Diacetylrast/lageröl

Hej

Jag bryggde förra fredagen (7/10) en lager på 25 liter. OG 58. Den har jäst ute på balkongen under veckan, undantaget för 12 timmar då tempen sjönk för mycket ute, då hade jag den i mitt badrum där jag genom att vidöppet fönster fick en temp som låg ca 4 grader över än utetempen.

I dag så tog jag mig ett SG test som visade sig bli 1016, alltså har det jäst på bra under veckan. Temp på ölet var 11 c.

Jag undrar kan jag jäsa ölet några dagar i en temp på ca 15 c för att få ner SG några pinnar mer? vill ner till ca 1012, samt då kanske diacetylen reduceras oxså? Ölet smakade rent samt beskt (hophead som jag är)

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Diacetylrast/lageröl

Techno skrev:

Jag undrar kan jag jäsa ölet några dagar i en temp på ca 15 c för att få ner SG några pinnar mer? vill ner till ca 1012, samt då kanske diacetylen reduceras oxså?

Gör så, det hade jag gjort; kanske inte för pinnarnas skull men för diacetyl och eventuell acetaldehyd. Dextriner är goda...

Think globally. Drink locally.

Det är inte säkert att det behövs någon diacetylrast, det beror rätt mycket på jästen och vid 11 grader kanske det inte bildas så mycket. Men jag höjer nästan alltid temperaturen till ca 15 grader i några dagar mot slutet av jäsningen (ibland mer beroende på vad som är praktiskt). Det skadar inte och det är alltid bra att vara säker på att det jäst ut ordentligt.

fresta skrev:

Det är inte säkert att det behövs någon diacetylrast, det beror rätt mycket på jästen och vid 11 grader kanske det inte bildas så mycket. Men jag höjer nästan alltid temperaturen till ca 15 grader i några dagar mot slutet av jäsningen (ibland mer beroende på vad som är praktiskt). Det skadar inte och det är alltid bra att vara säker på att det jäst ut ordentligt.

Hej

I dag så tappade jag om min lager, den fick stå i ca 16 C, det ploppade på så sakteliga, i dag så var det våg i jäsröret. SG hade sjunkit från 16-12. Smaken var mycket ren, ingen fruktighet samt knappast någon diacetyl, en fin beska. Där är jag nöjd så länge. Men det är nästan så att jag saknar lite diacetyl, mina tidigare lager fick väl max 2 dagar i lite varmare temp.

Hur mycket styr tempen vid primjäsningen bildandet av diacetyl? Tjeckerna jäser, eller gjorde det, i lägre temp än tyskarna, samt den tjeckiska är väl "berömd" för diacetyl, eller åtminstone var?

Bo

Techno skrev:

...Men det är nästan så att jag saknar lite diacetyl, mina tidigare lager fick väl max 2 dagar i lite varmare temp.

Hur mycket styr tempen vid primjäsningen bildandet av diacetyl? Tjeckerna jäser, eller gjorde det, i lägre temp än tyskarna, samt den tjeckiska är väl "berömd" för diacetyl, eller åtminstone var?

Bo

Nog skall en tjeckisk öl smaka smörkola, för det är väl det diacetyl smakar?

Det finns väl en del oenighet om tjeckisk öl ska smaka smörkola, men det är i alla fall tillåtet. Och jag gillar det om det är balanserat. Det svåra är just att få till balansen. Om man jäser lite kallare och aldrig höjer temperaturen så kan man få till en hel del diacetyl med avsikt. Men det är jättesvårt att anpassa det så man får balans. Jag har försökt en gång att jäsa kallt och sedan göra diacetylrast på hälften av ölen, med avsikt att blanda de två till lagom smak. Men tyvärr blev just den batchen misslyckad på grund av dålig jäst så att det finliret inte märktes särskilt mycket.

olefattguy skrev:

Nog skall en tjeckisk öl smaka smörkola, för det är väl det diacetyl smakar?

Sålunda säger typdeffen:

Den Heliga Öltypsdefinitionen 2012 skrev:

Smak: Stilen balanseras av en ma?ttlig beska och ho?gkvalitetshumle med en na?got so?t maltighet. Diacetyl bo?r fo?rekomma i mindre ma?ngd, balanserad av humlesmak och beska.

För egen del hade jag nog ändå gjort mitt bästa för att styra undan från diacetyl. Tycker smaken är läbbig i annat än minimala mängder, och hamnar hellre på alldeles för låga nivåer än lite för höga...

Think globally. Drink locally.

peps skrev:
Techno skrev:

Jag undrar kan jag jäsa ölet några dagar i en temp på ca 15 c för att få ner SG några pinnar mer? vill ner till ca 1012, samt då kanske diacetylen reduceras oxså?

Gör så, det hade jag gjort; kanske inte för pinnarnas skull men för diacetyl och eventuell acetaldehyd. Dextriner är goda...

Hej

I dag så gjorde jag en "nyfikenhets test" av min lager. Ölet har stått i 1 vecka på kolsyrejäsning samt 1 vecka ute på balkongen.

Jag lät min "Pilsner/Lager" jäsa i ca 7 dagar i 10+c, samt ca 3 dagar i +16c.

Eftersom jag inte har något extra kylskåp så brukar jag varje år i oktober, sedan 1996 jäsa en lager varje år ute på balkongen.

Jag gillar hembrygd lageröl, dom flesta har blivit helt ok, men alla har haft mer eller mindre diacetyl, en del har om sanningen skall fram oxså varit lite väl humlade, hophead som jag är.

Jag blev mycket glad samt även lite stolt över dagens test, jag hade under veckan lagt märke till att ölet stod mycket bra emot köldgrumling.

Ölet blev efter bara 3 dagar efter primen i rumstemperatur kristallklart, samt som sagt var även i, +4 c hyfsat blank

Testölen hade ingen som helst diacetyl, inga gröna äpplen, ingen fruktighet, ölet kändes helt rensmakande, inga felsmaker vad jag kunde känna, och ni skall veta att jag känner och luktar efter fel när det gäller mina egna öl.

Till och med beskan var helt ok, absolut inte för hög, kanske 30-35 BU, började svagt men i en glidande skala ökade den till att jag klart kände av att detta inte är en BUD i beska, det blev en torr avslutning.

Detta är klart min bästa öl när det gäller Lageröl, överhuvudtaget på topp 3 listan över mina hembrygder.

Det bästa är att den skall lagras i minst 5 veckor till innan konsumtionen börjar samt att jag har 48 st, 50:cl kvar

Bo

Techno skrev:

Detta är klart min bästa öl när det gäller Lageröl, överhuvudtaget på topp 3 listan över mina hembrygder.

Det bästa är att den skall lagras i minst 5 veckor till innan konsumtionen börjar samt att jag har 48 st, 50:cl kvar

Bo

Härligt att höra!! smile

Har inte gett mig på lageröl ännu, men det finns på "att brygga listan" när temperaturen så sakteliga sjunker ute på balkongen..

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!