Tråden om Vattenjustering

Snubblade över ett gratis vattenjusterings-ark till excel som enligt min första koll verkar mer pedagogiskt och genomgripande än John Palmers dito. Bru'n Water heter det och jag vet inte om det varit uppe för diskussion här på forumet innan.

Så jag tänkte att det kanske är lika bra att starta en vatten-tråd.

Excelarket går att ladda hem med SI-enheter via länken --> http://sites.google.com/site/brunwater/ … =0&d=1

Man kan även läsa på en del om ämnet på deras hemsida http://sites.google.com/site/brunwater/home

Slit det med hälsan och glöm inte att donera till skaparna om du känner dig givmild...

Sv: Tråden om Vattenjustering

En vattentråd, hurra!!

Jag har länge gått å funderat på en annan användbar grej, i gränslandet till detta s a s .

Jag vet ju t ex att flera än jag på detta forum är från Göteborg, och den överväldigande majoriteten av oss använder vatten från ett av de två vattenverken i stan. Sålunda har vi "samma" utgångsvärden på vattnet(om vi tar från samma verk vill säga).
På samma sätt förhåller det sig säkerligen med Stockholm, Malmö, Linköping, Östersund osv osv.

Tänk att ha en korsreferenstabell med vattenbehandlingsdoser (för en "normal" 19L ["5-gallon"] brygd) för öltyp/stad?

Typ (och nu tar jag helt galna siffror gripet ur luften):

Göteborg (Lackarebäcksverket):
Öltyp               CaCO3          CaSo4          osv...
Engelsk IPA        1,2 g           0,9 g
Tysk Lager           -              1,2 g

En mäktig applikation/Excelark med formler där vattenprofilerna för olika städer finns inlagda/är uppdateringsbara...

Kanske ska jag bygga en själv. En iPhoneApp. Hmm...

Bra tråd men det känns som att den har hamnat under fel rubrik. Vad säger ni, vill ni ha den under Bryggmetoder och råvaror eller Litteratur och informationsresurser?

-- Svante

Svante skrev:

Bra tråd men det känns som att den har hamnat under fel rubrik. Vad säger ni, vill ni ha den under Bryggmetoder och råvaror eller Litteratur och informationsresurser?

Absolut, flytta den dit där du tycker den passar bäst.

Den här "kalkylatorn" använder jag mig av för vattenjustering:
http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

6 Senast ändrad av olefattguy (2011-10-23 11:45:52)

Hittade denna karta över vattenhårdhet i Sverige.
Mycket översiktlig och grov givetvis, men ändå intressant.
Största geografiska delen av Sverige har mjukt vatten, men stora befolkningscentra (Uppsala-trakten bl a) har hårt.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/dHsverige.gif

Hittade även denna (delvis motsägande, se Östersund) karta med städernas vattenhårdhet utsatt:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/karta_liten.gif

olefattguy skrev:

En mäktig applikation/Excelark med formler där vattenprofilerna för olika städer finns inlagda/är uppdateringsbara...

Kanske ska jag bygga en själv. En iPhoneApp. Hmm...

Bra idé. Här finns en utmärkt liten applikation för att beräkna tillsatser givet ursprungsvatten och målprofil:

http://www.cs.virginia.edu/~asb/misc/water.html

Den använder en snajsig girig algoritm för att hitta bästa kombinationen av salter. Applikationen är gjord i klientsidejavascript och licensierad under GPL, så man skulle nog kunna använda den.

Think globally. Drink locally.

Oh, heuristik! Det var inte i förrgår. Ska kolla lite på denna.

Man kan lägga till en stad genom att skapa en array med värdena för:
"calcium,magnesium, sodium, sulfate, chloride, and carbonates"

Jag kikar lite på världens längsta länk till vattenvärdena för GBG och funderar på att använda mig av median-värdena där för att slippa trassla med två vattenverk (har för mig att de ligger rätt nära varandra i mätvärden ändå?).

Calcium= Kalcium (duh!)
Magnesium är ju samma
Men vad är sodium på svenska?
Å vad motsvarar carbonates?

Hittills har jag detta

[kod]citydata['gbg_m'] = "21 1.5 0 24 11 0 Gothenburg_Median";[/kod]

behöver fylla i nollorna...

sodium = natrium. carbonater = HCO3

brandemannen skrev:

Tack!
HCO3, det finns inte med (kolla gärna den långa länken i mitt tidigare inlägg)? Har ett vagt minne av att detta har diskuterats tidigare, man var tvungen att räkna ut det på nåt vis?

olefattguy skrev:
brandemannen skrev:

Tack!
HCO3, det finns inte med (kolla gärna den långa länken i mitt tidigare inlägg)? Har ett vagt minne av att detta har diskuterats tidigare, man var tvungen att räkna ut det på nåt vis?

I Bru'n water finns det på första arket en omvandlare, där man skriver in alkanitet och får svaret i Bikarbonat (HCO3).

Alkaliniteten på alelyckan är 0.95 mmol/l vilket ger en halt av HCO3 på 58 mg/l eller ppm enligt Bru'n water

Det finns även omvandlare av andra jon-koncentrarioner om du skulle vilja räkna om HCO3 till CaCO3

olefattguy skrev:

(delvis motsägande, se Östersund)

Det beror på vilket vatten som avses. Kring Storsjön är berggrunden kalkhaltig och grundvattnet medelhårt. Men kranvattnet i Östersund är ytvatten från Storsjön och därför mjukt, 3.0-3.5 °dH enligt rapporten på kommunens hemsida. Det är sällan så enkelt som kartan visar eftersom källan till vattnet kan variera även på en liten ort.

olefattguy skrev:

Här är ett utdrag ur en lite äldre tråd i ämnet, så vet du hur man räknar ut det. Där du bor är det svårt att säga om vattnet kommer från älven eller från Delsjön.

Tack! Även vattnet i Delsjön pumpas (tror jag) upp från Göta Älv. Det är väl inga större skillnader som skulle orsaka gigantiska felsmaker antar jag...

15 Senast ändrad av Spettarn (2011-11-01 13:26:33)

Hittade ännu en lång länk över vattnet i Göteborg som jag slog ihop med en kartbild (för oss med dålig känsla för geografin) här, det inringade området är blandzonen.

Spettarn skrev:

Hittade ännu en lång länk över vattnet i Göteborg som jag slog ihop med en kartbild (för oss med dålig känsla för geografin) här, det inringade området är blandzonen.

Fantastiskt! Bra jobbat!
Jag verkar då att bo i "blandzonen", vilket stöttar mina tidigare antaganden.
Svårt att se på din i övrigt utmärkta karta, skulle med millimeters marginal kunna tillhöra Lackarebäck. Sproll!

olefattguy skrev:

Även vattnet i Delsjön pumpas (tror jag) upp från Göta Älv.

Stämmer bra det. Vattnet från de två verken är också ganska lika.