Min första första IPA

Hallå alla !
Tänkte brygga till helgen, har inget program eller nått, kikat på lite recept att utgå ifrån.
Har 1 kilo krossad pale malt från munton och 1/2 kg crystal från samma.
sen har jag 4kg okrossad pale och 2 kg pilsner från Viking
100g amarillo 11.2% , 100g cascade 6.8% , samt 50g Northern B 9% men den sistnämda vet jag inte om man kan använda, har legat försluten i påsa i kylen sen dec. Någon som vet ?
US-05 jäst som jäst.

25 liters brygg gryta, tänkte som sagt brygga en IPA eller en DIPA

Gillar klart NilsOscars HopeYard, Brewdogs Hardcore IPA, Nevadas Torpedo. ja ni fattar.
Något tipps vad man kan ha i som får skummet fast o hållbart ? typ Torpedons
Hade grymt bra skum på min extra stout, men tror det berodde på för dålig bryggteknik med mycket grums o varmdruv. ?

Alla synpunkter är Väldigt intresanta

Mvh Mats

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-03-16 08:23:47)

Sv: Min första första IPA

Northern brewer och Cascade är en klassisk kombo som levererar varje gång. 
Dina 100g Amarillo skulle jag reservera till torrhumling.

Angående malten, håll dig till ca 95% basmalt (pale) och 5-7% crystal.
Du vill lyfta fram humlen och dess komplexitet. Då är det enklast att hålla igen alla andra smaker. Annar är det lätt att få en snöbollseffekt om man vill ha mycket maltsmak men samtidigt vill ha en humlearom som sparkar röv. Bättre att plocka bort Malt-Loa Falkman och låta publiken höra Humle-Jussi Björling klart, rent och tydligt. Malt-Loa Falkman får axla huvudrollen i så många andra goda öl då Jussis stämma skaver i smaklökarna.

US-05 är en bra jäst till IPA. torr och puschar humle.

Över lag skulle jag rekomendera dig att om möjligt och vid behov göra ditt bryggvatten hårdare. Mer kalcium och mer sulfat än klorider i vattnet. Enklaste sättet är att tillsätta ett par gram kalciumsulfat. Det är lite överkurs, och  inte alltid nödvändigt beroende på vattnet man utgår från. Skillnaden kan dock vara lättsaltade chips utan salt. Gott men inte fantastiskt.

Slutligen, drick ölet ungt för bästa upplevelse. Spara gärna en flaska ett par månader och jämför med en köpeflaska från bolaget och fundera över uttrycket "brewery fresch" wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Du, Thomas, Vilka andra bra humlekombos finns det? Jag vet inte mkt om sånt. Jag ska absolut testa northern brewer och cascade så fort jag har bägge sorterna hemma. HAR NB redan och tror minsann att jag har cascade på ingång också.
Kan du inte radda upp några humle några andra klassiska humlekombos? Själv får jag ju chansa vilt vilket kan bli konstigt ibland.
morsning/R

Tack för bra svar (som alltid), tänkte om jag kunde köra på 4kg pale o kanske 1-2 kg pilsner malt ? till 20 L batch.
Tänkte att ölen blir lite ljusare, feltänk ?
o sen med humlen, har inte kollat på den än, men den har som sagt legat i kylen i vanlig fryspåse sen början av december, går den att använda ?
Är det kanske för lite humle för den mängden malt på 20L ?
e ju en sån där mupp som vill prova själv, men vetgirig av dom som kan bättre förståss.
Tänkte mig kanske en bittergiva med NB (om den går att använda) samt cascade vid 60min sen börja med aromgivorna vid 15 , 5, 0  .  eller 15,10,5  erfarenheter ?   ska man spara all amarillo till torr, tänkte annars ha med den i koket också ?

MEV Mats

Hej

Jag lekte lite i Brewmate med dina spec, hoppas du kan få lite tips i varje fall, jag hade gjort något liknande

Bo

Test
American IPA
Recipe by Techno 

--------------------------------------------------------------------------------
Recipe Specs
Original Gravity Final Gravity Colour (SRM / EBC)
Bitterness Alcohol by Volume
1.068 1.017 6.8 / 13.4 51.5 IBU  6.6%

Brewhouse Specs
Recipe Type Batch Size Boil Time Efficiency
All Grain 25.0 Litres / 6.6 Gal 70.0 min 75.0%

Fermentables
Name Type SRM Percentage Amount
Pale Malt Grain 2.0 68.03 % 5.00 Kg / 11.02 Lbs
Pilsner Grain 1.7 27.21 % 2.00 Kg / 4.41 Lbs
Crystal 40 Grain 40.0 4.76 % 0.35 Kg / 0.77 Lbs

