Tristan skrev:Vid senaste lager bryggningen så märkte jag att jag bara hade en påse W34-70 och inte två som jag trodde, detta upptäcktes så klart när jag skulle rehydrera.
Vörten ligger på 13liter 1.058 och nu är jag orolig att jag inte har tillräckligt med jäst.
Jag jäser vi 11-12 grader
Hur länge kan det få gå innan jag skaffar fram ett paket till.
Jag har aldrig några problem när jag jäser ales med samma mängd jast/vört, men efter mr malty räknaren så blev det "shit pommesfrittes"
Hej
Jag gjorde i början av oktober en Pilsner på 23 liter (OG 57), jag använde 2 paket, jag använde samma jäst som du W34/70. Jag jäste i snitt på + 11 C i 8 dagar, samt 3 dagar i en temp på ca 16-17 c för diacetylreducering samt att få ner SG .
Jäsningen gick i 11 C från OG 57-16 på 8 dagar samt till 10 dom resterande 3 dagarna.
Sekundär i 10 dagar i +10 C, FG kanske 1 pinne lägre.
Flaskning i dag av 22 liter, ölet har en halmgul färg, ingen diacetyl, mycket rensmakande, ingen fruktighet.
Händer det inget under 1 veckas flasklagring samt 6 veckor i 0 c så kan detta bli en av mina bättre.
Oroa dej inte, min jäste ju ut bra, jag hade dubbel jästmängd men och så "nästan" dubbel volym..
1 paket torrjäst innehåller 220 miljarder celler, det räcker absolut till 13 liter lager, jag har bryggt välsmakande lager med mindre mängd jästceller
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20