Lite rörigt ja, men är glad för input ändå! 
Här är hela processen igen så man slipper titta runt hela tiden:
1. Värmer 11 liter vatten till 74 grader, låter vår påse ligga i kastrullen
2. Rör försiktigt ner 1,8 kilo pale ale malt och 0,3 kilo crystal malt och 0,1gr chocolate malt
3. Vi rör om då och då för att få en jämn temperatur, isolerar kastrullen med liggunderlag, kontrollerar att temperaturen ligger mellan 68-70 grader.
4. Vi håller denna temperatur i 90 minuter
5. Påsen lyfts försiktigt upp, vi pressar ur all vätska vi kan ifrån duken och vi tillsätter ev lite 74-gradigt lakvatten så att vi landar på ca 10-12 liter (kan också ske under koket)
6. Vörten kokas i 60 minuter, under tiden ska Humlet blandas i.
Efter 30 min tillsätter vi 20 gr Whitbread Golding Variety pellets, efter 45 min 10 gr till och efter 55 min 10 gram till.
7. När 60 min gått så flyttar vi kastrullen till vattenbad nedkylt med frysklampar och kyler ner till 20 grader. (alternativt bygger vi en kylsprial)
8 Vi dekanterar plaskigt och vilt över den kylda vörten till jäshinken, för att få syresättning till vörten.
9. Vi strör ut torrjästen på ytan, låter den ligga där ett tag innan vi rör ner den i vörten.
9.b Vi tar ett mätprov för att ha ett startvärde innan jäsningen påbörjas.
10. Lock sätts på, jäsrör monteras. Hinken placeras mörkt på ett så kallt ställe som möjligt, helst ner mot 18 grader (kommer troligen röra sig om 22 grader dock, vilket jästen ska trivas med)
11. Under slutet av jästiden tas hydrometer-prov för att se om jäsningen avstannat.
12.1 Efter ca 3-4 veckor är det dags för tappning.
12.2 Sockerlag blandas i en stor kastull, satsar på 6-7gr/liter, och ölen blandas ihop med sockerlagen.
13. Ölen tappas i flaskor och kapsyleras.
14. Flaskorna ställs på mörk plats i rumstemp 2-4 veckor och flyttas sedan till kylskåp 2-4 veckor.
Några frågor då, för framtida justeringar av recept:
Vad uppnås genom att koka vörten längre, t.ex. 90 min istället för 60 min? Känns som att man borde få samma effekt som man får genom att låta Tepåsen dra lite extra?
Fylligare öl, djupare färg? Samma resultat om man mäskar längre/kortare tid?
Vi är ju ute efter ett fylligt, mörkare öl, med viss sötma.
Om vi ändrar mängden Crystal Malt till 0,4 istället för 0,3, hur påverkar det slutresultatet?
Kan vi använda en mörk karamellmalt för att få en mörkare öl?
http://www.glomastom.se - En Bryggblogg