Dipa

Hej

Vad tror ni om detta första utkast till en Dipa som skall bryggas på fredag, synpunkter tages gärna emot

Technos Dipa 12 03 02
Imperial IPA

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L):           10.0
Total Grain (kg):         4.220
Total Hops (g):           148.00
Original Gravity (OG):    1.083  (°P): 20.0
Final Gravity (FG):       1.018  (°P): 4.6
Alcohol by Volume (ABV):  8.47 %
Colour (SRM):             12.3   (EBC): 24.2
Bitterness (IBU):         90.7   (Average)
Brewhouse Efficiency (%): 60
Boil Time (Minutes):      70

Grain Bill
----------------
2.000 kg Pilsner (47.39%)
1.200 kg Pale Ale Malt (28.44%)
0.500 kg Munich I (11.85%)
0.250 kg Cane Sugar (5.92%)
0.170 kg Crystal 90 (4.03%)
0.100 kg Carapils (Dextrine) (2.37%)

Hop Bill
----------------
13.0 g Chinook Leaf (13.3% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (1.3 g/L)
15.0 g Challenger Plug (8.2% Alpha) @ 20 Minutes (Boil) (1.5 g/L)
35.0 g Fuggles Pellet (5.2% Alpha) @ 10 Minutes (Boil) (3.5 g/L)
35.0 g Chinook Leaf (13.3% Alpha) @ 5 Minutes (Boil) (3.5 g/L)
50.0 g Centennial Pellet (11% Alpha) @ 1 Minutes (Boil) (5 g/L)

Misc Bill
----------------

Single step Infusion at 65°C for 80 Minutes.
Fermented at 18°C with Danstar Nottingham

Notes
----------------

Recipe Generated with BrewMate

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Dipa

Hur kommer det sig att du valt just dessa humlesorter? Sedan torrhumlingen, skippar du den?

http://www.olprovningar.se/

rickgordon skrev:

Hur kommer det sig att du valt just dessa humlesorter? Sedan torrhumlingen, skippar du den?

Hej

Humlen beror lite på vad jag har, oj, torrhumling har jag absolut tänkt mig, glömde ta med det i receptet, det blir 25 g av vardera chinook samt centenniel

Bo

Ser toppen ut tycker jag. Jag gjorde en svart IPA för ett tag sedan med lite Fuggle som komplement till Galaxy och Amarillo. Jag gillade humleprofilen i den ölen och kan mycket väl testa detta i en ljus variant också. Så kör på!

Det ser väl bra ut. Hur en DIPA ska se ut är väl en smaksak. Du har crystal och carapils samt engelsk humle vilket gör den till en ganska ovästkustsk DIPA men det blir säkert jättegott ändå.

Vad är en Dipa för nåt?

7 Senast ändrad av Blåkulla (2012-03-02 18:39:13)

Double IPA

en stark starköl ;-)

aha! Se där då har man lärt sig nåt

När vi ändå är inne på definitioner, vad är skillnaden på en imperial IPA och en DIPA?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Chubb skrev:

När vi ändå är inne på definitioner, vad är skillnaden på en imperial IPA och en DIPA?

Trodde det var samma.

DIPA och Imperial IPA är samma sak.

Undrar vad de säger om 300 år.

Och en imperial Dipa är som mitt like à 120 min IPA-projekt. smile siktar på 18% ABV.

13 Senast ändrad av Techno (2012-03-03 00:50:10)

Hej

DIPA = Double India Pale Ale, alltså ungefär en mycket starkare samt mer humligare öl än den vanliga IPA

Bryggde i dag min dipa, kallad Stjärnfall.

Allt som bara kunde strula, gjorde det, det var ingen rolig bryggnig, tappade väldigt i utbyte, fick öka sockret, men ändå under 10 % av den totala mängden angående socker, fick minska volymen med 1,5 liter, pås klämman på en av påsarna öppnade sig

Till råga på allt, ingen aktivitet i jäsröret efter 9 timmar, 1 påse Nottis till 9 liter med ett OG på 1081 skall ju vara tillräckligt, nu var det i och för sig en 10 liters hink med lock, som antagligen trots 2 spännband över locket inte håller tätt, ger det 12 timmar till annars så öppnar jag  och kollar, skum= jäsning.

