Kallkrasch utomhus nu?

Tjena!
Har en tunna Pale Ale som står och kallkraschas just nu på balkongen. Ställde ut den igår, och då var temperaturen ca +3 grader. Just nu är temperaturen i Stockholmsområdet +2 grader (enligt klart.se, har tyvärr ingen lämplig termometer), men kommer krypa ner mot -2 under natten. Mätte temperaturen i ölen för en stund sedan, och den var då 8 grader, och då har den ändå stått ute över ett dygn.

Jag antar att allt är som det ska, men är ändå orolig att det ska bli för kallt, och att ölen tar skada. Hur kallt pallar ölen? Jag har virat in hinken i en handduk och en filt, och ställt den så nära väggen/balkongdörren det går i förhoppningen om att det är någon grad varmare där. Tänkte tappa på fredag, så hoppas temperaturen håller sig någorlunda okej!

Ölen har en alkoholhalt på ca 5,2%.

Supertack för svar!

Sv: Kallkrasch utomhus nu?

Hej

Ner mot +1 c är inga problem

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Nu har vi buteljerat! Det låg en mycket kompakt och fin jästkaka i botten på jäshinken. Ölen är dock
fortfarande ganska grumlig. Tror ni den kommer bli lite klarare på flaska? Egentligen bryr jag mig inte
om den är lite grumlig, tycker till och med det ser rätt smarrigt ute, men just nu är den ändå i grumligaste
laget!

(Nästa bryggd står redan på spisen!)

/Audell

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-01-14 11:16:22)

Se till att klarna ölet med ex. gelatin nästa gång om ni bara har möjlighet att hålla ölet kallt ett par dagar på vallen. Brukar ta ca 48h. Då blir ni av med grumset och kan unna er snyggare men även godare öl. Grums kan dölja så otroligt mycket smak och göra smaken tjock, besk och ofräsch.
Grumset kan också innebära att ölets smak snabbare försämras när den hamnat på flaska eller fat.
Grums kan vara en indikation på att ni missar något i er process, något ni vill åtgärda.

Har man gäster och fyra kycklingbitar varav en är torr och trist tar man den till sig själv.
Man behöver sällan ursäktar sig själv inför sig själv... Men hade det hänt på en resturang hade du inte varit nöjd?

Hur ni använder gelatin finns beskrivet här på forumet.
I kort: lös upp 3,5 - 6g gelatin (till 20l öl)i kokt vatten. Blanda i ölet och förvara kallt.
Vissa tillsätter sedan 3G torrjäst vid buteljering, andra inte.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

audell skrev:

Nu har vi buteljerat! Det låg en mycket kompakt och fin jästkaka i botten på jäshinken. Ölen är dock
fortfarande ganska grumlig. Tror ni den kommer bli lite klarare på flaska? Egentligen bryr jag mig inte
om den är lite grumlig, tycker till och med det ser rätt smarrigt ute, men just nu är den ändå i grumligaste
laget!

(Nästa bryggd står redan på spisen!)

/Audell

Hej

Öl har en trevlig egenskap det är att det nästan alltid klarnar med och utan gelatin. åtminstånne i rumstemp

Bo

Jag skulle precis skriva lite om klarning av öl :-).

Jag tycker personligen inte att öl klarnar tillräckligt snabbt och bra i rumstemperatur eller för den delen vid 1C (jag vill kunna dricka vissa öltyper ganska snabbt typ ngra veckor efter pitchning och då måste man hjälpa flockuleringen på traven)

Gjorde några experiment denna vecka:
Tog en 100mL sample från pale ale på fat  3-4 v från pitch. Ölen har sockersats för efterjäsning på fat (9 dagar sedan).
Ngt disig i rums temp (går inte att läsa 5 mm text genom mätglas starkt belyst m lampa bakom). Det innebär att ölet upplevs som oblank men inte lika disig som en ofiltrerad veteöl.

Kraschtestar sample utomhus vid 1C: 48 tim senare ingen större skillnad, diset har endast flockulerat ungefär 5-10 procent av det 100mL mätglaset. Blankhet i den klarare delen av vätskan ungefär läsbarhet 5mm text, resten av vätskan läsbarhet text på 15mm.

