Sv: Vad jobbar ni som?

Techno: Nu när du vet vad tråden handlar om så är det ju inte svårt att låta bli att läsa den........
Jag tycker även att det är trevligt att både träffa bryggare och prata en stund i telefon med dom.

Jag för min del, jobbar som servicetekniker inom eldistributionen

Salle

arbetslös just nu. har vart stålverksArbetare, vaktmästare, köttpaketerare m.m. får se vad som händer här näst. tycker det är bra att folk utbildar sig och blir nått. själv är jag för rastlös För skolbänken är nog därför jag brygger öl. måste göra nått med händerna annars blir jag tokig. ny telefon så det ser ut som fan när jag skriver.

Tar man fa´n i båten får  man ro honom i land.

Ok, jag har varit medlem i den amerikanska hembryggarföreningen i snart femton år. En sak kan man konstatera efter all läsning av material, tittande på bilder och diskuterande på forum där - hembryggningen och "the craft beer movement" där är i huvudsak något för vit medelklass. Ett svart ansikte finns på Brooklyn Brewery mera som ett undantag som bekräftar regeln.

Hembryggningen här speglar mycket av vad som händer overthere och kanske också den socioekonomiska situationen för hembryggarkollektivet. Den lilla enkäten här verkar inte motsäga det.

Jag tänker dock fortsätta att brygga trots att jag är fattig avtalspensionär och inte har råd med en Braumeister.

Säkerhetssamordnare undermarksanläggningar för landets största stad.

Jag arbetar inte. Studerar medicin och brygger med min 50 l Braumeister. Mouhahahaha smile

Ja menade inget dumt. Tycker det är alldeles kanon med så mycket samlad utbildning. Björn P. du får bygga en. Det är så vi arbetare gör. HA HA!
Själv är jag helt kass på teorin, därför har jag massor av frågor hela tiden.  En stor del i denna hobbyn bygger ju på teori och det är svårt att fixa det med skiftnyckel och migsvets.
Såg att Nils-alf skrev att det ser jävligt ut när han skriver.... Har själv dyslexi, därför hoppar jag över delar av ord ganska ofta. Beror inte på telefonen tyvärr.... Ursäkta för svårtydd text ofta.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Techno skrev:

Hej

Jag tyckte det va rätt coolt att va med i ett forum som gällde det mesta om öl.

Vi alla var hyfsade anonyma, men genom åren samt olika inlägg svar på inlägg samt att vi visste på ett ungefär hur den och den funka i sina svar samt att den va lite bitskare i sina svar, det funkade alldeles utmärkt för mig

Nu vet jag plötsligt yrkena bakom alla nick, vad har jag för nytta av det. Chubb, det var du som drog i gång det, det är klart att vi inte behöver svara men tillräckligt många vill ju ha en så "lång" sak som möjligt.

Jag tycker att det var ett väldigt dumt inlägg från dej. Jag bryr väl mej inte om att du är doktorand, bortsett från att nu vet ju alla här på forumet att du är det, vad hjälper det mej  i  min frågor?, det enda jag vill veta här på forumet, det är ju svar, samt kan min erfarenhet hjälpa någon, jag vet ine, men testa den länken. Det är sådant jag vill veta, kan du ev hjälpa mig med sådant så bryr jag väl mig inte om att du är doktorand eller inte.

Min systers son är läkare, min andra systers son har hand om Julas logistik

Min dotter är lärare, Jag är hyfsad kunnig om det 2: väldskriget, 1000% mer än en vanlig gymasielärare i historia

Av allt detta så blir jag inte en bättre bryggare

Bo

Det är väl upp till dig själv att bry dig om att läsa den här tråden eller inte. Jag tycker det är intressant att se vilken bakgrund skribenterna på detta forum har. Sedan tycker jag även att det är kul att få lite info om vem som döljer sig bakom användarnamnen, men det är ju såklart helt upp till en själv om man vill vara anonym eller berätta lite om sig själv.
Själv får jag ut mer än bara hjälp av detta forum, lägger ner nån timme i veckan på att läsa/skriva här och det är inte enbart för att ta del och dela med mig av kunskap kring ölbryggning (även om det är huvudsyftet). Jag får även kreativitet, idéer och inspiration för framtida ölbryggsplaner. Sen blir det även en liten bit social aspekt, man följer andra skribenter och läser om de problem de stöter på och diskuterar kring diverse ämnen. Man lär känna andra användarnamn och ibland tycker jag det kan vara kul att få lite bakgrundsinformation om vad det är för person som gömmer sig bakom nicket.

