1

Bottensatsen - någon som låter den vara kvar vid jäsning?

Bryggde en IPA i helgen med en del humlekottar (idotiskt rent ekonomiskt kan tyckas, men jag skåptömde...) och fick såklart offra mellan tre-fyra liter mer vört än normalt inför jäsning.

Jag hade sett att Basic Brewing körde sina testresultat enligt nedan men hade inte haft tid att ta del av dem. Det var dumt, då det enligt testresultaten i stort inte var någon skillnad - och i vissa fall bättre - att låta bottensatsen (druven) gå med i jäsning.

---
February 23, 2012 - Trub Experiment Results
James and Chris Colby, editor of Brew Your Own magazine, go over the results of the BYO-BBR Collaborative Experiment on kettle trub in the fermenter.

http://traffic.libsyn.com/basicbrewing/ … rubres.mp3
---

Jag har själv alltid varit relativt noga vid dekantering (via hävert) att avsluta denna när jag ser att vörten inte längre är klar (oftast humlepellets antar jag som kommer först). Det skall väl tillstås att jag inte är panisk och rycker häverten direkt, men jag lämnar alltid någon eller ett par liter kvar när jag är klar. Jag inser att det går att sila det sista genom silduk, men värderar här min tid för det extra steget högre än bidraget.

Visste alla det ovan redan - eller är det nytt för er också? Någon som testat och kan verifiera empiriskt?

2 Senast ändrad av megen (2012-02-28 14:13:51)

Sv: Bottensatsen - någon som låter den vara kvar vid jäsning?

Jag vet inte så mycket om det, men när jag tänker efter så kan jag inte komma på vilka negativa effekter druven skulle ha i jästunnan. Fördelen är vad jag har förstått är att druven hjälper jäsningen genom att snabbare driva ut koldioxiden ur jäskärlet och förebygger att jästen kväver sig sig av sina egna spyor (koldioxid) en klar fördel om man brygger starkare öl kan tyckas.
Har man även mycket humle med vid slutkok som vid just en IPA så lär ju även humlen bidra med lite extra smak och arom i jäskärlet vilket kan ses som en fördel. Jag är ju ingen expert på det kemiska området direkt, men att druven eller humlen skulle avge tanniner under jäsningen har jag mycket svårt att tro.  Jag får alltid med en del druv i jästunnan och, inga bismaker från det har jag märkt av, Problem med klarningen av ölet har jag heller aldrig haft. Kanke att jästen binder vid partiklar och sjunker till botten snabbare, men jag vet inte och även det kan ju vara både bara bra och dåligt, Planerer man däremmot att återanvämda jästen efter jäsning så kan det ju vara bra att undvika druv så gott det går.

Det enda vettiga man kan göra är att dela upp en sats i två, en med och en utan druv. Jäsa under samma förhålllanden och med samma jäst, upp till test... Blev lite nyfiken på att testa själv.

Sant, om man ska återanvända jäst är det sannolikt ingen höjdare.

Är det jag själv som kommit på detta med att satsa på att  inte lämna kalldruv eller? Jag kunde ha svurit på att det var en av bryggerisynderna.

Nej det verkar alltid ha funnits ett läger av folk som menat på att druv i jäshinken är en synd av en massa olika orsaker.

Jag har aldrig brytt mig om det själv, har heller inte upplevt något problem.
Efter att jag lyssnade på basic brewing avsnittet vart jag väldigt nyfiken på att göra en test batch, de flest upplevde ju en viss skillnad.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Jag har inte heller fattat besattheten kring klar vört. Vört är ju inte öl. Klar öl är en annan sak, och det fixar jag med tid, gravitation, gelantin och kyla ;-)

Mängden druv i vörten har dock en viss påverkan på mängden högre alkoholer (och estrar) som jästen gör under jäsningen. Därför är man vanligen ganska mån om att få bort så mycket som möjligt vid lagerbryggning (främst ljus lager) för renast möjliga profil. Då de flesta utbildningar och böcker i ämnet varit skriva för lagerbryggning har detta blivit en "sanning" i dessa, och har sedan snappats upp i hembryggarkretsar och mikrobryggerier som en "definitiv" sanning för all öl. Men skillnaden lär vara rätt så subtil så det är få ölstilar som står eller faller beroende på mängden druv som kommer med. Det där får man nog avgöra själv om man bryr sig.

/CalleT

Tack CalleT, nu fattar jag. Ingen processändring för min del.

Måste dock erkänna att jag själv åtminstone brukar se till att få bort merparten av druven och humlen.  Kör jag med motströmsskylare (istället för att kyla i grytan) så får det räcka med att varmdruven som fastnar i humlen stannar kvar. Kalldruven (som bildas i kylaren) får vara med hela jäsningen. Tror många som kör motströmskylare kör den vägen.
För pilsner har jag dock varit extremt noggrann. Bara kristallklar vört.

/CalleT

När du säger att du är extremt noggran vid lager, betyder det att du filtrerar den kalla vörten efter motströmskylaren mha en saftsil eller något innan den når jäshinken?

10

Gott CalleT (och andra).

