Elsäkerhet: Jordfelsbrytare - förlängningssladd - grenuttag

Som rubriken beskriver, jag har funderingar på att flytta bryggverksamheten från köket till garaget där det (förhoppningsvis) inte behöver plockas undan mellan varje bryggning, så kanske det kan kännas lite enklare att komma till skott s a s. Det finns ett jordat uttag och en vattenkran med både varmt och kallt vatten(men ingen ho, tyvärr).

Nu är mitt hus ett 40-tals (hyres-)hus som undan för undan renoverats, men jag är lite osäker på hur elledningarna till just garaget är dragna.

Elen dit går inte via min mätartavla (f-n vet vem som betalar, men det är ett mindre problem wink ), så jag vet inte om det finns nån fast jordbrytare, men jag utgår ifrån att det INTE gör det. Därför har jag införskaffat en st portabel jordbrytare som jag tänkt sätta i det jordade uttaget där jag tänkt köra min 2000W elgryta (jag kör BIAB i elgrytan f t).

Det kan ju hända att jag vill koppla in nåt mer i eluttaget. Min fråga är då: Kan jag koppla som beskrivs i rubriken (Jordfelsbrytare - förlängningssladd - grenuttag) och fortfarande få skydd av jordbrytaren för bägge elgrunkorna?
Jag antar att det finns nån övre gräns för hur mycket watt/ampere/volt/nåt annat (total el-idiot är man) man kan koppla in?

Eller behöver/rekommenderas jag EN brytare per pryl? Jag har bara två uttag i garaget (ett "tvilling"-uttag, typ) så det kan ju begränsa mitt bryggande något. Jag kanske vill ha musik under arbetet t ex...

Sv: Elsäkerhet: Jordfelsbrytare - förlängningssladd - grenuttag

Snabbsvaret: Ja

Lite mer utvecklat svar: Under förutsättning att det är en 10A säkring som sitter där (vilket det troligen är) så ska det gå att göra på det viset, men använd en förlängningssladd där ledarna är 1,5 mm2.

Grytan är på 2000W, det innebär att du har ca 400W kvar innan säkringen blir överbelastad, det räcker och blir över till ett normalt speleverk.

Räkna så här:  10 *240  Säkringen gånger volten så får du effekten 2400W

Salle

(Troligen så ligger garagesäkringen på fastighetselen dvs den mätaren som all gemensam el kommer från, tvättstuga, trapphus, ytterbelysning o dy, kan vara bra att veta när säkringen går....)

3 Senast ändrad av olefattguy (2011-10-22 15:05:55)

Tack Salle! Låter bra.
Har nog aldrig sett specar på hur tjocka ledarna är på en förlängningssladd, men det kan ju bero på att jag aldrig tittat efter...
Antar att det ska vara lite grövre doningar än vad som är normalt då? Eller jag har ingen aning om hur tjocka ledarna är på en "normal" sladd. Ska googla lite.

Salle skrev:

(Troligen så ligger garagesäkringen på fastighetselen dvs den mätaren som all gemensam el kommer från, tvättstuga, trapphus, ytterbelysning o dy, kan vara bra att veta när säkringen går....)

"när"!?!? Inte "om"? wink

Förenklat igen, en sladd du använder till dina lampor i lägenheten brukar vara 0,75 mm2, medan de man använder ute till verktyg o liknande brukar vara 1,5 mm2

Salle