1 Senast ändrad av pontonius (2011-11-19 19:47:46)

Beska vid torrhumling

Har gjort lite tester och Kommit fram till slutsatsen att säga att, torrhumling inte tillför beska, inte stämmer. Har gjort samma bryggning med och utan torrhumling och med vissa humlesorter blir beskan väldigt mycket större mot utan torrhumling. Torrhumlingen har skett i 4:a dagar under sekundärjäsning med kottar. Den senaste ölen som hade beräknat IBU på 20 hade väldigt hög beska i slutprodukten med torrhumling med Simcoe. Dock blev det en himla god öl ändå. Nu vet jag att det kommer komma en massa invändningar, men detta är min observation.

Sv: Beska vid torrhumling

Jag kan inte annat än instämma.

www.brygg.se

Sv: Beska vid torrhumling

Simcoe är väl ganska "bra" på torrhumling känns det som. Jag la 5g till 5 liter öl som blivit över vid en lagerbryggning. Jag vet inte om beska blev så påtagligt mycket större men det blev smaken.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: Beska vid torrhumling

Ja det är en av mina favoriter. Mycket god. Kan rekommendera Mikkellers single hop Simcoe, om du inte druckit den redan. Helt fantastisk.

Sv: Beska vid torrhumling

Körde du pellets eller kottar? Med påse eller utan? Kramade du ur humlepåsarna?
Jag fick en obehaglig plåtig beska i en IPA i somras, dår jag misstänker att problemet var att jag kramade ur påsarna med Amarillokottar...

Sv: Beska vid torrhumling

Jag använder kottar och påsar. För kanske ett år sedan la jag in en fråga om just det du beskriver om att krama påsarna. Efter en del diskussion och expertutlåtande kom vi fram till att det inte gav taniner att krama ur. Dock så brukar jag inte krama ur påsarna ändå, mest ur ett infektionsrisk och vörstplask-perspektiv. :-)

Här är tråden om du vill läsa den:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3478

Sv: Beska vid torrhumling

pontonius skrev:

Jag använder kottar och påsar. För kanske ett år sedan la jag in en fråga om just det du beskriver om att krama påsarna. Efter en del diskussion och expertutlåtande kom vi fram till att det inte gav taniner att krama ur. Dock så brukar jag inte krama ur påsarna ändå, mest ur ett infektionsrisk och vörstplask-perspektiv. :-)

Här är tråden om du vill läsa den:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3478

Vi kom fram till? ??
Vad jag kommer ihåg så är åsikterna kring det ämnet lika delat som mitt ar##e.
Eller menar du "vi" som du och dina bryggkompisar?

Nää jag ska nog inte ge mig in djupare i denna grötdiskussion igen, men jag har ju min klara åsikt. En hel dags jobb åt helvete bara för några extra droppar vört, det är iaf vad mina smaklökar säger.

Sv: Beska vid torrhumling

hehe, detta var visst ett känsligt ämne... ;-)

Hur som helst så kramar jag inte ur mina påsar, så om vi skall återgå till grundämnet, beska och torrhumling, så är "krama påsar" inte en faktor i min observation.

9 Senast ändrad av megen (2011-11-21 15:08:49)

Sv: Beska vid torrhumling

pontonius skrev:

hehe, detta var visst ett känsligt ämne... ;-)

Hur som helst så kramar jag inte ur mina påsar, så om vi skall återgå till grundämnet, beska och torrhumling, så är "krama påsar" inte en faktor i min observation.

hehe nja, jag är nog mest arg för att jag pajat brygder när jag gjort så och jag är 100 % säker på att det var orsaken. Så jag blir lite upprörd när vissa säger att det inte alls ger en sträv bitter bismak.

Sv: Beska vid torrhumling

jag brukar lägga mig i soffan och kramas med mina humle påsar. Det är mysigt tycker jag. (låg nivå där men jag gick och tänkte på att skriva så i några timmar sen kunde jag inte låta bli.)

Sv: Beska vid torrhumling

haha ja hellre det.

Sv: Beska vid torrhumling

megen skrev:

Så jag blir lite upprörd när vissa säger att det inte alls ger en sträv bitter bismak.