Det måste väl vara så att boven i dramat än en gång är att en speciell regel - här för lagerbryggning - blir en generell sanning för all bryggning. Jag har inte Palmer framför mig, men vågar fräckt påstå att han t.ex. förordar att all bottensats ska bort.

Nästa batch blir ett mellanting - jag kommer att göra mer relax än tidigare, men likväl med hävert och således stanna när det fysiskt börjar kännas tungt. Märker jag ingen skillnad eller något positivt, blir det väl tillslut att dumpa över allt rakt ned i en jästunnan för att testa... Känns fortfarande som "fel" metod, även om jag som ni förstår inte har några som helst belägg för det.

Tydligen är det varmdruven som kan ställa till det. Palmer skriver så här:
"The hot break consists of various proteins and fatty acids which can cause off-flavors, although a moderate amount of hot break can go unnoticed in most beers." 

Om kalldruv och humlerester fortsätter han:
"The cold break is not considered to be much of a problem, in fact a small amount of cold break in the fermenter is good because it can provide the yeast with needed nutrients. The hops do not matter at all except that they take up room. In general however, removal of most of the break, either by careful pouring from the pot or by racking to another fermenter, is necessary to achieve the cleanest tasting beer. If you are trying to make a very pale beer such as Pilsener style lager, the removal of most of the hot and cold break can make a significant difference."

Jag slölyssnade på the brewing network där det disskuterades lite om detta. Enligt dem ( fan jag kommer inte ihåg vilka) så trodde de inte att lite druv kvar under jäsningen tillförde extra näring, utan just att det däremot hjälpte till att driva ut kolsyran fortare och därmed kunde ge en bättre jäsning med piggare jöstceller

Låter som jag ligger ungefär enligt Palmers förslag då. Observera det han nämner om kalldruven som "godis" för jästen. Det är bland annat det man vill undvika i renjäsande lageröl. Jäst som blir lite för glad växer gärna mer intensivt än man önskar i dessa öl (växande jäst ger mer smak). I andra öl kanske det (som vissa rapporterat) kan vara av godo istället.

@brandemannen
När jag gjort kristallklar vört så har jag först låtit kalldruven sätta sig över natten i hinken så kallt som möjligt (ner mot nollan), dragit över den kristallklara vörten till en ny hink med hävert, höjt tempen några grader och jästat den. Med normal brygghygien är det inga problem att vänta över natt (eller längre) vid så kall temperatur innan man tillsätter jästen. Några deciliter förlust blir det väl jämför men filtrering, men ingen slabb, och det går knappast att filtrera vörten så kristallklar som den blir av en natts sedimentering utan att köra med trycksatt filter.
Hur mycket roll det spelar vet jag inte då jag inte har något bra exempel på samma öl som är gjord med/utan.

/CalleT

Köldgrumlar din lager något?

brandemannen skrev:

Köldgrumlar din lager något?

I början av lagringen har den viss köldgrumling (under 5-6 grader), men efter ett tags lagring så sätter det sig. Det är ju en av tankarna bakom lagringen.

/CalleT

Absolut. Men det finns ju grader. Frågan är om du upplever stor skillnad mot ett förfarande där du inte tappar om (om du kommer ihåg det).

Hej

Jag brukar alltid få med av druven under jäsning, min senaste lager bryggd i oktober och lagrad sedan 11 11 01 (ute på balkongen) stod emot köldgrumling utomordentligt väl denna gång, den blev oxså blankare ju längre tiden gick, nackdelen var att den hade en tendens att återgrumlas om den från varmt tillstånd återkyldes.

Jag har för mig att jag i tidningen Hembryggaren i slutet av 90-talet läste om att varmdruven skulle man inte ha med i vörten, kalldruven var som sagt mumma för jästen

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

18 Senast ändrad av CalleT (2012-02-29 12:55:16)

brandemannen skrev:

Absolut. Men det finns ju grader. Frågan är om du upplever stor skillnad mot ett förfarande där du inte tappar om (om du kommer ihåg det).

Kan tyvärr inte göra någon bra jämförelse där, men jag tror inte det spelar någon större roll för köldgrumlingen i ölet. Visst faller mycket grumling ut när vörten får sedimentera över natten, men det är ju bara en natt jämfört med lagringens veckor eller månader. Det finns fler grejer kvar i lösning som faller ut när man kyler efter jäsningen (då pH har sänkts ganska ordentligt jämfört med innan jäsning) som jag tror aldrig skulle fall ut i vörten oavsett hur länge man väntade.

/CalleT

Nu är Palmer inte alltid absolut sanning, han t.ex backat på effekten av HSA i ett avsnitt av Brew Strong efter att Charles Bamfort läxade upp honom och Jamil Z.

Hörde det avsnittet. Riktigt maffig karl den där Bamfort. Han är ju en potentat i ämnet och vansinnigt rolig att lyssna på. Jag fick en inbjudan till något slags webse inarium med honom av en kompis men kunde inte delta. Han har döremot skrivit en del som man kan läsa.

Finns en diger bunt föreläsningar av Bamforth på Youtube.

Think globally. Drink locally.

han medverkar i ett par episoder av beersmiths podcasts som är ganska intressanta

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house