PBW
4 kg Ljust torkat maltextrakt
100g Nugget pellets 13,4%
100g perle pellets 9,4%
100g Cascade pellets 6.0%
Jäst American Ale 1056 activator
1 kg pale crystal malt Thomas Fawcett.
Rummet jag tänk att använda som jäsrum har en temparatur på 17,9 - 21 grader beroende på tid på dygnet. Hur tror ni detta kommer fungera?
Jag insåg också att min största gryta är på 10L - jag antar att detta kommer bli ett problem? Eller jag kan koka 6 liter vörtenligt receptet och sedan addera färskt vatten för att nå liter och grader för jäsning? Jag tänker att jag inte kör delmäskning, jag kör i allt i grytan och sedan ner i jäskärl genom en silduk.
Edit: Kom på en sak till, jag kommer ju inte behöva att mala några större mängder malt? Antar att man ej behöver mala maltextraktet, har jag rätt i det?
I så fall är det väl ändå bara ca 200g som skall malas? Jag känner inte för att lägga 650:- på en corona handvevad kvarn inför första bryggningen så tips på hur jag bäst maler utan att spendera massa pengar mottages tacksamt