1 Senast ändrad av Jeppnils (2012-03-20 21:38:24)

Tankar inför första bryggning

God kväll!

Av en händelse snubblade jag över www.humle.se och blev väldigt intresserad på vad det är för folk som brygger öl hemma. Döm av min förvåning när jag öppnade dörrarna till denna värld och insåg att var och varannan har en hink puttrandes i någon källare eller liknande. Ju mer jag läste ju sugnare blev jag själv på att testa.

Jag har nu spenderat ett par dagar på att läsa vad man kan tänkas behöva och så vidare, bland annat hittat bra tips här på detta forum.
Men jag är lite av ett kontrollfreak och innan jag själv börjar vill jag dubbelkolla med er lite mer erfarna om vad ni tror om mitt upplägg.

Receptet har jag hittat i humles receptbank ( http://www.humle.se/library/recipes/ext … nsnow.html )

Inköpslistan ser ut som följande:
1st 30 liters jäskärl
2 meter silkonslang ( använda som hävert) inkl. hävertklämma
1 Jäsrör
Silställning med silduk
Mätglas
1 Hydrometer
PBW
4 kg Ljust torkat maltextrakt
100g Nugget pellets 13,4%
100g perle pellets 9,4%
100g Cascade pellets 6.0%
Jäst American Ale 1056 activator
1 kg pale crystal malt Thomas Fawcett.

Rummet jag tänk att använda som jäsrum har en temparatur på 17,9 - 21 grader beroende på tid på dygnet. Hur tror ni detta kommer fungera?

Jag insåg också att min största gryta är på 10L - jag antar att detta kommer bli ett problem? Eller jag kan koka 6 liter vörtenligt receptet och sedan addera färskt vatten för att nå liter och grader för jäsning? Jag tänker att jag inte kör delmäskning, jag kör i allt i grytan och sedan ner i jäskärl genom en silduk.

Edit: Kom på en sak till, jag kommer ju inte behöva att mala några större mängder malt? Antar att man ej behöver mala maltextraktet, har jag rätt i det?
I så fall är det väl ändå bara ca 200g som skall malas? Jag känner inte för att lägga 650:- på en corona handvevad kvarn inför första bryggningen så tips på hur jag bäst maler utan att spendera massa pengar mottages tacksamt

2 Senast ändrad av longjohn (2012-03-20 21:49:42)

Sv: Tankar inför första bryggning

PBW gör rent, dvs tar bort smuts, men du behöver även Star San för att desinficera allt som kommer i kontakt med vörten från och med att du börjar kyla. (Det finns alternativ, men min rekommendation är Star San.)

Att koka några liter i taget kan nog funka fint för din första brygd. Visar det sig att du vill fortsätta kan du börja jaga större pjäser... Om du orkar lägga tid och energi, så är det bättre att koka upp vatten och hälla i jäshinken för svalning än att ta kallvatten direkt från kranen.

Kika på howtobrew.com. Läs hela första delen, om bryggning med extrakt, så vet du vad du ska (och inte ska) göra.

För att klara dig utan kvarn, beställ färdigmalen malt, alternativt kör på bara extrakt. Återigen: är du sugen på att fortsätta efter första försöket, så kan du gå upp ett steg i "korrekthet", skaffa fler prylar, etc... Att mala i mortel gör ont i händerna, även för små mängder, så bästa sättet att mala utan kvarn är att låta någon annan göra det... :-)

Jag bryggde min första bryggning med extrakt, en sorts humle och torrjäst. primade med strösocker i flaska, det blev kallas gott. Ingen ide att krångla till det, det har du tid att göra längre fram.

4 Senast ändrad av Jeppnils (2012-03-20 22:51:22)

Receptet jag tänker är ju på 25 liter, om jag kokar vört på 5 liter och spär den när den är 60 grader med 4 delar 10 gradigt vatten borde ju detta bli 25 liter med 20 grader. Eller blir koket i sig för koncentrerat om man gör vörten på så lite vätska?

Jeppnils skrev:

Receptet jag tänker är ju på 25 liter, om jag kokar vört på 5 liter och spär den när den är 60 grader med 4 delar 10 gradigt vatten borde ju detta bli 25 liter med 20 grader. Eller blir koket i sig för koncentrerat om man gör vörten på så lite vätska?

Ja det blir troligen lite sirapskänsla över en så koncentrerad vört. Förutom problem(?) med karamellisering så kommer du att få en låg nyttjandegrad av humlen i så koncentrerad vört. Alltså liten beska i förhållande till mängden humle du använder.

