Humlesorter som ger citrus/grapefrukt endast!

Jag skulle vilja få till en IPA med en riktig citrus/grapefrukt smak. Tänk typ To Öl First Frontier IPA om ni smakat den.

Cascade skulle nog många säga att jag skulle använda, men jag tycker den ger lika mycket kryddig smak som citrussmak.

Chinook har jag också testat, den är väldigt kryddig istället tycker jag och inte alls så mycket citrus.

Vilka humlesorter mer borde jag kolla in? Kommer använda Centennial snart men det blir i en IPA med Simcoe och Willamette så det är inte en grapefruktbomb jag satsar på denna gången. Är det kanske en kombination av humlesorter som ger den intensiva citrus/grapefruktaromen/smaken? Skulle vilja höra vad ni andra forumskribenter har för erfarenheter.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

2 Senast ändrad av brandemannen (2012-01-11 11:52:27)

Sv: Humlesorter som ger citrus/grapefrukt endast!

Svårt. De flesta sorter ger också kryddighet och kåda tycker jag. Jag gjorde en ipa med sorachi ace som ska vara väldigt citrus men den smakade mycket speciellt av kokos och ananas.. Däremot använde jag den i mer blygsam mängd till en amerikansk vete och där smakar det mer citron.

Sorachi Ace tycker jag smakar lite dill och tvål.. väldigt speciell smak på den humlen!

Det kan vara en mängdfråga. om sagt, i veteölen hade jag inte särskilt mycket (fast lite mer än en traditionell veteöl förstså) 5gr som first wort, 20 vid 15 och 20 vid 0min. I ipan hade jag betydligt mer. Men Skulle jag göra om veteölen så hade jag minskat ännu mer på sista två givorna. Men som sagt, väldigt stor skillnad i karaktär. Nu undrar ju du om IPA så små mängder är väl inte aktuellt men jag kan tänka med att en lite giva på slutet, kanske 10 gram skulle kunna ge dig diskreta citrustoner men då behöver du ju täcka upp med massa annat också så frågan är om de kommer igenom något.

Ibland undrar jag om inte filtrering spelar in för många kommersiella öl som är så där superfruktiga utan några vassa "humle-kanter". Det är en hel del av mikrobryggerierna som kör en lätt "polish" filtrering för att få ölen förväntat kristallklar. Jag tror sådan filtrering kan hyvla av en hel del av kåda/barr komponenten, men behålla "frukten". Kanske något att experimentera med. Är det någon här som brukar filtrera humlestinna öl och har någon direkt observation av "före / efter" ?

/Calle

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-01-11 17:11:36)

Citra

Mina erfarenheter, kanske kan vara kul för någon som inte är så insatt men vill brygga bra IPA.

Citra är en väldigr citrusig humle, men kör den gärna i kombination med andra humlesorter ex. centennial, amarillo eller en liten skvätt wilamette.
Oftast behövs det enligt mig någon typ av humle att bottna med. Singelhops kan ibland bli lite platta beroende på sorten.

Columbus är en gammal draghäst i just IPA-fållan och den kan ibland fylla i glappet när man tänker klassisk amerikansk IPA.
Den byts ut undan för undan pga. relativt dålig lagringsbeständighet.

När det gäller kantighet etc.
Använd helst extremt rena högalftasorter för bittergivor ex. magnum eller ex. warrior för att minimera mängden humle som kokas länge.
Satsa på att öka mängden humle i de senare givorna för att nå önskad IBU.

Använd realtivt neutrala maltsorter för att släppa fram humlens aromer.

Jäst finns det ingen bättre än 1056, 001 till IPA, vissa jästsorter bokstavligen kväver humle.
Sierra Nevada jästen gör det inte och är ett säkert kort.

Torrhumla:
Men minimera kontakt tiden och använd relativt stora givor från 5-6g/L
Gör första torrhumlingen i primär 3-5 dagar. tappa över till sekundär och torrhumla en gång till under ett par dagar.
Torrhumling blir mest effektiv vid högre temp. över 15C, men under 20C för att bromsa "åldrandet" av ölet med ökad hastighet på oxidation, autolys etc. Torrhumlingen skall göras då så mycket jäst som möjligt är ur ölet. Se även till att torrhumlen kommer i kontakt med ölet så mycket som möjligt. 500g kottar som flyter på ytan ger inte mycket smak i ölet. Faller humlen ur, se till att "få upp den igen".
Torrhumlar du i fat kan du vända fatet och placera det upp och ner 1ggr/dag.

Vatten:
För att en jäst som 1056/001 ska flocka hyffsat behövs minst 50 mg/L(ppm) kalcium.
Bra vatten förhindrar även otäcka bismaker från maltskal och humle att ta upp plats i smaken.
Balansen mellan klorid och sulfat är livsviktig i en IPA enligt mig. Se till att den väger över med fördel åt Sulfat.

