Josfari2 skrev:Så om mitt öl smakar starkt av gröna äpplen är det inte acetaldehyd utan något annat?
Kan för varm jäsprosess ta fram denna felsmak som sedan bara blir värre och värre?
Jo, det är säkert acetaldehyd, jag har svårt att tänka mig en bättre beskrivning av den doften/smaken än just gröna äpplen. När det gäller "skunk" instämmer jag i att det är en dålig beskrivning eftersom inte heller jag haft äran att bekanta mig någon sådan.
Alla jäsprocesser som inte ser till jästens välbefinnande och hälsa riskerar att leda till felsmaker. Men sedan har ju olika jäststammar olika preferenser vad gäller temperatur, så det är inte lätt att säga. Men följande punkter kan man utgå ifrån när det gäller felsmaker från jästen (rätta mig gärna/komplettera, ni biokemister därute):
1. All öl innehåller acetaldehyd (och diacetyl och annat trist) vid något tillfälle, åtminstone under jäsning, eftersom de utgör mellansteg mellan socker och alkohol.
2. När jästen har tillgodogjort sig det göttaste och mest lättillgängliga i vörten kommer den börja knapra på resterna, nämligen just dessa mellansteg. Halterna kommer således med nödvändighet minska.
3. Om jästen vantrivs och lägger/kolar av så kommer den inte avsluta jobbet, den kommer således inte ta bort felsmakerna på det sätt man önskar. Men den kommer å andra sidan inte heller producera mer av mellanstegen.
Så jag vidhåller att det är någonting i din öl som gör att halterna ökar. Och det är inte jäst. Kanske bakterier. Kanske syre. Kanske en liten liten läkemedelsrepresentant som vill att du skall köpa mer Ipren.
Think globally. Drink locally.