HopsName AA% Amount Use Time
Northern Brewer 9.0% 30.00 g / 1.06 oz Boil 60 mins 
Amarillo 11.2% 25.00 g / 0.88 oz Boil 20 mins 
Cascade 6.8% 25.00 g / 0.88 oz Boil 10 mins 
Amarillo 11.2% 25.00 g / 0.88 oz Boil 5 mins 
Cascade 6.8% 30.00 g / 1.06 oz Boil 1 mins 
Amarillo 11.2% 25.00 g / 0.88 oz Dry Hop 0 mins 
Cascade 6.8% 25.00 g / 0.88 oz Dry Hop 0 mins 

MiscName Amount Use Time

YeastName Attenuation
Safale US-05 75 %

Mash StepsStep Name Time Temperature Type
Saccharification Rest 80.0 min  66.0 °C / 150.8 °F Infusion

Notes

Recipe Generated with BrewMate

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tack för hjälpen och intresset, bryggde igår, utan internettuppkopling, sköt lite från höften.
men det blev i alla fall så här

Pale malt 4kg
Pilsner     2kg
Crystal  300g
Socker  300g

Mäskade 17L runt 65 C i drygt 1 timme (hade tyvär en strulande termometer,, hmmmm)
Lakade så jag fick 23L till kok
kokade c.a. 80 min
40g Northern Brewer 60min  (luktade väldigt fin, trots sin ålder i kylen) syrahalten vet jag inte dock
20g Cascade 30min
20g Cascade 15min
20g Amarillo 10min
10g Cascade 10min
20g Amarillo 5min
10g Cascade 5min
20g Amarillo 1min
10g Cascade 1min
Tänkte torrhumla med resterande, alltså 40g Amarillo och 30g Cascade   När och hur länge får jag se (gärna synpunkter på det )

OG fick jag till 171 på 20C vört
I jästunnan fick jag 20L
Efter 7 timmar så bubblade det på fint.

Tyckte Färgen blev rätt mörk på vörten ?  om jag nu kanske mäskat för varmt, hur märks det ?
Det luktade fint, men lite avaktande känner jag mig då jag inte har hundra koll på mäskningen,, hmm  bättre prylar behövs !!

/ Mats

Om du mäskat för varmt så blir slutresultatet en hög restsötma.
Färgen ska inte vara ett problem.
Ofta så ser färgen på vörten betydligt mörkare ut än i glaset.

Ja det är just restsötman jag e rädd för,, men vi får se vad det blir,, den bubblar på nu i alla fall.
Och tack alla som i vanlig ordning skänker kunskap och ljus smile

Minns jag fel om du Kenneth bodde i stockholm och hade en del humle på tomten ? och i så fall, mår dom bra och går det att köpa sig ett par humlerhizomer ?

Mvh Mats

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-03-21 22:26:35)

modestrick skrev:

Du, Thomas, Vilka andra bra humlekombos finns det? Jag vet inte mkt om sånt. Jag ska absolut testa northern brewer och cascade så fort jag har bägge sorterna hemma. HAR NB redan och tror minsann att jag har cascade på ingång också.
Kan du inte radda upp några humle några andra klassiska humlekombos? Själv får jag ju chansa vilt vilket kan bli konstigt ibland.
morsning/R

Det hade jag gärna gjort, men att skriva NB+Cascade och att det sedan tolkas som NB+Cascade 50/50 = SM-guld...

Nu tänker jag att jag listar resten i punktformat så det inte blir ett enda långt stycke att läsa:

* Bekanta dig med 3-5 humlesorter

* Bestäm om ölet ska ha en komplex humle ELLER maltprofil

* Välj en solist. Är solisten citrusig och enbart citrusig (ex. citra) kan det bli lite platt och trist, men lägger du till lite blommighet, kanske en
   ört eller gräsighet bakom så har du plötsligt motown istället för solosång av "Kjell Svensson". Då blir 1+1 plötsligt 3

* Testa öl i genren du tänker brygga, googla, lyssna på Can you brew it
   Se om du kan få fram info om vilka humlesorter man använt i de öl du gillar. Det kan tyckas som en trist metod, men oerhört lärorik och
   behaglig. Jämfört med att själv behöva gå igenom alla 101 humlesorter och sedan experimentera med dem tillsammans.

Vem vet hur många försök det skulle ta att återuppfinna bearnaissåsen. Lyckligtvis kan man titta på recept och förhoppningsvis minimera
antalet misslyckanden från 50 till 3-4. Personligen dricker jag gärna 47 god öl än 50 mindre klockrena wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Alltså, efter ett glas bearnaissås, går man hellre över till öl...?

