I förrgår var det dags för bryggarpremiär.
Jag hade planerat en 12-literssats APA med enkelt recept, helmalt BIAB för att göra det lätt för mig första gången och klara mig med minimal utrustning och råvaror.
Denna första bryggkväll gick i stort sett enligt planerna, men trots en noggrann steg-för-steg-beskrivning avvek vi på några punkter och fick freestyla lite. Tappade räkningen då jag mätte upp lakvatten samtidigt som vi pratade om annat. Eftersom vi startade lite sent en vardagskväll pallade jag inte börja om med att värma vatten. Sen hade jag tänkt lite fel kring mängden vatten som försvinner med draven efter mäskningen. Därför blev mängden vatten lite för liten under hela processen. Jag inser att till nästa gång ska jag nog göra en mätsticka till grytan så att volymen enkelt kan kontrolleras.
Recept till 12 liter:
2,6kg (91%) Viking Pale Ale
0,25 kg (9%) Viking Crystal 100
Mäskades i min 12-litersgryta med BIAB av Ikeas Sarita-tyg. Jag blev överraskad av hur finmaskigt och starkt tyget faktiskt var.
Grytan fick en gammal fleeceväst på sig, och vi duttade på lite värme (minsta plattan, lägsta värmen) då och då, och tempen höll sig snällt inom 66-67 grader under 60 min.
Kramade ur det sista med några liter lakvatten i en separat gryta, sen kokades allt i samma 12-litersgryta.
Kok:
20g Cascade @ 60 min
20g Cascade @ 15 min
20g Cascade @ 0 min
Kylningen gjordes med hjälp av 4,5 liter is. Jag hade kokt vatten och fryst in i desinficerade frysburkar dagen innan. Jag tyckte det var väldigt smidigt att bara tippa i isen och röra om. Efter kanske tio minuter var vi nere på pitchtemperatur. Jag använde denna kalkylator för att beräkna hur mycket is som behövdes för att uppnå rätt temperatur och volym: http://www.onlineconversion.com/mixing_water.htm
Väl i jäshinken visade det sig att vi bara hade ca tio liter, och vi hade missat att spara lite extra kokt svalnat vatten för spädning. Eftersom kvällen började bli sen räknade vi snabbt ut att vi kunde koka en halvliter till och späda med, utan att hamna utanför jästens temperaturspann. OG vid 10,5 liter hamnade på 1.055, vilket enligt Beersmith ger en effektivitet på ca 65%, vilket är vad jag hade räknat med. Ett litet orosmoment är att ett snabbt försök att kalibrera hydrometern (alldeles ny från Maltmagnus) vid ca 20 grader gav ett värde på nästan 1.010 i kranvatten. Detta blundade jag helt för och tänker jag får ta och dubbelkolla en annan dag. Kanske späder vi ut satsen med 1,5 liter extra vatten då vi blandar i sockerlag inför flasktappning, eller inte.
Skakade jäshinken, strödde över en påse Safale US-05 och rörde om. Fyllde jäsröret med gin, vilket var den mest lämpliga spriten jag hittade hemma. Totalt tog det oss 4 timmar minus förberedelser från värmning av lakvatten tills att vi hade lock på jäshinken. Nästa morgon bubblade det friskt och luktade ordentligt av gin ;-)
Vi provsmakade förstås nyfiket på vörten, och det var spännande att känna att det faktiskt kanske skulle kunna bli något slags öl av det, även om det mest påminde om söta avslagna fulölslattar på efterfest. Det blev en bra humlebeska, och cascaden luktar väldigt gott av grape, kåda och passionsfrukt. Men vörten drar lite lite åt spya. Är det ett drag hos cascade jag bör oroa mig för, eller har det kanske att göra med vört vs. öl?
Nu ska det bli spännande att se om det blir något drickbart av detta.