Under pitchat

Vid senaste lager bryggningen så märkte jag att jag bara hade en påse W34-70 och inte två som jag trodde, detta upptäcktes så klart när jag skulle rehydrera.

Vörten ligger på 13liter 1.058 och nu är jag orolig att jag inte har tillräckligt med jäst.
Jag jäser vi 11-12 grader
Hur länge kan det få gå innan jag skaffar fram ett paket till.

Jag har aldrig några problem när jag jäser ales med samma mängd jast/vört, men efter mr malty räknaren så blev det "shit pommesfrittes"

Sv: Under pitchat

Jag hade bara kört på. Större risk att vörten plockar upp nån elak liftare om den ska stå och vänta ett extra dygn än att renjäsningen tar längre tid. Jag har jäst dubbla mängden vört m bara en påse W34. Ingen vinnaröl kanske, men absolut inte med några allvarliga felsmaker heller.

http://bistron.tumblr.com/

Den fick en påse, undrade bara om jag behöver en till

Det har gått ca: 35 timmar efter pitch och jag tycket att det är dålig aktivitet, det är ett visst tryck i kärlet men det är bara små och få skum bubblor på ytan.
Hade samma problem förra året då jag försökte med en lager.

Kyler med PVV från kok till 14 grader pichar i rehydrerad jäst med en temp på ca: 15 grader och ställer den i utrymme på ca:12 grader.

Vad gör jag för fel???? jag kanske inte ska hålla på med lager öl sad

även vid lagerbryggning så är det väll bra om första dygnet är i rumstemp? Dvs låt den komma igång i värmen först, innan du skickar ner den i kylan.

Om du är orolig så ha i mer jäst.
Jäsningen går saktare vid kallare temperatur men det är ju en fördel när man brygger lager för den ska vara så ren som möjligt utan jäsbiprodukter.
Låt det stå och puttra i många veckor det är inte ett problem.
Undvik att öppna och kika så ofta.
Jäser det sakta så kan du få vänta upptill fyra veckor innan det är klart.
På slutet kan du höja temperaturen för en så kallad diacetylrast.

Oroa dig inte för mycket. Det är klart att det tar lite tid. Och visst kan väl en lägre pitchrate sätta sina spå men Oas så har du ju tecken till att den är igång. Trycket har ökat, lite skum ses. Vätskan är kall och har en högre möjlighet att lösa kolsyra innan den blir mättad och börjar bubbla.
Ang temp för jässtart så tror jag definitivt på låg eller ännu lägre pitchtemp. En del jässtammar kan vara väldigt beroende av temperatur för att jäsa rent. Och det är ffa vid tillväxtfas och i den tidiga spurten som dessa bildas. Jag jäser precis en märzen med white labs oktoberfest. Den sägs kunna producera fenolen redan vid 15-16 grader vilket jag sannolikt rÅkat ut för tidigare även om jästen nog i te mådde helt bra dÅ heller. Nu har den jäst i 12 grader (start vid 9 grader) i 10 dagar, kommit ner till 1016 och nu har jag ställt den i 16 grader för att få den till fg och städa upp lite bättre av sin egen skit. Den smakar jöstmässigt väldigt bra och jag är inte orolig att jag förstör den med ett par dagar i högre temp pÅ slutet.

Som kenneth säger, eftersom det är kallare temperatur så ser man inte samma aktivitet som man kan göra på en ale.
Kollade mrmalty, så illa var det inte, du saknade 3.45 gram enligt den bara.
Tror inte du behöver oroa dig smile

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Håller med de föregående postarna, du har inte underpitchat brutalt. Glöm bort den i några veckor, det kommer bli bra. När man väl fått till det med lagerölsbryggning är det svårt att sluta.

Think globally. Drink locally.

octavianus skrev:

även vid lagerbryggning så är det väll bra om första dygnet är i rumstemp? Dvs låt den komma igång i värmen först, innan du skickar ner den i kylan.

Nja. Normalt sett så skall ju vörten kylas ner nån grad under jästempen. Sen ställas i normal jästemp kring 10grader. Men det finns såklart olika teorier om detta. Men jag tycker att det är dumt att låta jästen komma igång i rumstemperatur. Eftersom det är ibörjan av jäsningen jästen procucerar mest av estrar och sånt man inte vill ha i en lager. Att tempen då är 20 är ju knappast bra. Sen kan man ju fråga sig hur lång tid det tar för vörten/ölet att sjunka till idealisk jäspetmperatur efter att den stått rumstempererad. Hinner bildas en del oangelägna smaker under den tiden. Jag vet för jag har testat. Vill man ha en rensmakande lager så rekomenderar jag en kall temperatur från början. Detta om rätt mängd jäst har pitchats. Är antal aktiva jästceller för lågt kan det vara bra att ha högre temperatur från början ändå.