Jeppnils skrev:

Det blir för tjockt. Stor risk för vidbränning, överkok och överdriven karamellsmak. Humlesmaken och beskan blir också fel (extraheras inte på "rätt" sätt i den kokande "sirapen"). Sikta på max 18-20 liters batcher istället, och koka 8-9 liter i grytan (brukar gå bra). Kyl sedan hela grytan (med lock på) genom att ställa den i t.ex. badkaret med kallt vatten (eller diskhon, men då får du byta till nytt kallvatten 3-4 ggr). Det går rätt fort (mindre än en timme). Kolla alltid sluttemperaturen på riktigt i jäshinken när du sedan spätt ut vörten innan jästen åker i.
För att skala ned ett 25 liters recept till 20 liter är det bara att multiplicera alla ingredienser med 20/25=0,8
Jäsrum på 18-21 grader går bra om du startar med vörten vid 17-18 grader. Jäsningen alstrar ju värme, så om du startar vid 21 och har ungefär samma i rummet när du börjar kommer värmen i hinken lätt skena iväg upp mot 23-24 grader vilket blir för högt för denna öl och jäst.

/CalleT

7 Senast ändrad av DrKarma (2012-03-21 06:22:44)

Om du vill ha lite hjälp med temperaturberäkningarna vid spädning av vört med is och eller vatten så kolla gärna på följande.
http://www.backfire.se/index.php/backfi … beraekning

Sen de 200 gr malt som du vill krossa. Du kan använda dig av en mortel för detta. Alternativt lägg malten i en "ziploc"-plastpåse och plocka fram den mest massiva degkaveln du har och krossa malten mha denna.

Körde min första helmaltsbryggning med 8 kg malt på sättet ovan...beställde kvarn dagen efter.

Jeppnils skrev:

Jag insåg också att min största gryta är på 10L - jag antar att detta kommer bli ett problem? Eller jag kan koka 6 liter vörtenligt receptet och sedan addera färskt vatten för att nå liter och grader för jäsning? Jag tänker att jag inte kör delmäskning, jag kör i allt i grytan och sedan ner i jäskärl genom en silduk.

Vad menar du med att du inte tänker köra delmäskning? Du har inga ingredienser som behöver mäskas. Karamellmalten räcker det med att stöpa i varmt vatten. Det du skrev kan tolkas som att du tänker låta karamellmalten ligga med i koket, vilket inte är att rekommendera.

Varför börja med att brygga 25 liter? Det går alldeles utmärkt att brygga en sats på, säg, 8 liter istället. Det kommer inte att bli perfekt första gången och du kommer snart vilja brygga igen. Då kan det vara skönt att inte ha 23 liter öl kvar från den första satsen. För att inte tala om omaket att rengöra och desinficera flaskor till 25 liter...

Hur har du tänkt att göra med flaskor/fat förresten? Ser inget om det i din inköpslista.

Jäser: julöl

mans skrev:

Vad menar du med att du inte tänker köra delmäskning? Du har inga ingredienser som behöver mäskas. Karamellmalten räcker det med att stöpa i varmt vatten. Det du skrev kan tolkas som att du tänker låta karamellmalten ligga med i koket, vilket inte är att rekommendera.

Varför börja med att brygga 25 liter? Det går alldeles utmärkt att brygga en sats på, säg, 8 liter istället. Det kommer inte att bli perfekt första gången och du kommer snart vilja brygga igen. Då kan det vara skönt att inte ha 23 liter öl kvar från den första satsen. För att inte tala om omaket att rengöra och desinficera flaskor till 25 liter...

Hur har du tänkt att göra med flaskor/fat förresten? Ser inget om det i din inköpslista.

Jag har bestämt mig för att börja med en mindre sats då detta verkar vara vettigt.

När jag läste receptet så står det:
Lös upp maltextraktet och tillsätt eventuell specialmalt under omrörning. Koka upp utan lock.
(En lite mer avancerad variant kallas delmäskning, och innebär att man använder malt som inte kokas med utan får sjuda separat i 65-70 gradigt vatten i en halvtimme, varefter malten silas bort och vätskan samlas upp och tillsättes till koket.)

Karamellmalten är väl det som är specialmalt i denna text - som jag tolkar det skulle den ligga i redan från start till färdigt.
Flaskor har jag införskaffat mig från ICA och på egen erfarenhet tömt ett par stycken och sparat.

De tog precis bort BC 1056 American Ale ur sortimentet så jag får köpa Safale US-05 (Fermentis torrjäst) 11.5 g.
Hur mycket jäst skall jag använda?