Har lite svårt att förstå upprördheten. Alla auktoriteter på området menar att det inte är ett problem, men om du upplever att din öl blir bättre om du inte kramar ur humlepåsen så är det klart att du inte behöver göra det.

Till nybryggarna därute, läs igenom tråden som Pontonius länkade till och bilda er en egen uppfattning.

Think globally. Drink locally.

Sv: Beska vid torrhumling

peps skrev:
megen skrev:

Så jag blir lite upprörd när vissa säger att det inte alls ger en sträv bitter bismak.

Har lite svårt att förstå upprördheten. Alla auktoriteter på området menar att det inte är ett problem, men om du upplever att din öl blir bättre om du inte kramar ur humlepåsen så är det klart att du inte behöver göra det.

Till nybryggarna därute, läs igenom tråden som Pontonius länkade till och bilda er en egen uppfattning.

Alla?
Men egentligen så är ju de onödigt. Finns det risk för att det smakar sandpapper så är det ju idiotiskt att vara så dumsnål så man pressar ur humlen. Så varför ens bilda sig en uppfattning och överväga att göra det. Iof kan man ju göra det med en liten del av vörten bara för att testa. Men jag anser att det är idiotiskt att göra det på en hel batch.
Kan ju även vara ett samspel av ämnen i  bryggvattnet (sulfat?) som  gör att otäcka humletanniner lakas ur vid urpressning.

Sv: Beska vid torrhumling

megen skrev:
peps skrev:
megen skrev:

Så jag blir lite upprörd när vissa säger att det inte alls ger en sträv bitter bismak.

Har lite svårt att förstå upprördheten. Alla auktoriteter på området menar att det inte är ett problem, men om du upplever att din öl blir bättre om du inte kramar ur humlepåsen så är det klart att du inte behöver göra det.

Till nybryggarna därute, läs igenom tråden som Pontonius länkade till och bilda er en egen uppfattning.

Alla?
Men egentligen så är ju de onödigt. Finns det risk för att det smakar sandpapper så är det ju idiotiskt att vara så dumsnål så man pressar ur humlen. Så varför ens bilda sig en uppfattning och överväga att göra det. Iof kan man ju göra det med en liten del av vörten bara för att testa. Men jag anser att det är idiotiskt att göra det på en hel batch.
Kan ju även vara ett samspel av ämnen i  bryggvattnet (sulfat?) som  gör att otäcka humletanniner lakas ur vid urpressning.

Är väl lika onödigt att strunta i att krama ur humlepåsarna bara för att man tror att det ger sträv smak? Finns många spöken inom hembryggarvärlden och ska man följa alla dom blir det ganska jobbigt till slut. Finns ju många debatter om dessa "spöken" men det verkar inte finnas något klart svar. Ta t.ex. rehydrera torrjäst, HSA, krama ur maltpåsen eller humlepåsen. Tänk om jag börjar skriva att man måste skeda över sin vört från kastrullen till jäskärlet med ett kryddmått annars riskerar man att vörten smakar vira blåtira. Då blir det jobbigt!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Beska vid torrhumling

Fast jag tror ju inte bara att det gör det.
Sug på en smörkniv Chubb!
smile

Sv: Beska vid torrhumling

För att återgå till huvudämnet som jag som vanligt dödat så kan jag säga att torrhumling ger ifrån sig viss beska, (frågan är: hur mycket?). Men jag uplever att den avtar relavit fort. Gjorde ett experiment med att torrhumla en extraktcider med några gram cascade (15g till 15-20 liter om jag kommer ihåg rätt) för nåt år sen.  Iaf så var beskan väldigt påtaglig och obehaglig till en början, men efter någon månad blev den faktiskt riktigt god mycket godare än den utan humle. Beskan var knappt märkbar heller.

Sv: Beska vid torrhumling

jag gjorde en IPA i julas som torrhumlades rejält med 150 gr willamette. Den blev riktigt ordentligt besk, mycket beskare än beräknat från koket. Har lite flaskor kvar, den är fortfarande rejält besk. Svårt dock att avgöra om den är mindre besk än från början eller inte, dock har mycket humlearom försvunnit.

Varför är det alltid så, rent allmänt, att det man helst vill behålla, är alltid det som är svårast att behålla? :-) Lite filosofi i humleångorna!