Lager - Ale Sida vid sida

Har nu provat mina 2 katastrofbryggder. Körde ju ett kok för några veckor sen och delade batchen. Ena med mauribrew ale och andra med mexican lager.
Båda är lika jävla grumliga. jag glömde protafloken och jag har inte kört sekundär på någon av dom.
Allt som är gjort är att primären kommit ner till samma fg och sen kallkrash.  Alen är pitchad och jäst i 22 grader och lagern pitchad i ca 10. sen är lagern lite diffus i loggen pga strömavbrott 2 ggr, jäsning ute och inne och sen kallkrash.

men kan ändå avgöra (innan lagern är speciellt lagrad) att alen har mer etanolsmak. Alltså mer högre alkoholer. det är inget negativt i detta fallet då ölen håller ca 3.9% det blir lite smakbärare/mouthfeel av det faktiskt. Men lagern är mycket subtil när man jämför. Dom bryggdes samtidigt men lagern tappades på fat typ 2 veckor senare än alen. Humlen har lugnat sej mer i lagern. Jästen gör att den ar mycket nöttoner. Känner inget från jästen i min ale. Inte som jag kan trycka på.
  Alen är mycket mer vild kan jag säga i en jämförelse med 2 stycken mycket ljusa öl med över 20% majs som råfrukt. men jag är förvånad över älejästen faktiskt. I ett blindtest skulle jag tagit den som en lager, lika väl som mexican jästen. I alla fall i detta testet. men det kommer att bli fler test.
Mycket kul och intressant att dela batcherna så här mellan olika jäststammar.

Man kan ju göra samma sak med humle. Kommer nog testa det åxå. Att tappa ut hälften och koka en humle och tappa på jäshink och sen koka andra halvan med annan humle. kan inte fler här på forumet göra lite såna experiment och skriva om dom?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Lager - Ale Sida vid sida

Hej

Jag gjorde testet med jästen. Jag kände att min lagerjäst inte var helt 100% kry så jag tappade av 5 liter och körde S-04 på den. Resultatet var två helt olika öl. Efteråt torrhumlade jag alen med smicoe vilket blev finfint.

I våras bryggde jag en ale med og 1,075 och delade i två batcher. Den ena batchen fick socker upp till 1,090 och simcoe, nugget, saaz och tatnanger plus torrumling simcoe. Den andra batcher fick magnum citra och crystal med samma torhumling. Där kan man snacka om två öl med helt olika karaktär.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Kul läsning, tack för ni delar med er av resultaten om än bara i skrift wink

Det enda jag tänkte på spontant är att 22C i min bok är väl högt för en ale om man är ute efter en renare jästprofil med mindre höga alkoholer.
Med undantag för ex. vissa belgiska ölsorter.

Vanligen börjar jag mina alejäsningar på 16-17C och släpper succesivt upp tempen till 19-20C när aktiviteten börjar lugna sig.
Jag håller igen jästaktiviteten med lägre temp och i samma takt som aktiviteten minskar släpper jag på tempen så den orkar jäsa klart.

Problemet är ju så klart att kunna kontrollera två jäsningar samtidigt, spec om den ena är en lager.
Får dom plats i kylen båda så verkar många råda framgång med att svepa in alen i en värmefilt och köra separat termostat på båda ölen.
En till kylen (lagern) och en till värmefilten (alen).

Nu blir jag än mer hågad att experimentera lite med fusklager och cream ale på wyeast 1056.
Tack för inspirationen!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Mauribrews överjäst är rätt skum. Jag läste en öl i 22-23 grader å den vart jävligt ren i smaken. Men den är god den jästen har helt ändrat uppfattning om torrjäst. Men så kan det vara att den faller Mig i  smaken bara å att det är jag som har skum smak. Haha.

Ja du Affe. Ja skulle nog fan kunna rekommendera den till dom som vill brygga pilsner men inte kan jäsa svalare än källartemp. Är man inte helt insnöad på exakt stilren öl så testa den.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Hej

En undran bara, var får man tag i Mauribrew?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Maltmagnus.se

Ett experiment jag gärna skulle göra är att göra en vört på pilsnermalt och någon nobel humle för att sedan jäsa hälften som lager och hälften med saison-jäst! Vilken fest!

www.brygg.se

michel skrev:

Ett experiment jag gärna skulle göra är att göra en vört på pilsnermalt och någon nobel humle för att sedan jäsa hälften som lager och hälften med saison-jäst! Vilken fest!

det var det jag gjorde nu ju. Båda blev som typ lager.... he he

MEN!
Jag körde ingen sekundär på nån av dom eftersom jag ville testa älebrygden som en "grain-to-glass- in a week"
och skulle jag då gjort en sekundär på den ena så blev det missvisande.
Men tycker fan att att lagern är (efter 6 glas sida vid sida) (12 stycken alltså) att lagern fantamej är lite oxiderad ändå.  eller kan det vara jästen och mina kontaminerade smaklökar som jävlas? Mauribrew jäser otroligt rent, men det gör ju mexican lager åxå.

ja, men med en saison-jäst skulle man få ett vääldigt annorlunda resultat emot en lager kan jag tänka mig. Så ja, precis samma idé fast en annan alestam bara.

www.brygg.se