minimum vatten/malt-kvot vid biab

Jag är nu i full färd med att planera min premiärbryggning.

Efter mycket om och men har jag landat i att skippa extrakt och köra helmaltsbryggning med biab-metoden. Jag har pjöjt stora delar av How to Brew, och har läst en massa (snart lite för mycket) på detta mycket användbara forum.
Ju mer man läser desto mer frågor dyker upp, verkar det som.

Jag kommer att använda en 10-litersgryta (när jag provmätte får man nog i en 11-12 liter innan det rinner över), så den kommer att begränsa batch-volymen.
Nu vill jag försöka beräkna hur många kilo malt jag kan mäska och koka i denna gryta. Jag har förstått att proportionen vatten/malt normalt ligger kring 2-3l/kg, men att man vill ha en tunnare mäsk vid biab för att inte få för taskigt utbyte. Men hur lågt kan man gå vid biab? Om man har en lite tjockare mäsk, borde man inte kunna laka ur det sista (t.ex. i en separat gryta) med ett par liter lakvatten till (motsvarande den volym som försvinner med draven)? Jag tänker mig att påsen kan få kramas ur ordentligt i separat lakgryta med lite extra lakvatten för att få ur det sista goda.

Och om man håller sitt kok till sådär 7-8 liter för att inte koka över, är det då något problem att tillsätta (kallt kokt) vatten efter koket både för att kyla och för att landa på rätt OG innan jäsning? I så fall borde man väl till och med kunna koka vatten och frysa det i desinfecerat/kokt kärl för att snabba på nedkylningen, eller tänker jag fel?

2 Senast ändrad av olefattguy (2012-01-31 13:49:01)

Sv: minimum vatten/malt-kvot vid biab

Nån mer erfaren kanske tycker annorlunda, men jag tycker du verkar ha rätt...
Hur lågt kan man gå vid BIAB? Tja, enligt min begränsade erfarenhet kan man gå lika lågt som man skulle göra vid en vanlig mäskning, FÖRUTSATT att man (som du själv oxo föreslår) på nåt sätt lakar ur det sista.
Det finns hybrider av mäskning och jag gör själv en variant som innebär att jag mäskar ganska löst , höjer temp till utmäskning, kramar ur BIAB-påsen och dumpar denna i en annan gryta. Sedan häller jag ett par-tre liter 80-gradigt (ca) vatten igenom påsens öppning och "dunkar" påsen i grytan, lite som en stor tepåse i fem minuter. Kramar återigen ut/låter rinna av i ett durkslag och använder denna "sena" vört till att fylla på under koket. Det har funkat bra.

Även i fråga om det frysta (kokta) vattnet tycker jag att du verkar tänka rätt. Kan inte se några problem med den metoden, funderar t o m på att använda den själv framöver. Får se om den får mothugg nu!

EDIT: Kom på en möjlig nackdel med det kokta frysta vattnet. Syrsättningen av vörten kommer att bli viktigare eftersom det kokta vattnet inte (?) innehåller nåt löst syre. Syret behövs för jästens fortplantning/tillväxt - vilket det nu var - men är inte lika viktig om du tillsätter stor jästmängd (eller typ en påse torrjäst till dina tio liter).

Intressanta erfarenheter. Jag ska nog testa din metod för tepåse-dunkning, det var ungefär så jag tänkte mig. Ska bli spännande att se om någon annan håller med eller tycker annorlunda?

Apropå detta med att använda "kokt is" till kylning - all vätska är väl normalt sett ändå kokt, så det kan väl inte bli någon skillnad? Jag tänker mig att det blir rejält hinkskak för syresättning när vörten väl är kyld.

Jag kom på relevant fråga till i sammanhanget - vilken volym ska man egentligen räkna med att malten upptar i grytan?

Anders H skrev:

Jag kom på relevant fråga till i sammanhanget - vilken volym ska man egentligen räkna med att malten upptar i grytan?

Det där är knäckfrågan som gör att man helst vill ha ett så stort kärl som möjligt. Du bör nog räkna med att maltens volym är ungefär antal kilo gånger två liter. Så om du mäskar 3 kg malt så tar malten + vattnet den absorberar ungefär 6 liter. Det är högt räknat, men inte galet högt, och det är säkrast att ha marginaler.

Du har inte någon kylbox du kunde mäska i i stället för grytan? En liten 24-liters kylbox är alldeles lagom för 10-15-litersbatcher biab.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Du bör nog räkna med att maltens volym är ungefär antal kilo gånger två liter. Så om du mäskar 3 kg malt så tar malten + vattnet den absorberar ungefär 6 liter. Det är högt räknat, men inte galet högt, och det är säkrast att ha marginaler.

