1 Senast ändrad av pwrdesign (2012-01-02 13:10:08)

Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Tänkte brygga själv med en god vän och har plockat ihop följande lista:

jäshink 30 l med lock
jäsrör
Star San 8 oz (237 ml)
kapsyleringsapparat "Greta"
kronkapsyler, c:a 250 st, svarta
pumphävert Auto-Siphon inklusive slang

pale ale malt (Weyermann®), krossad, 5 kg
Edinburgh Scottish Ale jäst (White Labs WLP028)
Whitbread Golding Variety pellets, 2009, 7,2%, 100 g
Crystal malt (Thomas Fawcett), hel, 1 kg

Funderingarna vi har är följande:

Räcker det att spraya Star San - blandning på de verktyg som ska användas?

Vi vill helst göra en kraftigare öl, med kropp, mkt smak, men med viss sötma.
Har INGEN som helst aning om vad vi ska välja när det gäller Malt, Jäst och Humle.
Kan man få lite tips där?

Funderar på att ha köra med lite karamellmalt för färgen och sötmans skull, men hur använder man den?
Blandar man upp den i den "vanliga" malten bara?

Om man köper okrossad malt, är det svårt att krossa den på rätt sätt? Har ju sett att det finns maskiner för det också...Men duger kavel + mortel?

Vilka mängder (humle, malt och jäst) pratar vi om för att klara oss på en 20 liters kastrull och en 30L jäshink?

mvH Patrik

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?

Roligt att ni börjar brygga Patrik!

Några svar på dina funderingar, men först en rekommendation: Läs på en bra  bok, eller på nätet om hela processen så ni har klart för er vad alla steg innebär. Tempkontroll, hygien och liknade är viktigt och vissa moment är dessutom tidskritiska, det är inte roligt att bli stående med en mäsk i fel temperatur nån timma medan man letar efter info om vilket steg som bör vara nästa... Rekommenderar som alltíd John Palmer's How to brew (finns gratis på nätet; http://www.howtobrew.com/) eller SHBFs bryggwiki för en mer komprimerad översyn (http://www.shbf.se/wiki/index.php/Helm%C3%A4skning) av helmaltsbryggningen.

Nu till era funderingar!

Det räcker generellt sett inte att spraya StarSan på verktygen. De måste först vara ordentligt rengjorda. Sen kan man döda av ev bakterier som kan finnas på den annars rena ytan.

Recept finns i mängder på nätet t ex SHBFs receptdatabas (http://www.shbf.se/index.php/recept.html) även om jag personligen tycker att det gränssnittet lämnar en del i övrigt att önska... Håll det relativt enkelt är mitt tips, den malt ni redan köpt tycker jag kan räcka som ett första försök! Men eftersom ni köpt WLP028 så antar jag att ni vill köra på en Scottish Ale, testa att googla efter recept typ "Scottish Ale recipe homebrew". Denna typ är sparsam med humleanvändning och det räcker troligtvis med EN sort, typiskt kanske en engelsk klassiker som Fuggle eller så.

Lite karamellmalt är inte fel. Mäska den ihop med basmalten så räcker enzymerna till för att konvertera även karamellmalten till förjäsbara sockerarter. Krossa den först.

En kvarn är en dyr investering som ni nog ska vänta med. Använd kavel eller mortel, men var beredda på att svettas en del... Marmorkavel är att föredra. Kornen är hårda.

En 20 liters katrull är flaskhalsen i er brygganläggning. Då törs ni inte koka mer än 19 liter ( mer realistiskt kanske 16-17 liter) pga risken för överkok. Frågan är vad ni tänkt att mäska i? Många använder en sk hink-i-hink-metod (två jäshinkar i varandra, med den inre hinkens botten genomborrad till en slags sil) andra en konverterad kylväska (sök här på forumet).

Om man skall göra en "normal"-öl (finns det?) ca 17 liter så torde det räcka med fyra-fem kilo malt, kanske 40-50 g humle och ett paket (6-11 g) torrjäst. Men smaken är som baken, och inget recept är det andra likt!

Av det du skriver att dömma, så verkar du inte ha jättestor koll på bryggprocessen. Jag tycker därför att du borde göra en öl med maltextrakt som bas och sedan stöpa lite karamellmalt. Det blir lite dyrare men samtidigt behöver du inte fixa något mäsk/lak-kärl. Mindre utrustning du behöver skaffa innan du kommit igång och känt på om detta verkligen är en hobby du gillar. Du behöver inte heller ha superkoll på temperaturer och det är mindre steg som kan fucka ur sådär i början. Jag har gjort riktigt bra öl med maltextrakt och stöpta specialmalter. Första 2-3 bryggningarna skulle jag iaf rekommendera det, för att sen börja gå över till helmalt om du vill det.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

4 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2012-01-02 20:12:28)

Några hekto karamellmalt kan man annars köra i matberedaren, så slipper ni svettas så mkt. Men basmalten är nog bäst att köpa krossad...

Jag tycker nog att man kan brygga helmalt förstå gången. Länkarna ovan är jättebra att läsa på lite innan.

Jag har en 24L kittel och gör batchar på 16 liter med 60 minuters kok. Jag ligger på strax över 20 liter innan jag börjar koka.

Vi började med helmalt och har alltid kört helmalt. Ser ingen mening med att köra extrakt bara för att man kör första gången om det inte är för att spara in på lite utrustning. Visst, det var lite stressigt och ölen blev inte jättebra (tror mest det var på att jag jäste i min lägenhet som var 26 grader vid tillfället) men kul var det iaf. smile

/Calle

Jag har en 24L kittel och gör batchar på 16 liter med 60 minuters kok. Jag ligger på strax över 20 liter innan jag börjar koka.

Vi började med helmalt och har alltid kört helmalt. Ser ingen mening med att köra extrakt bara för att man kör första gången om det inte är för att spara in på lite utrustning. Visst, det var lite stressigt och ölen blev inte jättebra (tror mest det var på att jag jäste i min lägenhet som var 26 grader vid tillfället) men kul var det iaf. smile

/Calle

Tack för svar!

Har läst alla guider vi kan hitta på bla SHBF, även kollat in alla Homebrew-videos vi kunnat hitta på tuben, så viss koll på processen har vi i teorin.
Av gammal erfarenhet så brukar dock teorin ändras lite när man gör det i praktiken, därav lite frågor från er som redan har erfarenheter!

Vi kommer nog gå på helmalt direkt, detta är ett kul experiment, och skulle de första bryggningarna bli odrickbara, så kan det vara lika intressant det!
Innan vi börjar så kommer vi skriva ner ett exakt recept med tider osv, ni kommer nog få ta del av det och komma med input på det också, vi är inte riktigt där ännu dock.

Jästen jag lagt i listan (vi har ej köpt något ännu) är en ren chansning, tar gärna emot tips på andra sorter som kan passa bättre!
Lägger till lite PBW också då!

Ang mäskningen så hade vi tänk oss en hink-i-hink metod, men har även funderat på att köra BIAB, finns det sådana påsar att köpa eller tillverkar man en egen av lämpligt material?

Humlegården har lite påsar här:
http://shop.humle.se/utrustning/bryggning/avsilning/

Annars har jag sett flera använda Ikeas tyg "Sarita" och sy egna påsar. Jag funderar på att göra detta för 3 liters testbryggningar wink

/Calle

Aaah, blir IKEA till helgen!

Vi har snackat lite mer och kommit fram till följande:

Litet test till en början, och pga att vår kastrull är liten (15 liter)
Siktar på ca 10 liter färdigt öl.

Här är vår teoretiska process, stjärnorna jag infogat visar de saker vi är lite osäkra på!

1. Värmer 6 liter vatten till 76 grader, låter vår påse ligga i kastrullen
2. Rör försiktigt ner 1,8 kilo pale ale malt och 0,2 kilo crystal malt och 0,1 kilo chocolate-malt
3. Kontrollerar att temperaturen ligger mellan 68-70 grader *
4. Vi håller denna temperatur i 60 minuter
5. Påsen lyfts försiktigt upp, och vi tillsätter ev lite 78-gradigt lakvatten så att vi landar på ca 10-12 liter **
6. Vörten kokas i 60 minuter, under tiden ska Humlet blandas i.  Efter 40 min tillsätter vi 30gr Whitbread Golding Variety pellets. ***
7. När 60 min gått så flyttar vi kastrullen till vattenbad nedkylt med frysklampar och kyler ner till 20 grader. (alternativt bygger vi en kylsprial)
8 Vi dekanterar försiktigt över den kylda vörten till jäshinken, för att få lite syresättning till vörten.
9. Vi tillsätter jäst ****
10. Lock sätts på, jäsrör monteras. Hinken placeras mörkt på ett 20-21 gradigt ställe *****
11. När det bubblar sporadiskt så förs ölen över till jäshink två med hjälp av en sughävert.
12. Efter några veckor ****** är det dags för tappning.
13. Ölen tappas i flaskor och vi gör sockerlag (lika delar socker och vatten), räknar ut 4gr socker / liter öl, och tillsätter det i flaskorna innan flaskan kapsyleras.
14. Flaskorna ställs på mörk plats med temperaturen 18-20 gr i ca en vecka innan provsmak!

Alla delar som används i processen rengörs med PBW och sprayas med Star San.

* Har läst att man får ett fylligare öl om man höjer denna temperatur lite? Är 68-70 grader för mkt?
** Gissning! Stämmer detta?
*** Räcker det att börja med en sort Humle och fungerar det att tillsätta efter 40 min (60 min kokning)
**** Tips på jäst mottages! smile
***** Beror på jästsort antar jag?
****** När vet man det?

9. För enkelhetens skull kan ni välja en torrjäst (ex safale US05, beror på vilken typ av öl ni vill brygga) och bara strö över vörten i jäshinken (ni kan hoppa över att rehydrera jästen för att göra det lite enklare)
10. Beror på jästvalet son sagt, men jag skulle rekomender att ni försöker hålla er under 20 grader, gärna ner mot 18 (jäsningen producerar värme och temperaturen inne i hinken kommer därför vara några grader varmare)
11. Jag skulle hoppa över det här steget om jag var er (sekundärjäser aldrig själv). Det debatteras friskt om sekundärjäsning verkligen tillför något, eller om det kanske rent av är sämre.
12. När jäsningen avstannat. För en normalstark Ale räcker 2veckor, men jag skulle säga att 3 veckor inte är dumt så att jästen får lite tid att städa upp efter sig och även sedimentera (=mindre jäst i flaskan och klarare öl). Kan kontrolleras genom att ta hydrometer prov med ett par dagars mellanrum när man tror att jäsningen är färdig, om de visar samma så har jäsningen avslutats.
14. Det är enligt mig enklare att tappa över ölen till ett annat kärl (er gryta exempelvis) som sockerlagen redan tillsats i, då blandas sockret ut i ölen och man slipper onödigt slabb. 4g/l är rätt lite enligt mig (brukar ligga på 6-7), men hur mycket kolsyra man vill ha får man lättast fram genom att testa.
14. En vecka är rätt snålt, men smaka för all del ändå, men var beredda på att det kommer hända mycket med ölen de första veckorna.

Glöm heller inte att mäta OG innan jäsningen, så att ni vet säkert att ni lyckats med mäskningen osv

http://www.bazingabrewery.se

11 Senast ändrad av mankang (2012-01-03 14:03:42)

1. Skulle köra på 11-12l vatten och lägre temp. Malten brukar sänka tempen 2-3 grader bara.

3. Passa på att rör om också så att ni har jämn temperatur i grytan. Isolera grytan med liggunderlag. 68-70 är hög temp men inte fel.

4. Jag skulle köra 90 minuter.

5. Pressa ur påsen allt ni orkar. Mät SG och volym. Hydrometer och mätglas ser jag som måsten i utrustningsväg. Späd sedan till önskad volym & SG.  Här kan ni få kompromissa beroende på hur mäskningen har gått. Jag skulle skippa "lakningen" första gångerna men det är inte fel.
Lite gissande på volymer: 14 l innan kok -> 12 l efter kok -> 11 l i jäshinken -> 10l färdig öl. Det går bra att fylla på vatten under koket eller i jäshinken (helst kokt avsvalnat), man får lite sämre humleutbyte men det är ett smidigt sätt att få ut mycket öl med liten gryta.

6. Jag skulle klämma i lite bitterhumle direkt vid koket också, fast det beror ju på vilken typ av öl ni vill göra.
Kanske så här: 10g vid 60 min kvar av koket, 10g vid 20 min, 10g vid 5 min

8. Plaska på bara.

10,5 Låt det bubbla ofta först :-)

11. Skippa som sagt omtappning.

13. Rekommenderar blanda sockerlag och all öl i en jäshink för att få en jämn dosering.

14. 2 veckor rumstemp och 1-2 veckor i kylskåp om ni kan vänta så länge.

8. Ni vill ha mycket syresättning så var inte försiktiga big_smile

13. Blanda sockerlagen med hela ölen istället, det blir väldigt svårt att dosera annars. 4g/liter ger ganska låg kolsyra med, men det kanske är vad ni är ute efter?

sen borde ni lägga till punkt 7.5 Desinfektera all utrustning som nu ska komma i kontakt med ölen!

14. Ölen kommer säkert inte smaka bra efter 7 dagar kolsyrejäsning endast, men det är kul att testa då. Men tappa inte modet om det inte smakar bra då! Ge det 1-2 veckor mer och det kommer smaka mycket bättre.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

13 Senast ändrad av pwrdesign (2012-01-03 21:20:48)

Tack så extremt mkt för all värdefull info!

Skulle vilja ha lite mer input på fråga 6 gällande humlen!

Och gärna lite input på våra val av Malt + Humle?
Kan någon gissa (helt fritt) karaktären på denna öl? smile

Kan tillägga att första bryggningen kommer att ske på fredag morgon/fm! smile

pwrdesign skrev:

Tack så extremt mkt för all värdefull info!

Skulle vilja ha lite mer input på fråga 6 gällande humlen!

Är det något som är oklart i mitt inlägg ovan?

pwrdesign skrev:

Och gärna lite input på våra val av Malt + Humle?
Kan någon gissa (helt fritt) karaktären på denna öl? smile

Det kommer smaka öl och du kommer tycka det är jättegott smile
Knappa in receptet i BeerSmith och se vilken stil det matchar mot.

pwrdesign skrev:

Kan tillägga att första bryggningen kommer att ske på fredag morgon/fm! smile

Ska också brygga då, mörk, stark belgisk ale.

15 Senast ändrad av pwrdesign (2012-01-04 14:03:41)

1. Värmer 11 liter vatten till 74 grader, låter vår påse ligga i kastrullen
2. Rör försiktigt ner 1,8 kilo pale ale malt och 0,2 kilo crystal malt och 0,1 kilo rök-malt
3. Vi rör om då och då för att få en jämn temperatur, isolerar kastrullen med liggunderlag, kontrollerar att temperaturen ligger mellan 68-70 grader.
4. Vi håller denna temperatur i 60 minuter
5. Påsen lyfts försiktigt upp, vi pressar ur all vätska vi kan ifrån duken och vi tillsätter ev lite 74-gradigt lakvatten så att vi landar på ca 10-12 liter (kan också ske under koket)
6. Vörten kokas i 90 minuter, under tiden ska Humlet blandas i. 

Efter 30 min tillsätter vi 10gr Kent Golding Pellets, efter 70 min 10gr Perle Pellets, och vid 85 min tillsätter vi 10gr Cascade kottar

7. När 90 min gått så flyttar vi kastrullen till vattenbad nedkylt med frysklampar och kyler ner till 20 grader. (alternativt bygger vi en kylsprial)
8 Vi dekanterar plaskigt och vilt över den kylda vörten till jäshinken, för att få syresättning till vörten.
9. Vi tillsätter Brewers Choice Lambic BLD 3278
10. Lock sätts på, jäsrör monteras. Hinken placeras mörkt på ett så kallt ställe som möjligt, helst ner mot 18 grader (kommer troligen röra sig om 22 grader dock, vilket jästen ska trivas med)
11. Under slutet av jästiden tas hydrometer-prov för att se om jäsningen avstannat.
12.1 Efter ca 3 veckor är det dags för tappning.
12.2 Sockerlag blandas i en stor kastull, satsar på 6-7gr/liter, och ölen blandas ihop med sockerlagen.
13. Ölen tappas i flaskor och kapsyleras.
14. Flaskorna ställs på mörk plats i rumstemp 2 veckor och flyttas sedan till kylskåp 1-2 veckor.

Ni brygger givetvis den öl ni vill, men hade det varit min första bryggning hade jag valt en enklare/vanligare väg med en "vanlig" jäst och utan rökmalt. Jag själv har aldrig använt vare sig rökmalt eller jästtypen brett, så lämpligheten i det får någon annan svara på. Bara en liten varning.

Vad är era tankar med humlen ni valt? Svårt att ge tips när man inte vet exakt vad ni vill åstadkomma eller hur mycket bakgrundskunskap ni har.

Som sagt, brygg vad ni känner för, det är det som är en av de största anledningarna att brygga egen öl.

Jag håller med murmot, ni behöver inte använda alla de mest extrema ingredienserna i er första brygd. Jag förstår att ni är sugna på att experimentera, men ta det bit för bit. Se till att sätta processerna och brygg en god öl första gången. Rökmalt, blandning av engelsk-tysk-amerikansk humle och därtill brett? Det låter ju inte ens gott. Kör på ert första recept, pale ale, lite crystal, WGV och den skotska jästen.

Think globally. Drink locally.

Varför koka i 90min helt plötsligt?
Det kommer öka avdunstningen och göra det svårare att nå önskad volym. Visst man kan få lite mer karamellisering om det är det ni är ute efter.
Jag skulle heller inte blanda in brett det första jag gör i mitt bryggeri.

Jo poäng där!!!!!

Jag tycker jag har bryggt tillräckligt mycket för att ha ett hum om grunderna. Men icke! Efter en kubikmeter är det dags att börja sätta sig in i processen. Back to basic! Har börjat med att brygga med så få ingredienser som möjligt. Helst 1 sorts malt (om det är ljus öl, lite svårt på mörka) och en stor humlegiva vid 30 min. Nu är allt jag gör utbildningssyfte för mej själv, men om det inte är enkelt är det mycket svårare att brygga en god och repeterbar öl. Blir det felsmaker eller nåt man inte gillar, vad ska man börja peka på om man har 7 sorters malt, 10 olika humle och kanske 2 sorters jäst?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jästtypen är vald då det var den jästtypen jag kunde hitta hos PGW (där vi kommer inhandla prylarna i eftermiddag) so klarade lite högre jäsningsemperatur. Kommer tyvärr inte kunna greja lägre temp än 20-22 grader. (stänger av golvvärmen i badrummet lokaliserat på källarplanet) ingen annan motivering än det smile

OK, reviderar till ett enklare recept första gången, det kanske är smart!

Mankang: 90 minuters kok ändrade jag till efter din rekommendation... ("4. Jag skulle köra 90 minuter.")

Jag gillar i andra lägen KIS-principen (Keep IT Simple) samtidigt som vi är ute efter en lite mer komplex öl, lite åt Sweet Stout-hållet därav den galna chansningen på blandning.
Men som sagt, galet många olika fel-faktorer, svårt att göra "rätt" justeringar vid nästa bryggning.

Reviderar följande steg då:

2. Rör försiktigt ner 1,8 kilo pale ale malt och 0,3 kilo crystal malt
Efter 70 min tillsätter vi Whitbread Golding Variety pellets

Låter PGW rekommendera oss lämplig jäst!

Tackar åter igen för input, precis denna typ av support vi behöver (som ni märker wink )

Allt kommer dokumenteras noggrant på en bryggblogg, så fortsätter gärna diskussionen efter första bryggningen!

Anledningen till att den typen av jäst klarar det högre temperaturintervallet är för att du i de öltyperna (tänk belgisk öl) vill ha mer smak från jästen, så att ni är beredda på det. Om ni nu hellre beställer från pgw än från gullegrisen så är mitt råd att ni iaf beställer jästen här från humlegården. De har ett mycket större sortiment och kan skicka jästpaket med vanlig post (portot inte så farligt dyrt).

Tyvärr är det så att temperaturen är rätt kritisk för att få till bra öl, speciellt de första dagarna av jäsningen då mycket värme produceras. Kan vara något att tänka på i fortsättningen. Vet att det finns folk som har jäshinken i en balja med isvatten + fuktig t-shirt/handduk över för att kyla ner systemet, men har aldrig testat själv.

Lägg i lite humle med 15min och 5min kvar av koket, om ni vill ha smak och arom förutom bara bitterhet.

Jag gillar humle.se 100 ggr bättre, men vi vill köra på fredag morgon och jag kommer råka befinna mig i närheten i eftermiddag.
De har även ett bra öljäsnings-kitt som duger för vårt första test: http://www.pgw.se/product_info.php?products_id=464

Innehåller hävert, jäsrör, jäsningsmätare (Öchslemeter), ölkapsyler och en enkel kapsylapparat för påsättning av kronkapsyler, samt Rekordrens rengöringsmedel, samt 2 st 30-liters jäshinkar.

Kommer i framtiden troligen beställa ifrån humle.se, då jag gillar osrtimentet och webshoppen bättre.

Ang temperaturen så var ju vår första plan att skaffa en trasig frysbox, placera denna utomhus, och fixa reglerbar uppvärmning av den, så att man kan hålla en stabil temperatur av 18 grader.
Men vi vill börja enkelt och får därför köra med det kallaste utrymme vi har, vilket just nu verkar vara ca 22 grader, kan ev få ner tempen till 20, och de första dagarna kan man säkerligen hjälpa till med nerkylningen lite! (frysklampar, blöta handdukar och annat)

Om jag har den i badrummet så kan jag kanske ställa hinken i vattenbad och sedan fylla på med kallt vatten med jämna mellanrum?
Eller är det kanske mer skadligt att temperaturen varierar från 18-22 grader? Kanske viktigare med en stabil temperatur, även om den är lite högre?

Ny revidering punkt 6 då?

Efter 60 min tillsätter vi 10 gr Whitbread Golding Variety pellets, efter 75 min 10 gr till och efter 85 min 10 gram till.

Förstår ert problem till fullo

Jag kan inte svara på vilket som blir bäst för ölet angående temperaturen, men om jag säger att jag har jäst med US05 vid 22graders rumstemperatur och den ölen hällde jag ut efter att den stått på flaska i några månader...

Punkt 6 låter bättre nu, men du menar att den första humlen tillsätts efter 30min va? Annars får ni nog öka på mängden, vet inte vilken IBU det kan bli.

Tråden börjar bli ganska rörig men....

Det jag sa om 90 min gällde mäskningen inte koket.

Angående jästemp: Stirra dig inte blind på det optimala intervallet, vanlig rumstemp funkar ypperligt. Särskilt på vintern då man kan få ner tempen lite genom ha ett fönster/vädringsfönster öppet. Jag har jäst med US-05 (torrjäst) i 26 grader med lyckat resultat.

Vill man finslipa smaken ordentligt så är det kontrollerad jästtemp det som gäller men inget måste för god öl.

25 Senast ändrad av pwrdesign (2012-01-05 14:55:20)

Lite rörigt ja, men är glad för input ändå! smile

Här är hela processen igen så man slipper titta runt hela tiden:

1. Värmer 11 liter vatten till 74 grader, låter vår påse ligga i kastrullen
2. Rör försiktigt ner 1,8 kilo pale ale malt och 0,3 kilo crystal malt och 0,1gr chocolate malt
3. Vi rör om då och då för att få en jämn temperatur, isolerar kastrullen med liggunderlag, kontrollerar att temperaturen ligger mellan 68-70 grader.
4. Vi håller denna temperatur i 90 minuter
5. Påsen lyfts försiktigt upp, vi pressar ur all vätska vi kan ifrån duken och vi tillsätter ev lite 74-gradigt lakvatten så att vi landar på ca 10-12 liter (kan också ske under koket)
6. Vörten kokas i 60 minuter, under tiden ska Humlet blandas i.

Efter 30 min tillsätter vi 20 gr Whitbread Golding Variety pellets, efter 45 min 10 gr till och efter 55 min 10 gram till.

7. När 60 min gått så flyttar vi kastrullen till vattenbad nedkylt med frysklampar och kyler ner till 20 grader. (alternativt bygger vi en kylsprial)
8 Vi dekanterar plaskigt och vilt över den kylda vörten till jäshinken, för att få syresättning till vörten.
9. Vi strör ut torrjästen på ytan, låter den ligga där ett tag innan vi rör ner den i vörten.
9.b Vi tar ett mätprov för att ha ett startvärde innan jäsningen påbörjas.
10. Lock sätts på, jäsrör monteras. Hinken placeras mörkt på ett så kallt ställe som möjligt, helst ner mot 18 grader (kommer troligen röra sig om 22 grader dock, vilket jästen ska trivas med)
11. Under slutet av jästiden tas hydrometer-prov för att se om jäsningen avstannat.
12.1 Efter ca 3-4 veckor är det dags för tappning.
12.2 Sockerlag blandas i en stor kastull, satsar på 6-7gr/liter, och ölen blandas ihop med sockerlagen.
13. Ölen tappas i flaskor och kapsyleras.
14. Flaskorna ställs på mörk plats i rumstemp 2-4 veckor och flyttas sedan till kylskåp 2-4 veckor.

Några frågor då, för framtida justeringar av recept:

Vad uppnås genom att koka vörten längre, t.ex. 90 min istället för 60 min? Känns som att man borde få samma effekt som man får genom att låta Tepåsen dra lite extra?
Fylligare öl, djupare färg? Samma resultat om man mäskar längre/kortare tid?

Vi är ju ute efter ett fylligt, mörkare öl, med viss sötma.
Om vi ändrar mängden Crystal Malt till 0,4 istället för 0,3, hur påverkar det slutresultatet?
Kan vi använda en mörk karamellmalt för att få en mörkare öl?