En annan sak jag tänkte på - När jag kokat klart min vört och skall flytta vörten från kastrull till jäskärl. Kan jag då bara hälla den genom min silduk rakt ner i kärlet eller skall jag häverta över den försiktigt ner i jäskärlet?

11 Senast ändrad av longjohn (2012-03-21 13:39:12)

Jeppnils skrev:

En annan sak jag tänkte på - När jag kokat klart min vört och skall flytta vörten från kastrull till jäskärl. Kan jag då bara hälla den genom min silduk rakt ner i kärlet eller skall jag häverta över den försiktigt ner i jäskärlet?

Hälll den genom duken och var inte rädd för att plaska på ordentligt! Ju mer syre som finns i vörten när jästen börjar jobba, desto bättre. Men från och med nu ska du vara försiktig med vörten: när du slangar över den på flaska, eller kanske till och med på sekundärjäsning (mellanlandning innan flaskning), måste du passa dig för att få in syre. Som sagt: kika på howtobrew.com och läs hela första delen, om extraktbryggning. Trevligt skriven genomgång som nog svarar på alla dina funderingar, även de du inte visste att du hade. :-)

EDIT: fixade primär-/sekundärjäsning.

Tänkte jag gör min första bryggning på ca 12 liter, det vill säga att jag halverar receptet.
Men frågan är hur mycket jäst jag skall använda?

Jeppnils skrev:

När jag läste receptet så står det:
Lös upp maltextraktet och tillsätt eventuell specialmalt under omrörning. Koka upp utan lock.
(En lite mer avancerad variant kallas delmäskning, och innebär att man använder malt som inte kokas med utan får sjuda separat i 65-70 gradigt vatten i en halvtimme, varefter malten silas bort och vätskan samlas upp och tillsättes till koket.)

Karamellmalten är väl det som är specialmalt i denna text - som jag tolkar det skulle den ligga i redan från start till färdigt.

Jag vet inte vad de som skrivit den instruktionen faktiskt menar, men du ska inte koka malten! Det kommer bara resultera i att du får mängder med tanniner och andra otrevligheter i vörten.

Börja istället med att hetta upp vatten till ca 65 grader och låt malten ligga och dra i en humlepåse/filterduk (alt. sila bort efter) i ca 30min. Tillsätt sedan maltextraktet och fyll upp med vatten och påbörja koket som vanligt.

Jeppnils skrev:

Tänkte jag gör min första bryggning på ca 12 liter, det vill säga att jag halverar receptet.
Men frågan är hur mycket jäst jag skall använda?

Det är inte ovanligt att jästen är rätt trött i de där paketen. Det är därför folk ofta gör "förkultur" på ett paket även till 25 liter. Om du pytsar hela paketet till 12 liter så blir det utmärkt. Även om jästen skulle vara i toppform så är det inte allt för mycket jäst ändå (inte optimalt, men med små effekter). Hellre chansa åt det hållet än att blaska med "halva" paketet, och sedan upptäcka att jästen var lite trött och du hade behövt mer.
Hade det gällt ett färskt paket torrjäst så kunde man eventuellt ha övervägt att ta "hälften" då denna jäst vanligen är i bättre form efter  långa transporter (från t.ex. USA). Ett halvt paket torrjäst kan även sparas åtminstone 1-2 veckor (tejpa igen) i kyl och sedan användas till en annan batch, så då finns ju ytterligare ett argument att "dela upp det".

/CalleT

Kör alltid hela paketet torrjäst, känns riskabelt att spara och som sagt hellre lite för mycket än lite för lite.

Om du kör i hela paketet torrjäst så kan du ändå återanvända den.

Se till att ha bryggdag igen, samma dag som du ska flaska den första satsen.

När du hävertat över den första satsen till flaskorna så ligger det en "slurry" av jästceller, döda och levande kvar i botten på jäskärlet. Om du är lite mer noggrann kan du "tvätta" jästen (finns bra beskrivningar här på forumet, hinner inte leta upp dem själv, sök du), om du är lite mer "happy-go-lucky"  kan du helt enkelt slå i den nya satsen rakt i jäskärlet med den gamla slurryn å allt, se till att temperaturen är samma på din vört som i jästslurryn bara, så du inte tar död på jästen.

Tack för alla tips, nu känner jag mig mycket mera redo!
Har läst igenom howtobrew och tagit till mig eran samlade erfarenhet. Till helgen kommer det att bryggas