Men det finns bra sätt att lära sig humlen. Antingen att brygga ett antal singel hop öl. Som man sen givetvis kan blenda ut med varandra och få en som man verkligen gillar. Eller göra en humletinktur. Alltså extrahera ut smaken med sprit och sen hälla lagom mängd i ett glas öl.

Finns nog flera sätt, ex som att stoppa en pellet i en lättöl och smaka av efter nån vecka.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

11 Senast ändrad av scaryeyes (2012-03-22 02:45:57)

scaryeyes skrev:

Men det finns bra sätt att lära sig humlen. Antingen att brygga ett antal singel hop öl. Som man sen givetvis kan blenda ut med varandra och få en som man verkligen gillar. Eller göra en humletinktur. Alltså extrahera ut smaken med sprit och sen hälla lagom mängd i ett glas öl.

Finns nog flera sätt, ex som att stoppa en pellet i en lättöl och smaka av efter nån vecka.....

Har faktiskt själv gjort just detta kom jag på. Men jag träffade ganska spot on på första. Körde en pilsner med bara bobek på 30 min, och det är helt perfekt i käften på mig. Kanske totalt off hos andra. Ingen kan säga att detta är kanon eller detta är skit. Det finns alldeles för många smaklökar och variationer som tur är. Annars hade den ultimata ölen redan vara bryggd och alla hade druckit bara den. (budweisser i USA.... Men dom tror att det ska smaka så)

Sorry.. Hamnade lite vid sidan om topic här då det handlar om IPA.....

Men jag känner mej nu lite mogen att ta steget till ale bryggning själv och kommer nog följa denna tråden med spänning. Lika mycket nybörjare som dej om inte mer vad gäller IPA. Har nog aldrig druckit nån tror jag. Bara andra pale ales.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

Basic Brewing sände en pod cast ang. extraktion av humle.

http://traffic.libsyn.com/basicbrewing/ … 2vodka.mp3

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Nu har jag lagt i torrhumlen, 40g amarillo och 30 cascade. för en dryg vecka sen tappade jag om till sekundär, hällde då i lite sockerlag av 3 dl socker för att få igång jästen lite till o få ett skydande lager gas ovan ölet, rätt eller fel tänk ?
Hur länge bör jag torrhumla ? efter det tänkte jag ha i gelatin o låta stå svalt nån vecka eller så, sen tapp på 30l fat o ner med den i frysboxen för kall lagring runt 0 ?  synpunkter ?

första gången jag torrhumlar, och det med påsar och kottar, känns som pellets i både kok och torrhumling blir det framtida receptet.

hade ett og 172 och ett fg nu på 118

Mvh

Så, nu var jag och tog ur humlepåsarna, ölet har varit torrhumlat sen i onsdags, nästan en vecka alltså med en temp på mellan 10-15 grader. gjorde en sats gelatin och blandade i o nu får den stå ett tag till. Tyckte inte riktigt jag fått ut den humlesmak jag varit ute efter, smakade rätt så spritig och lite söt, hur mognar smakerna med tiden ? och när kolsyra kommer.
Kolsyrning velar jag lite på, att det kommer ske i fat har jag bestämt, men funderingarna nu är om jag ska slakta ventilen på ena fatet där ändå tätningarna är pajj för att bygga om så jag kan ha en manometer (bara för kul) och monterbart stigarrör som suger en bit från botten och lämnar bottensatsen i fatet när jag butteljerar.
Ellr om jag ska kolsyresätta med koldioxid i fatet..??  för och nackdelar ?  gillar tanken med naturlig kolsyra men har aldrig jämfört. ?

Mvh

vikingshill skrev:

Så, nu var jag och tog ur humlepåsarna, ölet har varit torrhumlat sen i onsdags, nästan en vecka alltså med en temp på mellan 10-15 grader. gjorde en sats gelatin och blandade i o nu får den stå ett tag till. Tyckte inte riktigt jag fått ut den humlesmak jag varit ute efter, smakade rätt så spritig och lite söt, hur mognar smakerna med tiden ? och när kolsyra kommer.
Kolsyrning velar jag lite på, att det kommer ske i fat har jag bestämt, men funderingarna nu är om jag ska slakta ventilen på ena fatet där ändå tätningarna är pajj för att bygga om så jag kan ha en manometer (bara för kul) och monterbart stigarrör som suger en bit från botten och lämnar bottensatsen i fatet när jag butteljerar.
Ellr om jag ska kolsyresätta med koldioxid i fatet..??  för och nackdelar ?  gillar tanken med naturlig kolsyra men har aldrig jämfört. ?

Mvh

Några veckor på flaska (och fat antar jag) gör mycket för att smakerna ska falla på plats.