Hmm, men hur många liter vatten tillsätter man till dessa 3kg malt för att få mäskvolymen 6 liter? Finns det ingen tumregel, typ "ett kg malt tar upp en liter av volymen" eller nåt sånt?

Jag har tyvärr inte någon kylväska, men om de första småbrygderna lyckas kanske man får blodad tand och investerar i en.

Frågan är egentligen denna: hur många kg malt kan jag mäska biab i en 11-literskastrull? jag laborerade med ett recept på knappt 3 kg malt. Skulle det funka?

Maxi BIAB: http://www.biabrewer.info/viewtopic.php?t=886

Saxat från: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15166

Matematik för att hamna rätt med volymen.
Formel för vattenmängd som behövs framtagen genom praktiska experiment är ca:
(tänkt kokvolym)+(maltvikt*0,9)
Ex) med 3,3kg malt och 19l tänkt kokvolym:. 19l+0,9*3,3=22l.

Maxvolymen för en batch om man räknar med att 1kg malt ungefär upptar 1 liter av volymen fås av:
Maxvolym = Kokvolym+1,9*maltvikt.
Ex) För en 36l gryta med 5,5kg malt med 25l tänkt volym före kok når vi maxvolymen på 36l (35,45).

Jag har mätt upp volymen som malten upptar till ca 0,85l/kg.så lite volym finns att ta av. Formeln ovan skulle då kunna uttryckas som:

Maxvolym = Kokvolym+1,75*maltvikt. Men gör gärna överslaget i första formeln för att vara på den säkra sidan.

7 Senast ändrad av martinj (2012-01-31 16:03:11)

Edit: Maxi BIAB för Mini Biab guide för dig med liten gryta: http://www.biabrewer.info/viewtopic.php?f=89&t=352
Angående beräkningarna så har jag rattat in mitt system till:

(tänkt kokvolym)+(maltvikt*0,5) = Liter vatten vid mäskning
Kokvolym+1,33*maltvikt = Max Volym

Men som sagt det är mina siffror som funkat bra för mig i mitt system.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

8 Senast ändrad av mans (2012-01-31 20:07:37)

Överväg att göra som jag och köra mäskningen i jäshink och sedan hälla över vörten från hinken till kastrullen. Då behöver du inte krångla utan kan köra på 2-3 l/kg.

Jäser: julöl

Tack för alla svar! Nu tror jag att jag ska kunna räkna på detta. När jag är piggare i morgon ska jag räkna, men jag tänker mig ca 2 kg malt och ett kok på sådär 6-7 liter, som sedan späds/kyls till 11-12 liter med is eller kallt vatten om det nu inte är några konstigheter med det.

Mans: bra idé att mäska i hinken, men jag tror jag fixar det i min gryta ändå i början. Grytan har väl den fördelen att man kan dutta på lite lite värme från spisen under tiden för att hålla en mer konstant temp (typ säta på plattan på lägsta värme några minuter medan man rör om då och då). Jag tänker mig att det är rätt ok att köra satser runt tio liter, då får man ju brygga mer och därmed lära sig mer i början!

Anders H skrev:

Grytan har väl den fördelen att man kan dutta på lite lite värme från spisen under tiden för att hålla en mer konstant temp (typ säta på plattan på lägsta värme några minuter medan man rör om då och då).

Man skall nog inte överdriva hur stor den fördelen är. Det är inte helt lätt att justera temperaturen kontrollerat på spisen, särskilt inte med säcken som delvis förhindrar jämn temperaturfördelning. Infusioner med kokande vatten skall inte underskattas.

Anders H skrev:

Jag tänker mig att det är rätt ok att köra satser runt tio liter, då får man ju brygga mer och därmed lära sig mer i början!

Där tänker du ju alldeles rätt!

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Man skall nog inte överdriva hur stor den fördelen är. Det är inte helt lätt att justera temperaturen kontrollerat på spisen, särskilt inte med säcken som delvis förhindrar jämn temperaturfördelning. Infusioner med kokande vatten skall inte underskattas.

Just det, det verkar ju vara en välbeprövad metod. Kanske bättre. Nu kommer jag att tänka på att jag läst att man kan stoppa in hela grytan i ugnen på ungefär rätt temperatur. Är det kanske något att satsa på, så slipper man till och med isolera grytan?

Anders H skrev:

Nu kommer jag att tänka på att jag läst att man kan stoppa in hela grytan i ugnen på ungefär rätt temperatur. Är det kanske något att satsa på, så slipper man till och med isolera grytan?

Under en tid körde jag mycket BIAB med grytan i ugnen och det fungerade strålande. Tänk bara på att ugnens termostat troligtvis är värdelös, så du får mäta efter en ugnstermometer och justera efterhand.