Citra
Mina erfarenheter, kanske kan vara kul för någon som inte är så insatt men vill brygga bra IPA.
Citra är en väldigr citrusig humle, men kör den gärna i kombination med andra humlesorter ex. centennial, amarillo eller en liten skvätt wilamette.
Oftast behövs det enligt mig någon typ av humle att bottna med. Singelhops kan ibland bli lite platta beroende på sorten.
Columbus är en gammal draghäst i just IPA-fållan och den kan ibland fylla i glappet när man tänker klassisk amerikansk IPA.
Den byts ut undan för undan pga. relativt dålig lagringsbeständighet.
När det gäller kantighet etc.
Använd helst extremt rena högalftasorter för bittergivor ex. magnum eller ex. warrior för att minimera mängden humle som kokas länge.
Satsa på att öka mängden humle i de senare givorna för att nå önskad IBU.
Använd realtivt neutrala maltsorter för att släppa fram humlens aromer.
Jäst finns det ingen bättre än 1056, 001 till IPA, vissa jästsorter bokstavligen kväver humle.
Sierra Nevada jästen gör det inte och är ett säkert kort.
Torrhumla:
Men minimera kontakt tiden och använd relativt stora givor från 5-6g/L
Gör första torrhumlingen i primär 3-5 dagar. tappa över till sekundär och torrhumla en gång till under ett par dagar.
Torrhumling blir mest effektiv vid högre temp. över 15C, men under 20C för att bromsa "åldrandet" av ölet med ökad hastighet på oxidation, autolys etc. Torrhumlingen skall göras då så mycket jäst som möjligt är ur ölet. Se även till att torrhumlen kommer i kontakt med ölet så mycket som möjligt. 500g kottar som flyter på ytan ger inte mycket smak i ölet. Faller humlen ur, se till att "få upp den igen".
Torrhumlar du i fat kan du vända fatet och placera det upp och ner 1ggr/dag.
Vatten:
För att en jäst som 1056/001 ska flocka hyffsat behövs minst 50 mg/L(ppm) kalcium.
Bra vatten förhindrar även otäcka bismaker från maltskal och humle att ta upp plats i smaken.
Balansen mellan klorid och sulfat är livsviktig i en IPA enligt mig. Se till att den väger över med fördel åt Sulfat.
Jästtemp:
Jäs på rätt temp för att minimera smakbidrag från jästen som kan störa intrycket av humlen och det generella helhetsintrycket.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio