episk bryggdag 11/11/11

Jag tänkte brygga en magisk öl den 11:e november, eftersom 11 ju är ett mycket magiskt nummer. Jag har redan börjat göra etiketten, så gott som färdigt recept och koncept klart. Jag vill inte avslöja för mycket just nu eftersom jag inte vill påverka era bryggplaner för mycket om nu någon annan tänkte brygga en magisk öl denna magiska dag?

Är det någon annan som tänkte brygga denna dag, så kanske vi kan hålla kontakt på det astrala planet ;-).

8þ Mats

Sv: episk bryggdag 11/11/11

Haha det finns väl inte direkt nån astrologi med vårt sätt att dela in tid isåfall ska.ll man väl följa nåt annat system och hitta nåt magiskt datum där. Men man kan ju alltid hitta på nån magi med det datumet. smile Alla Appleprodukter flippar ur för att de inte klarar av så många ettor på rad. Apple torskar tusentals miljarder och konkar vilket resulterar i  att hela internet krashcar och det blir en så stor världsvidd ekonomisk katastrof att hela västvärlden blir helt utblottad.

Ja vi firar det genom att brygga en riktigt god öl. Den sista ölen.

Ingen magisk öl idag men väl en pilsner. Mäska in för 10 minter sedan. Hej och hå! ska bli nåt med pilsnermalt, lite vetemalt  och en hel del Carablond 20. Belgisk karamellmalt. Den tror jag på.  Magnum och Saazhumle.

finfint! det är kul det där med att brygga paralellt. jag skulle gärna vara med. jag tror att jag har möjlighet att göra det också. En rolig grej är tjänsten Bambuser som gör så att man kan sända live på internet med sin telefon eller datamaskin.

Finns det några krav på bryggden? måste man ha med någon magisk rymdingrediens?

www.brygg.se

Snyggt försök att döda/kapa tråden direkt Megen :-/

Michel, jag har inte satt upp några regler. Men man bör väl lägga in någon tanke bakom det man gör också, inte bara brygga på rutin utan göra någon form av ritual du känner dig bekväm med.

8þ Mats

kabuto skrev:

Snyggt försök att döda/kapa tråden direkt Megen :-/

Michel, jag har inte satt upp några regler. Men man bör väl lägga in någon tanke bakom det man gör också, inte bara brygga på rutin utan göra någon form av ritual du känner dig bekväm med.

Jag tänkte att jag skulle laka min barleywine med sorkblod den 11/11/11. Sen ska jag koka brygden med ett silverpentagram med i koket. Sen hade jag tänkt att jäsa med jäshinken uppochned. Magiskt värre. smile

Sorkblod.   hehe. Den var bra smile

Hail Anton Szandor LaVey!

Nu måste jag ju bara brygga denna magiska dag.

Ojojoj nu kommer det att bli en hel del esoteriska brygder runtom i stugorna misstänker jag. 11:e är på en fredag va? Med månen ... nästan full? blir nog en bra bryggdag. Jag ska FÖRSÖKA att deltaga, men måste lura iväg sambon i så fall. Argan list krävs.

Jag tänker inte heller avslöja mitt (ev) recept, det ska bli mycket intressant att se vad alla tyckte var en passande brygd... EFTERÅT!

Synd att det är en fredag. Då hinner jag inte göra min Imperial Stout... tar lite väl lång tid...

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

Det skulle vara coolare att brygga den 21Dec i år. Exakt ett år kvar tills jorden går under, enligt Mayakalendern.

megen skrev:

Det skulle vara coolare att brygga den 21Dec i år. Exakt ett år kvar tills jorden går under, enligt Mayakalendern.

va?! Ett år kvar bara? Men jag har massor att hinna med innan jorden går under. Attans!  Så mkt öl jag inte smakat än. Får änna lägga in en spurt nu då

Den 9 december skulle julölet smakas av enligt bondepraktikan.  Den 21 december? Varför inte den 22 - midvintersolståndet i år. Då firade de asatroende midvinterblot med öl, mjöd och människooffer. Även romarna festade då. De kristna snodde sedan högtiden som ett taktiskt drag. Men midsommar har de inte lyckats med - vem har hört talats om Johannes Döparens Dag?

Solens stånd och månens faser har under urminnes tider och i många kulturer varit viktiga på flera sätt.

