Elsäkerhet: Jordfelsbrytare - förlängningssladd - grenuttag
Som rubriken beskriver, jag har funderingar på att flytta bryggverksamheten från köket till garaget där det (förhoppningsvis) inte behöver plockas undan mellan varje bryggning, så kanske det kan kännas lite enklare att komma till skott s a s. Det finns ett jordat uttag och en vattenkran med både varmt och kallt vatten(men ingen ho, tyvärr).
Nu är mitt hus ett 40-tals (hyres-)hus som undan för undan renoverats, men jag är lite osäker på hur elledningarna till just garaget är dragna.
Elen dit går inte via min mätartavla (f-n vet vem som betalar, men det är ett mindre problem
), så jag vet inte om det finns nån fast jordbrytare, men jag utgår ifrån att det INTE gör det. Därför har jag införskaffat en st portabel jordbrytare som jag tänkt sätta i det jordade uttaget där jag tänkt köra min 2000W elgryta (jag kör BIAB i elgrytan f t).
Det kan ju hända att jag vill koppla in nåt mer i eluttaget. Min fråga är då: Kan jag koppla som beskrivs i rubriken (Jordfelsbrytare - förlängningssladd - grenuttag) och fortfarande få skydd av jordbrytaren för bägge elgrunkorna?
Jag antar att det finns nån övre gräns för hur mycket watt/ampere/volt/nåt annat (total el-idiot är man) man kan koppla in?
Eller behöver/rekommenderas jag EN brytare per pryl? Jag har bara två uttag i garaget (ett "tvilling"-uttag, typ) så det kan ju begränsa mitt bryggande något. Jag kanske vill ha musik under arbetet t ex...