Jag rekommenderar att du inte väntar utan pitchar en påse till så snart du har möjlighet. Infektionsrisken är trots allt liten om du bara har rena grejer.
En större risk är att jästmängden är för klent tilltagen och inte klarar av att, under jäsningens senare skede, "städa bort" de felsmaker som produceras inledningsvis - särskilt om jästen inledningsvis får jobba för varmt. Megen har rätt i att jästen ska pitchas t.o.m. aningen svalare än måltemperaturen, som du skriver är 11-12 grader.
/Lars

12 Senast ändrad av Techno (2011-10-28 23:48:58)

Tristan skrev:

Vid senaste lager bryggningen så märkte jag att jag bara hade en påse W34-70 och inte två som jag trodde, detta upptäcktes så klart när jag skulle rehydrera.

Vörten ligger på 13liter 1.058 och nu är jag orolig att jag inte har tillräckligt med jäst.
Jag jäser vi 11-12 grader
Hur länge kan det få gå innan jag skaffar fram ett paket till.

Jag har aldrig några problem när jag jäser ales med samma mängd jast/vört, men efter mr malty räknaren så blev det "shit pommesfrittes"

Hej

Jag gjorde i början av oktober en Pilsner på 23 liter (OG 57), jag använde 2 paket, jag använde samma jäst som du W34/70. Jag jäste i snitt på + 11 C i 8 dagar, samt 3 dagar i en temp på ca 16-17 c för diacetylreducering samt att få ner SG .

Jäsningen gick i 11 C från OG 57-16 på 8 dagar samt till 10 dom resterande 3 dagarna.

Sekundär i 10 dagar i +10 C,  FG kanske 1 pinne lägre.

Flaskning i dag av 22 liter, ölet har en halmgul färg, ingen diacetyl, mycket rensmakande, ingen fruktighet.

Händer det inget under 1 veckas flasklagring samt 6 veckor i 0 c så kan detta bli en av mina bättre.

Oroa dej inte, min jäste ju ut bra, jag hade dubbel jästmängd men och så "nästan" dubbel volym..

1 paket torrjäst innehåller 220 miljarder celler, det räcker absolut till 13 liter lager, jag har bryggt välsmakande lager med mindre mängd jästceller

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

megen skrev:
octavianus skrev:

Nja. Normalt sett så skall ju vörten kylas ner nån grad under jästempen. Sen ställas i normal jästemp kring 10grader. Men det finns såklart olika teorier om detta. Men jag tycker att det är dumt att låta jästen komma igång i rumstemperatur. Eftersom det är ibörjan av jäsningen jästen procucerar mest av estrar och sånt man inte vill ha i en lager. Att tempen då är 20 är ju knappast bra. Sen kan man ju fråga sig hur lång tid det tar för vörten/ölet att sjunka till idealisk jäspetmperatur efter att den stått rumstempererad. Hinner bildas en del oangelägna smaker under den tiden. Jag vet för jag har testat. Vill man ha en rensmakande lager så rekomenderar jag en kall temperatur från början. Detta om rätt mängd jäst har pitchats. Är antal aktiva jästceller för lågt kan det vara bra att ha högre temperatur från början ändå.

Hej

Tidigare så var jag en 1 dygns jäsare i rumstemp vid lagerjäsning, sedan ut med den i 10 c temp. Ölet blev för det mesta hyfsat rensmakande, jag har alltid lång lagring på flaska mellan 10 -12 veckor minst, gärna längre.

Men dom sista åren så har jag gjort som du skriver megen, jag tycker att mina lager genom det har blivit snäppet bättre, så det är nog bara fördelar med det.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Varför är det så många i den här tråden som rekommenderar TS att ha i en påse jäst till när det på påsen står att 1 påse är till 20-30 liter och TS bryggde 13 liter?

Det har dividerats mycket ang. jästcellsantal. Lageröl behöver definitivt högre cellantal än varmjäst öl. 1 påse torrjäst innehåller väl maximalt ändå klart för lite för att en lager på 20-25 liter ska jäsa så rent som möjligt där dubbla mängden en standardrekomendation jmf mot ale. Att fermentis skriver så på sina påsar förstår jag inte heller. Det är definitivt ett konsensus kring att antalet jästceller vid lagerbryggning ska vara högre, närmast det dubbla för att det ska jäsa så rent som möligt. Men oas så har ju TS en mycket mindre mängd vört som han startade med så 1 på borde absolut räcka. Meddela hur det går för ölet.