peps skrev:Techno skrev:Jag undrar kan jag jäsa ölet några dagar i en temp på ca 15 c för att få ner SG några pinnar mer? vill ner till ca 1012, samt då kanske diacetylen reduceras oxså?
Gör så, det hade jag gjort; kanske inte för pinnarnas skull men för diacetyl och eventuell acetaldehyd. Dextriner är goda...
Hej
I dag så gjorde jag en "nyfikenhets test" av min lager. Ölet har stått i 1 vecka på kolsyrejäsning samt 1 vecka ute på balkongen.
Jag lät min "Pilsner/Lager" jäsa i ca 7 dagar i 10+c, samt ca 3 dagar i +16c.
Eftersom jag inte har något extra kylskåp så brukar jag varje år i oktober, sedan 1996 jäsa en lager varje år ute på balkongen.
Jag gillar hembrygd lageröl, dom flesta har blivit helt ok, men alla har haft mer eller mindre diacetyl, en del har om sanningen skall fram oxså varit lite väl humlade, hophead som jag är.
Jag blev mycket glad samt även lite stolt över dagens test, jag hade under veckan lagt märke till att ölet stod mycket bra emot köldgrumling.
Ölet blev efter bara 3 dagar efter primen i rumstemperatur kristallklart, samt som sagt var även i, +4 c hyfsat blank
Testölen hade ingen som helst diacetyl, inga gröna äpplen, ingen fruktighet, ölet kändes helt rensmakande, inga felsmaker vad jag kunde känna, och ni skall veta att jag känner och luktar efter fel när det gäller mina egna öl.
Till och med beskan var helt ok, absolut inte för hög, kanske 30-35 BU, började svagt men i en glidande skala ökade den till att jag klart kände av att detta inte är en BUD i beska, det blev en torr avslutning.
Detta är klart min bästa öl när det gäller Lageröl, överhuvudtaget på topp 3 listan över mina hembrygder.
Det bästa är att den skall lagras i minst 5 veckor till innan konsumtionen börjar samt att jag har 48 st, 50:cl kvar
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20