Då kör jag med gladpack som lock, det är spännande att brygga sitt eget öl

Bo

Varför ska ölen va så stark då? då pallar man ju bara med en och sedan får man gå å lägga sig. Jag tycker att allt över 5 % får man spä ut med lättöl för att det ska bli drickbart smile  Näe, folköl är mer min melodi. 
Jag pratade med en Dansk i somras och han blev som bestört när han hörde att jag var begiven på folköl. Själv bryggde han vin och berättades stolt att hans vin hade så hög alkoholhalt som 20%   ?!  Öl drack han inget svagare än elefantöl.   tja....Men då såg han ut därefter också. Själv är man 37 bast och har hy som en 20 åring (typ)  Tackar folkölen för det.  wink

Poängen med ölbryggning är väl att man kan brygga vilken öltyp som helst? Gillar man folköl brygger man det, gillar man Imperial Stouts brygger man det. Gillar man all sorts öl så brygger man det (som jag). Det finns en ölsort för alla tillfällen, det är bara fantasin som sätter gränsen wink

modestrick skrev:

. Jag tycker att allt över 5 % får man spä ut med lättöl för )

låter ju helt galet. Bättre att dricka mindre av den starka ölen isf än att späa ut den!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Chubb skrev:
modestrick skrev:

. Jag tycker att allt över 5 % får man spä ut med lättöl för )

låter ju helt galet. Bättre att dricka mindre av den starka ölen isf än att späa ut den!

hehe  wink

megen skrev:

Och en imperial Dipa är som mitt like à 120 min IPA-projekt. smile siktar på 18% ABV.

Hej

Hur går det med din 18 %:are?

Bo

19 Senast ändrad av Techno (2012-03-12 18:46:09)

Hej

Min DIPA är nu torrhumlad med 25 g chinook, samt 25 g centennial i 5 dagar, smakar riktigt gott så här långt, OG var 1081 samt SG i dag ca 1010, inga tecken än på lösningsmedel, tror jag beror lite på att jäsningstempen låg på ca 17-18 c, känner av alkoholen tillsammans med humlen.

Ölen får stå ute på balkongen i en vecka sedan på 33 cl flaskor (jag tycker det är trevligt att flaska)

Jag är mycket nöjd så här långt med min öl, det kan nog bli riktigt ok detta

Bo

20 Senast ändrad av Dompan (2012-03-12 20:55:08)

Av ren nyfikenhet: -Varför använder du både pilsner och pale ale malt? Räcker det inte med bara pilsnermalt, du använder ju munich I, crystal 09 etc.

Ska brygga en DIPA på söndag..

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Hej

Av ren nyfikenhet: -Varför använder du både pilsner och pale ale malt?

Det var lite av stundens ingivelse att brygga en DIPA, jag hade helt enkelt inte tillräckligt med palemalt, så det fick bli en blandning, lite Kajsa Warg

Bo

Ja, det var väl det jag tänkte! smile

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

23 Senast ändrad av megen (2012-03-14 00:40:45)

Techno skrev:
megen skrev:

Hej

Hur går det med din 18 %:are?

Bo

Jo då det verkar faktiskt gå över förväntan bra. Den har jäst på bra precis enligt planen och tom lite bättre än väntat. från 1.178 till 1.042 på ca tre veckor. Kanske jäser ner nån pinne till också. Vädigt intressant smak på den. Snart blir det en fyrstegstorrhumling med Citra, Warrior, Amarillo och Cascade, det kommer nog att balansera upp ölet regält. Än så länge är det mest Barleywine över det. Inte för att det är något fel med det, men det är inte det jag vill ha.

24 Senast ändrad av Björn Petersson (2012-03-14 00:43:42)

megen skrev:

Än så länge är det mest Barleywine över det. Inte för att det är något fel med det, men det är inte det jag vill ha.

Om man ser till OG så är det väl det som du har gjort. Åtminstone definitionsmässigt så brukar inte en DIPA överstiga 1095.

Enligt vems definitioner? BJCP säger 1,090 för IIPA och SHBF anger ingen gräns.