Jästtemp:
Jäs på rätt temp för att minimera smakbidrag från jästen som kan störa intrycket av humlen och det generella helhetsintrycket.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tack Thomas, intressant!
När det gäller lagringsbeständighet, är det bitteregenskaperna eller de övriga smak-/aromegenskaperna som påverkas negativt med tiden? Får för mig att jag läst att det mest är bitteregenskaperna men är osäker...
Jag har Columbus, skörd 2009, öppnad för nästan två år sen, förvarad i glasburk i frysen men tinad 2-3 ggr. Skulle ni använda den, eller kasta och köpa ny?

Andreas

Columbus har jag aldrig kört, jag trodde den drog mer åt jordig/kryddig än citrus?

Den har en del citrus och drar åt apelsinskal, päron och "honung" som jag kommer ihåg den (säkert tre år sedan jag använde den)

Det är en såndär humlesort som ger den där sista lilla grejen i en oldschool/ klassisk västkust IPA.
Du vet dendär grejen man inte riktigt kan sätta fingret på.

Tittar man på oljorna så dominerar myrcene på upp till 40%

www.bryggradio.com

10 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-01-13 23:17:11)

andmor skrev:

Tack Thomas, intressant!
När det gäller lagringsbeständighet, är det bitteregenskaperna eller de övriga smak-/aromegenskaperna som påverkas negativt med tiden? Får för mig att jag läst att det mest är bitteregenskaperna men är osäker...
Jag har Columbus, skörd 2009, öppnad för nästan två år sen, förvarad i glasburk i frysen men tinad 2-3 ggr. Skulle ni använda den, eller kasta och köpa ny?

Andreas

Hur luktar dom? Luktar dom inte gott lämpar som sig inget vidare till aromhumle.

Fräscht och kraftig behaglig arom är rätt.
Gräs(vanligt gräs) plast/vinyl, Fotsvett/ost/ostbågar... Använd som pynt.

Luktar dom ok fast klent. Blanda i dem här och var om du har svårt att skiljas från dem wink

www.bryggradio.com

Jag tycker det är en hel del kåda/barr i den.

Så, det är mera aromen än bitterbidraget man ska oroa sig för med gammal humle?
Jo, oststinkande humle har jag råkat ut för, den fick inte vara med...

och om dom luktar annat gräs då thomas? wink

Dags att starta tråden, "kan man röka humle"? big_smile

14 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-01-14 11:09:27)

andmor skrev:

Jag tycker det är en hel del kåda/barr i den.

Så, det är mera aromen än bitterbidraget man ska oroa sig för med gammal humle?
Jo, oststinkande humle har jag råkat ut för, den fick inte vara med...

Njae det tycker jag inte.

I kontakt med syre oxideras alfasyran, oxiderad alfasyra ger ingen beska vid kok, den är "förbrukad"
Exempelvis så kan Columbus tappa upp till 65% av alfasyran efter 6 månaders lagring, vilket är en av anledningarna till att den byts ut.

Betasyran i humlen utvecklar dock en bitter smak vid kontakt med syre. Betasyrans beska är dock inte lika angenäm och önskvärd som alftasyrans. Detta är ett drag man ofta märker i engelska humlesorter som ofta har en balanserad halt av alfa/beta och "förstörs" i samma takt som ungf samma mängd beska bildas från betasyran vilket enligt många gör engelsk humle stabilare om än att karaktären förändras med lagring.
När man tänker på att stora mängder av lupulinet är exponerat i en kotte medan det ligger inbäddat i en pellet så kan man också fundera på vilken form av humle som håller sig bäst och fräschast i längden.

Aromen är ett enkelt sätt att avgöra hur pass frisk humlen är "over all".
Varje gång du öppnar en ny påse humle, lukta och memorera aromen och dess intensitet.

Dom bästa ölen brygger man av dom bästa råvarorna, och vi hembryggare vill ju göra de bästa ölen möjligt.
Halvkass öl med trött humle finns det redan på systembolaget wink

www.bryggradio.com

Chubb skrev:

Ok OT men; enligt uppgift rökte man i Tyskland humle efter skörden i kritpipor. Humle är ju närmast släkt med cannabis så det är inte så dumt tänkt;)
http://www.legalsmokestore.com/sv/tag/lupulin

+1 för Citra.

Chubb skrev:

Har ätit humlerökta räkor, så nog går det wink

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

Thomas Fransson skrev:

Aromen är ett enkelt sätt att avgöra hur pass frisk humlen är "over all".
Varje gång du öppnar en ny påse humle, lukta och memorera aromen och dess intensitet.

Tackar för tipset smile

Chubb skrev:

Tja... Om man har svårt att lukta sig till om humlen funkar, så sug på den!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Chubb skrev:

Haha ingen höjdare. Stoppade pipan med tobak och humle en gång för att testa. Ytterst obehagligt. haha.
Däremot somnade jag väldigt gott den natten.

Vill klargöra att jag inte är nån pothead, jag är väldigt emot droger. Kanske inte så mycket marijua som produkt, men eftersom det är olagligt och gör att riktiga bovar får mer pengar i sina fickor så skulle det aldrig falla mig in att köpa eller prova. Om jag nu mot förmodan skulle vara sugen så åker jag nog till ett såkallat café i Amsterdam, men jag har bättre saker för mig än att jaga ett rus.

Hoppas ingen upplevr detta inlägg som stötande.