Du skriver att du endast är ute efter svar på dina frågor, men om man kollar under forumrubriken "Inget av ovanstående..." så är du en av de mest frekventa postarna i ämnen som ofta är helt orelaterade kring bryggning. Dessa trådar kommer inte heller hjälpa dig att bli en bättre bryggare. Jag tror ingen av de som har postat här vill att andra ska "bry sig" eller vill skryta med sina arbeten.

Det är helt enkelt av nyfikenhet jag startade den här tråden, jag hade hört ett rykte att de flesta hembryggarna i Sverige har någon slags akademisk utbildning. Jag var nyfiken att se om det ryktet stämmer in på det här forumet. Att vi lär känna varandra lite på köpet kan vi väl se som en bonus. Om du inte vill vara del av den här tråden så är det ingen som tvingar dig varken läsa eller skriva.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Det fanns ju till pch med en tråd vi prsenterade oss med bild. Tycker det kunde va kul att ta upp den igen. Har inte träffat så många här men kommer ändra på det. Då är det ju bra att veta hur folk ser ut redan innan.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

ja Det tyckte jag var en rolig tråd. tyckte det här var skoj också. ser inget fel i att höra vad folk jobbar med/utbildar sig till det är bara spännande.

Vad sägs om att jag raderar inlägg i denna tråd som inte är presentation av egen bakgrund/sysselsättning och att jag flyttar den till avdelningen för presentationer?

-- Svante

Ok

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......

Hejhej! Kalaskul tråd. Min utbildning är som gymnasieingenjör inom el-tele. Men jag jobbar som IT-arkitekt inom området identitetshantering åt ett stort landsting. Innan jag utbildade mig så hann jag med en karriär som rörläggare på Uddevallavarvet. Och det har man nytta av... i den teoretiska världen jag arbetar i idag så är det skönt att kunna greja lite med händerna också. Så här läcker det inte i köket när det bryggs, även om det skvätter lite vört hit och dit.

/Tomas Nielsen

På flaska och partyfat: Belgisk Blond, Belgisk mörk stark ale, Northern English Brown Ale, Witbier...

Svante skrev:

Vad sägs om att jag raderar inlägg i denna tråd som inte är presentation av egen bakgrund/sysselsättning och att jag flyttar den till avdelningen för presentationer?

Nja jag gillar inte att ni moderatorer har börjat ta bort en del inlägg på senaste? Okej, om det är personangrepp eller annat otrevligt så ska det så klart tas bort och skribenten varnas. Men när det är diskussion, framför allt under en forumdel som "Inget av ovanstående..." så tycker jag att det kan få vara kvar. Tråkigt att en del roliga kommentarer blev raderade i "Bildtråden" med. Okej att tråden var till för att lägga upp bilder på sig själv men det är ju roligt att läsa andra respons på bilderna med.

Skriver det igen, tycker det är väldigt tråkigt att ni har börjat radera inlägg. Ska vi ta bort alla inlägg som inte räknas som att tillföra trådens titel så blir det inte mycket kvar att posta. Man vill ju också kunna lägga in lite snabba kommentarer eller ge sin egen syn på någon annans inlägg utan att det riskeras att tas bort. Som sagt, så länge det följer reglerna och inte anses stötande för någon annan forumskribent så tycker jag inte att en massa inlägg ska börja raderas.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag är tämligen grön som bryggare så jag lurkar mest på forumet (forat?). Ansluter mig dock till kategorin "opraktiska akademiker". Är nybliven jurist; jobbar som projektansvarig på bostadsförmedling mellan privatpersoner och studenter (vi har lite bostadsbrist här i Lund). Sitter också i kommunstyrelsen och lite sådär men det är ju en helt annan historia.

Med hopp om att stouten i klädkammaren/bryggrummet ska jäsa ut ordentligt /Peppe

Chubb skrev:
Svante skrev:

Nja jag gillar inte att ni moderatorer har börjat ta bort en del inlägg på senaste? Okej, om det är personangrepp eller annat otrevligt så ska det så klart tas bort och skribenten varnas. Men när det är diskussion, framför allt under en forumdel som "Inget av ovanstående..." så tycker jag att det kan få vara kvar. Tråkigt att en del roliga kommentarer blev raderade i "Bildtråden" med. Okej att tråden var till för att lägga upp bilder på sig själv men det är ju roligt att läsa andra respons på bilderna med.

Skriver det igen, tycker det är väldigt tråkigt att ni har börjat radera inlägg. Ska vi ta bort alla inlägg som inte räknas som att tillföra trådens titel så blir det inte mycket kvar att posta. Man vill ju också kunna lägga in lite snabba kommentarer eller ge sin egen syn på någon annans inlägg utan att det riskeras att tas bort. Som sagt, så länge det följer reglerna och inte anses stötande för någon annan forumskribent så tycker jag inte att en massa inlägg ska börja raderas.

Chubb, vi har inte ändrat policy när det gäller att radera inlägg - i vanliga diskussionstrådar låter vi i stort sett alla inlägg finnas kvar, förutom givetvis ren spam. Enda fallet jag kan påminna mig är just bildtråden där jag nyss raderade några inlägg på begäran av Raasken för länge sedan. Ingen hade opponerat sig mot hans begäran och det är ju en speciell tråd med bildpresentationer, och inte avsedd som en diskussionstråd.

Jag såg den här tråden lite som ett parallellfall med presentationer av medlemmars bakgrund/sysselsättning, och tänkte att den kunde få vara i avdelningen för presentationer och renodlas. Men eftersom du är trådskapare och inte vill detta så låter jag den vara.

-- Svante

41 Senast ändrad av pontonius (2012-01-23 23:40:19)

Jobbar som affärsarkitekt, men är utbildad dataingenjör. Har faktiskt haft nytta att arkitektur i ölbryggningen. Det handlar mer om att ha ett strukturellt tänk...att förstå processen och vad man vill åstadkomma, innan man kommer fram till hur.

Har bl.a. läst kemiteknik på LTH och jobbar numera med tork och tvättprocesser på ett företag som har sina maskiner i en tvättstuga nära dig wink
Är dock inte så aktiv här längre pga barn.

Här har ni en äkta stålverksarbetare eller processoperatör på den kontinuerliga glödgningslinjen i Borlänge som det officiellt heter.

Nu när man tänker efter så finns den en del likheter med ölbryggningen. Ingredienserna är oerhört viktiga men inte minst tillverkningsprocessen. Båda inkluderar en noggrann rengöring till att börja med. Precisa tempraturerhöjningar/sänkningar för att uppnå önskad resultat. En snabbkylning och till slut en åldring för att plåten ska få sin slutgiltiga egenskaper. Precis som när det gäller öl så är syre en riktig sabotör. Syre förstör plåten och syre förstör ölen. Skillnaden är att ifall det skiter sig på jobbet så är det oftast bara att köra om plåten genom ugnen.

Tycker vi har en ganska tydlig trend med folk som jobbar med konstruktion och tillverkning... Själv slår jag till med raka motsatsen till vad folk brukar kalla "ett riktigt jobb": Kommunikationschef på en tankesmedja.

Efter tio år som student och forskare i fysik, elva år som lärare i matematik på KTH och tolv år som forskare i ICT på Ericsson kanske det är dags att kröna min yrkesbana med tretton år som malt- och humleleverantör till folket.

-- Svante

Svante skrev:

tretton år som malt- och humleleverantör till folket.

Om du nu inte får Nobelpriset i fysik så torde väl detta göra dig till en värdig kandidat till Nobels fredspris  wink .

Själv är jag grafiker. Hjälper mig inte ett skvatt i bryggandet, mer än att jag kan printa fina etiketter och bryggprotokoll smile

Björn Petersson skrev:
Svante skrev:

tretton år som malt- och humleleverantör till folket.

Om du nu inte får Nobelpriset i fysik så torde väl detta göra dig till en värdig kandidat till Nobels fredspris  wink .

Om inte annat är det skönt att känna att jag äntligen gör någon konkret nytta... smile

-- Svante

Vilket tjafs det blev i tråden, Chubb och Bo (Techno) som går i clinch igen. Onödigt inlägg, Bo, tycker jag och jag brukar oftast gilla dina egna off-topic inlägg. Men inte denna gången, luktade lite underlägsenhet helt i onödan.

Noterar att flera är inom IT precis som jag. Är projektledare och systemarkitekt, och egen företagare. VD faktiskt! I am the swedish VD...  Inte mycket till skryt, men att jag är företagsledare, Hammarbyare och hembryggare är en sjukt cool kombo.  Vi ska bredda oss, inte fastna i spår. Eller har jag fel?

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

50 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-04-10 16:26:48)

Bryggare och web-radioentrepenör wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio