Lager - Ale Sida vid sida
Har nu provat mina 2 katastrofbryggder. Körde ju ett kok för några veckor sen och delade batchen. Ena med mauribrew ale och andra med mexican lager.
Båda är lika jävla grumliga. jag glömde protafloken och jag har inte kört sekundär på någon av dom.
Allt som är gjort är att primären kommit ner till samma fg och sen kallkrash. Alen är pitchad och jäst i 22 grader och lagern pitchad i ca 10. sen är lagern lite diffus i loggen pga strömavbrott 2 ggr, jäsning ute och inne och sen kallkrash.
men kan ändå avgöra (innan lagern är speciellt lagrad) att alen har mer etanolsmak. Alltså mer högre alkoholer. det är inget negativt i detta fallet då ölen håller ca 3.9% det blir lite smakbärare/mouthfeel av det faktiskt. Men lagern är mycket subtil när man jämför. Dom bryggdes samtidigt men lagern tappades på fat typ 2 veckor senare än alen. Humlen har lugnat sej mer i lagern. Jästen gör att den ar mycket nöttoner. Känner inget från jästen i min ale. Inte som jag kan trycka på.
Alen är mycket mer vild kan jag säga i en jämförelse med 2 stycken mycket ljusa öl med över 20% majs som råfrukt. men jag är förvånad över älejästen faktiskt. I ett blindtest skulle jag tagit den som en lager, lika väl som mexican jästen. I alla fall i detta testet. men det kommer att bli fler test.
Mycket kul och intressant att dela batcherna så här mellan olika jäststammar.
Man kan ju göra samma sak med humle. Kommer nog testa det åxå. Att tappa ut hälften och koka en humle och tappa på jäshink och sen koka andra halvan med annan humle. kan inte fler här på forumet göra lite såna experiment och skriva om dom?
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house