Under den här bryggningen passar det väl att läska sig med en Duvel eller varför inte en Old Nick.

No I ain´t supersticious - black cat crossed my trail ; Howling Wolf

..och perserna firar yalda den 22 december, en pre-islamsk högtid.

megen skrev:

Nu kommer jag vara en bessersesser. Förlåt. Men det är ett år kvar tills det börjar om. då har jordens axel snurrat ett halvt varv sen den började och därav har sommar och vinter bytt plats. så fram med badbyxorna nu!

www.brygg.se

michel skrev:
megen skrev:

Nu kommer jag vara en bessersesser. Förlåt. Men det är ett år kvar tills det börjar om. då har jordens axel snurrat ett halvt varv sen den började och därav har sommar och vinter bytt plats. så fram med badbyxorna nu!

Öh va *yrvaken* ?

När vi ändå är inne på ämnet esoterica, visste ni att Aleister Crowley kommer från en gammal välrennomerad bryggarfamilj? Måste bara bifoga bilden på tappskyltar:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/crowleysales-thumb.jpg

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

När vi ändå är inne på ämnet esoterica, visste ni att Aleister Crowley kommer från en gammal välrennomerad bryggarfamilj? Måste bara bifoga bilden på tappskyltar:

http://www.humle.se/punbb/images/upload … -thumb.jpg

Hej

Det var värst alla var kunniga om esoteriska saker. Annars Peps ,så var väl denne Crowley, en av av alla olika "skojare" som finns i branchen, en av dom som har ev, jag säjer ev haft lite "äkta" kunskaper.

Han skall en gång på en trottoar gått brevid en inte ont anande person och fått denne, att gå i samma takt som Crowley, när Crowley ändrade takt så ändrade den andra till samma takt. Det kan ju bero på hur mycket olika saker som helst.

Blev han inte utvisad av Mussolini från Italien? Engelsmän har alltid gillat det övernaturliga, det fanns hur mycket spritister som helst på den Viktorianska tiden.

Det gick en film för några år sedan som hette "The Exorcism of Emily Rose"

Den filmen tar sin handling från en konstig sak som sedan i mitten på 70 talet delar religionspsykologerna samt den vanliga proffesionen, för innehållet är inspelat  samt dom strider än i dag vad som hände. Annelise dog under exorcismen, prästerna blev fällda men fick ett kort straff, fel eller inte?

Bo

http://www.youtube.com/watch?v=qr-IdHU3A5M

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

michel skrev:
megen skrev:

Jag fattar inte heller riktigt. Men jag blir nyfiken. Var snäll och förtydliga. Nä du är ingen besserwisser. Besserwisser är man om man gaggar om saker man absolut har noll koll på men framställer sig själv och sina kunskaper som ovärderliga.

Jag skulle veta varför 11 ska vara så magiskt.

Har försökt hitta något på nätet om det men misslyckats.
3, 7 och 13 anses "magiska", men 11 har jag inte hittat något om.

http://www.youtube.com/watch?v=XuzpsO4ErOQ

jo, jorden snurrar runtrunt för att skapa dygnsrytmen. Men sen så snurrar jordens axel så att årstiderna hela tiden förskjuts. Så efter ett tag (ett helt varv tar ca 26000 år) så har sommaren blivit vinter och vice versa. Man kan säga att jordens axel ritar som cirklar under denna förskjutning.

ursäkta min opedagogiska förklaring.

www.brygg.se

Kenneth skrev:

Jag skulle veta varför 11 ska vara så magiskt.

Har försökt hitta något på nätet om det men misslyckats.
3, 7 och 13 anses "magiska", men 11 har jag inte hittat något om.

http://www.greatdreams.com/eleven/num11.htm

24 Senast ändrad av kabuto (2011-11-07 10:04:15)

megen skrev:
michel skrev:
megen skrev:

Jag fattar inte heller riktigt. Men jag blir nyfiken. Var snäll och förtydliga. Nä du är ingen besserwisser. Besserwisser är man om man gaggar om saker man absolut har noll koll på men framställer sig själv och sina kunskaper som ovärderliga.

Ungefär som dina kommentar här då Megen.

8þ Mats

Frugan har uppmanat mig att köpa trisslotter på fredag. Fredagsmys med Horn-Per - skål ta me´fan!