Eftersom det inte fungerade så bra att sedimentera denna öl av sig själv tillsätter jag isinglass. (1/1000 el 1/10ml per 100mL).
<24 tim senare är vätskan helt blank. Blankheten i hela vätskan ned till sedimentbädden, vilken är 2-2.5mm, är läsbarhet av text <1mm vid belysning bakom papperet med lampa.

Vi har alla olika tidsperspektiv

Bo

Hej!

Som vanligt så kan mitt minne svikta.
Men jag har för mig att ett par minusgrader är helt ok på ett öl som innehåller
t.ex 5% alkohol, viss kolsyra samt en del restsocker.
Min känsla är att en natt eller två med ex.vis 2-4 minusgrader
inte borde innebära något bekymmer.
Om mot förmodan isbildning skulle uppstå så kommer den succesivt från
en tunn ythinna som sakta växer sig tjockare och därmed borde vara lätt att
upptäcka vid daglig tillsyn.

Betr klarning så har jag personligen börjat bryggkarriären med inget hjälpmedel alls.
Sen gått på med Gelatin. Så fick jag tag i några dl Tankleer-pasta.
Just nu är jag fast för färdigblandad Isingglass från Humleshopen.
Resultaten med de olika klarningsmedlen, upplever jag som amatör,
vara tämligen likvärdiga dvs mkt bra.
Däremot finner jag att färdig Isingglass är den smidigaste, och för min del, snabbaste metoden.

Så ge mig en flaska färdigblandad Isingglass från Humleshopen
och -3°C utomhus ett par nätter i rad så klarnar det mesta ölet som jag bryggt hittills.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Som lite utmanande bryggare testar man ibland gränserna och låter givarsladden till universaltermostaten ligga utanför frysen smile. Effekten av detta var ett genomfruset spann med lageröl vid -15 grader som egentligen skulle lagras vid +2 grader. Till råga på allt var det nästan 0 gradigt när spannet skulle tina så ölen var frusen i 4 dagar. Sedan fick den stå till sig i två veckor innan den tappades på fat och sedan två veckor senare till flaska. Ölen var helt blank förutom första glaset ur fatet. Jag provsmakade en av ölen igår och den är fortfarande blank och kanonfin 2 månader efter detta öde.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Hej

Jag råkade ut för något liknande för några år sedan, jag hade gjort en DIPA med en alc på ca 8,5 %. Den var väldigt grumlig i rumstemp, jag ställde in några flaskor i frysen för snabb kylning, drack den ena efter den blivit kyld, glömde dom andra 2 flaskorna.

Efter 2 dagar så kom jag på att, oops, hade visst några öl i frysen, konstigt nog så hade flaskorna inte sprängts, jag lät tina dom i kylskåpet under 1 dygn, och resultatet, 2 flaskor som såg ut som dom vore superfiltrerade, bra med kolsyra samt ingen negativ angående beska samt smak, från att gå från helgrumligt till superblankt, det kallar jag kall krasch det.

Bo

Hej

Ny-gammal kunskap verifierad och bekräftad i morse.
-7°C på husfasadens termometer,
men bara -1,5° på golvet i utvändiga källartrappen.
Kan det vara markvärmen på ca 1,5m djup som gör en skillnad på drygt 5° ?

Hursomhelst så ställde jag ut två spannar för klarning i går kväll
och i morse var det fortfarande flytande vätskefas i båda
samtidigt, som den på golvet, utlagda termometern visade -1,5°.

Tänk vad härligt många parametrar som spelar in vid bryggning smile

Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Jag tror vi har ett genomgående problem med probar till universaltermostater. Varför vill dom alltid hellre befinna sig på utsidan? Eller är det vi bryggare som undermedvetet är självdestruktiva i vårt beteende? Hur som helst blir det ju väldigt spännande.
Har själv fryskrachat öl så några ggr. Har upplevt att ölen skiktar sig faktiskt. Hade i ett partyfat och man tänker då att mest smak och så lägger sig på botten och vattnig alkoholig öl på toppen, alltså slutet av faten. Men nä. Det första var verkligen tunn öl. och mot slutet riktig kraftig och stark öl med mycket smak. kan ni fysiker/kemister förklara detta?
Jag menar att det var faktiskt väldigt stor skillnad åxå. Annars hade jag inte reflekterat över det.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house