Sv: Planer på en Monster IIPA

Hej

Ett tidigare inlägg av mig:

Hej

Citat ur tidningen hembryggaren nr  2 2008

Fråga bryggmästaren:

Fråga: Ger en humlegiva som tillsätts efter koket avslutas bidrag till beskan om den ligger i den nästa hundragradiga vörten i 20 min.

Svar: Om man tillsätter humle efter kokningen och låter den ligga i het men inte kokande vört i 20 min så får du nästan samma utbyte i bitterhet som den humle du tillsätter under kokningens början. Ofta tar det inte mer än15-20 min innan man når utbytesmaximum när man kokar humle. Kokar man humlen för länge så börjar bitterheten brytas ner vilket gör att utbytet av bitterheten minskar. Alltså behöver man inte koka humlen längre än 30-60 min.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Lyssna gärna på bryggradion ikväll kl 19 onsdag då har vi nämligen Maarten från Slottskällan med på tråden som pratar om just whirlpool humle.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

28 Senast ändrad av megen (2012-02-23 09:48:47)

Ska lyssna på avsnittet med stort intresse, var på ölprovning inför en fest igår så jag missade livesändningen. Vilket jag iof alltid gör pga nattning av barn.

Men ur som helst så planerade jag om receptet efter humlegårdens sortiment, blev en blandning av warrior (kottar), citra, (kottar) och amarillo (pellets). Åkte i nästan 250g humle i koket. Vörten luktade och smakade juvligt. Däremoot så misslyckades jag fatalt med effektiviteten, räknade med att landa  på 1,090 men hamnade på 1,070. OOOPS men inte så konstigt då jag var tvungen att upgradera till det större mäskkärlet och utrustningen till det är lite crapig. mycket söt vört kvar upptäckte jag. Men det ska nog inte bli kattskit av ölet för det.  tänkte dock minska den slutgiltiga volymprocenthalten en aning. när jäsningen har kommit igång riktigt ska jag mata den med dextros i ett par veckor.

Hej
Är det inte konstigt om bryggmästaren har rätt att man når utbytesmaximum redan efter 15 -20 min.
Då räknar mitt (och alla andras?) bryggprogram helt fel.
t.ex om jag bestämmer mig för att skippa 60 min givan och kör all humle i 30 min.
räknar ut mängden humle i beer smith för att få 30IBU.
Men om man reda efter 30 min nått max, så borde det motsvara 60 min kok och ge drygt 20 IBU fel. ????????????????

Vad har jag fattat fel?
/Kjell

Kjell skrev:

Hej
Är det inte konstigt om bryggmästaren har rätt att man når utbytesmaximum redan efter 15 -20 min.
Då räknar mitt (och alla andras?) bryggprogram helt fel.
t.ex om jag bestämmer mig för att skippa 60 min givan och kör all humle i 30 min.
räknar ut mängden humle i beer smith för att få 30IBU.
Men om man reda efter 30 min nått max, så borde det motsvara 60 min kok och ge drygt 20 IBU fel. ????????????????

Vad har jag fattat fel?
/Kjell

Ja detdär med uträkning av humlebeska är som alkemi. Mystiskt och mycket obegripligt. Det enda man kan göra är att börja köra efter en färdig mall och sen justera på olika sätt efter sitt eget tycke. Jag har börjat hitta rätt tycker jag. För lättare öl så kör jag min bittergiva i 30 min upplever beskan som mycket trevligare i samklang med de andra smakerna.

Vet inte om jag vill hålla med "bryggmästaren" i detta fall.
Inga kända formler för utbyte visar att man nått maximum efter 15-20 minuter.
Rent empiriskt håller jag inte heller med.

Jag undrar om inte den gode "bryggmästaren" räknar med att det tar en halvtimme i "whirlpool:en" innan kylningen påbörjas (det var så Slottskällan gjorde sin "Zero" där man vräkte i 8 gram humle per liter efter koket och nådde ett IBU på 87!)

Jag och jag tror de flesta hembryggare börjar kyla direkt efter koket och låter inte vörten stå kokhet i en halvtimme efter koket.

http://www.brewsupplies.com/_borders/hop_utilization.jpg