Bottensatsen - någon som låter den vara kvar vid jäsning?
Bryggde en IPA i helgen med en del humlekottar (idotiskt rent ekonomiskt kan tyckas, men jag skåptömde...) och fick såklart offra mellan tre-fyra liter mer vört än normalt inför jäsning.
Jag hade sett att Basic Brewing körde sina testresultat enligt nedan men hade inte haft tid att ta del av dem. Det var dumt, då det enligt testresultaten i stort inte var någon skillnad - och i vissa fall bättre - att låta bottensatsen (druven) gå med i jäsning.
---
February 23, 2012 - Trub Experiment Results
James and Chris Colby, editor of Brew Your Own magazine, go over the results of the BYO-BBR Collaborative Experiment on kettle trub in the fermenter.
http://traffic.libsyn.com/basicbrewing/ … rubres.mp3
---
Jag har själv alltid varit relativt noga vid dekantering (via hävert) att avsluta denna när jag ser att vörten inte längre är klar (oftast humlepellets antar jag som kommer först). Det skall väl tillstås att jag inte är panisk och rycker häverten direkt, men jag lämnar alltid någon eller ett par liter kvar när jag är klar. Jag inser att det går att sila det sista genom silduk, men värderar här min tid för det extra steget högre än bidraget.
Visste alla det ovan redan - eller är det nytt för er också? Någon som testat och kan verifiera empiriskt?