minimum vatten/malt-kvot vid biab
Jag är nu i full färd med att planera min premiärbryggning.
Efter mycket om och men har jag landat i att skippa extrakt och köra helmaltsbryggning med biab-metoden. Jag har pjöjt stora delar av How to Brew, och har läst en massa (snart lite för mycket) på detta mycket användbara forum.
Ju mer man läser desto mer frågor dyker upp, verkar det som.
Jag kommer att använda en 10-litersgryta (när jag provmätte får man nog i en 11-12 liter innan det rinner över), så den kommer att begränsa batch-volymen.
Nu vill jag försöka beräkna hur många kilo malt jag kan mäska och koka i denna gryta. Jag har förstått att proportionen vatten/malt normalt ligger kring 2-3l/kg, men att man vill ha en tunnare mäsk vid biab för att inte få för taskigt utbyte. Men hur lågt kan man gå vid biab? Om man har en lite tjockare mäsk, borde man inte kunna laka ur det sista (t.ex. i en separat gryta) med ett par liter lakvatten till (motsvarande den volym som försvinner med draven)? Jag tänker mig att påsen kan få kramas ur ordentligt i separat lakgryta med lite extra lakvatten för att få ur det sista goda.
Och om man håller sitt kok till sådär 7-8 liter för att inte koka över, är det då något problem att tillsätta (kallt kokt) vatten efter koket både för att kyla och för att landa på rätt OG innan jäsning? I så fall borde man väl till och med kunna koka vatten och frysa det i desinfecerat/kokt kärl för att snabba på nedkylningen, eller tänker jag fel?