Observationer

Lite kul nu. För drygt ett år sen bankade jag huvet i väggen för att ingen annan hembryggare bryggde lager. Då platsade man inte riktigt, varken här hemma eller overthere....
Det var som att komma på en HD-träff med en yamaha moppe. men nu bryggs det lager i varenda hörna verkar det som. Nu är det ju jag som hamnar på efterkälken och måste brygga ifatt. Verkar som trender går upp och ner i bryggandet åxå. Börjar det bli omodernt med IPA med 500 IBU eller?

En annan sak som jag tyckte var lite kul som jag kom på vid lite katastrofal flasktappning i dag. På mitt besök på Corona bryggeriet så berättade dom att deras returglas har en cykel på 3 dagar i snitt.
Många köper ju hem ett 6-pack eller 2 för att ha hemma. Kan ta en månad innan dom kommer tillbaka. Alltså måste det vara många som dricks upp utanför affären och lämnas tillbaka direkt för att hålla ett sånt medeltal.

Just a thought...... (det händer när man är hemma och inte gör något speciellt...)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Observationer

scaryeyes skrev:

ingen annan hembryggare bryggde lager.... men nu bryggs det lager i varenda hörna verkar det som

En fundering - med alla Braumeister och en och annan BrauEule blir det väl untergärig überalles (weissbier är väl kanske ett undantag)- tyskarna väljer väl i första hand vad de är vana vid vid. Av någon anledning brukar nog de flesta vilja börja med något enklare och billigare både vad gäller utrustning och öltyp - det brukar väl oftast bli överjäst av anglosaxiskt snitt då - lagern verkar ses som den högre skolan och kräver även kylning. Med Braumeistern sedan blir ju stegmäskningen en barnlek - har man kulor till den har man väl också skaffat sig kylmöjligheter.

"Yamahamoppe"? - "dj-a riskokare" har jag hört från hd-åkande bekanta.

ha ha... braumeisteröverklassare! He he..... Vänligen riktat mot vissa här. Min är ju Brygglärling i sammanhanget och hemmbyggd. smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

De flesta hembryggare jag känner brygger allt möjligt, både över och underjäst, mörka och ljusa, sura och söta, beska och milda.
Själv kan jag tyvärr inte längre brygga underjästa öl eftersom jag numer bor i lägenhet och har inte plats med lagerkyl sad
Har försökt mig på lite hybrider som Kölsch och varmjäst lager men det blir inte lika bra som kalljäst.
För fruktiga/ale-iga.
Får se om det blir en hyfsat sval vår så kan jag kanske jäsa på balkongen.

Hembryggningscykeln:

Steg 1: F-n, men värt fler försök
Steg 2: Det är ju godare än på systemet!
Steg 3: Nu testar jag något riktigt mörkt sk-t för att se om det går.
Steg 4: Nu humlar vi upp det extremt och dumpar i ett 1 kg extra som dry-hopping.
Steg 5: Surt öl känns roligt...
Steg 6: Nu känns allt trist - ska kanske försöka göra en bättre lager än vad systembolaget erbjuder?
Steg 7: Undrar om jag med en lite lägre jästemperaturen tillslut  kommer att sätta min perfekta Sofiero-klon...

Något förenklat smile  Allt handlar kanske om var i cykeln man först träder in... (och om steg 1 och 7 verkligen är eftersträvansvärda...)

Bo skrev:

Hembryggningscykeln:

...
Steg 4: Nu humlar vi upp det extremt och dumpar i ett 1 kg extra som dry-hopping.

...
Något förenklat smile  Allt handlar kanske om var i cykeln man först träder in... (och om steg 1 och 7 verkligen är eftersträvansvärda...)

Jag är i steg 4, och har så varit det sista halvåret smile
Skall försöka mig på en lager "really soon now"...