Kenneth skrev:Jag tycker att det här är ett bra exempel på vad hembryggning handlar om.
Att själv bestämma hur man vill ha det och inte gå efter strikta tabeller.
Att lära sig hur det fungerar på flaska och fat.
Helt klart är att man kan få mer kolsyra bundet i ölet när man kör med flaska.
Oftast ger högt tryck i fatet att ölet "piskas" i glaset och ger rikligt med skum men inte så mycket kolsyra kvar i ölet.
Sedan är det den egna preferensen som får avgöra.
Själv gillar jag inte så mycket kolsyra i ölet men ett bra skum är alltid gott och snyggt.
Hej
Att själv bestämma hur man vill ha det är helt kanon, så var det inte i i mitten på 90-talet inom SHBF, då var det suspekt att använda maltextrakt samt nästan en döds synd att prova sig fram med ölsatser, då gällde det 1 dl socker som primel att sen om ölet blev kolsyrat eller inte det kvittade.
Jag har alla tidningar från 1993 till första numret från 2011, jag vet hur ortodoxt och tråkigt likformigt det var då, till hur det öppnade sig så sakteliga i slutet på 90-talet, och det berodde uteslutande på Internet, då kunde vi plötsligt få reda på hur amerikanerna, dom från down under, engelsmännen gjorde öl, då så sakteligga kunde man plötsligt
faktiskt göra hyfsade öl på maltextrakt, samt även en ok öl på ölsats om det var en Stout, ljusa öl gick fortfarande inte brygga med gott resultat på maltextrakt samt absolut inte med ölsats, trots att BC-jästerna samt humlegården hade startat upp med sin försäljning
Sverige samt SHBF var absolut det mest konservativa landet i Europa i början på 90-talet och framåt angående hembryggning, här var det bara helmaltsbryggning som gällde
I tidningen Bryggaren skrevs det till och med ledare hur farligt det var att dricka för mycket, kanske några öl/vecka under vardagen men inte mera.
Sen kanske en tabell för priming kan va bra för nybörjare, att veta ungefär hur mycket socker skall jag använda, att testa sig fram det kan vi som är vana hålla på med, tänk om en nybörjare slänger i 15 g socker/liter och tror det skall bli bra, dom andra vana hembryggarna testar ju, det kan bli fina granater det.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20