Julölets avsmakning
Hej
Är det Anna med kanna 09/12 , eller Thomasdagen 21/12 som är den officiella julöl avsmaknings dagen ?
Jag själv har alltid försökt smaka av min julpilsner, den som jäst på balkongen sedan 1996, med Anna dagen 9/12
Bo
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Julölets avsmakning
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej
Är det Anna med kanna 09/12 , eller Thomasdagen 21/12 som är den officiella julöl avsmaknings dagen ?
Jag själv har alltid försökt smaka av min julpilsner, den som jäst på balkongen sedan 1996, med Anna dagen 9/12
Bo
9 December är den traditionella dagen att avsmaka sitt julöl.
Åhå - jag har trott att man skall BRYGGA sitt öl på Annadagen. Har alltid tyckt att det varit lite väl tätt inpå julafton, då man förmodligen skall dricka det...
Så säger Wikipedia FWIW:
"Annadagen är den dag då lutfisken skall läggas i blöt enligt tradition, samt att julölet skall vara färdigbryggt. I vissa delar har emellertid seden varit tvärtom, att ölet skall börja bryggas på Annadagen. Namnet kan ha kommit från Jungfru Marias mor Anna. I vissa delar av Finland sägs vädret vara möjligt att spå från Annadagen, genom uttrycket "Braskade Anna skulle det bliva kallt om julen, slaskade det, blev väderleken mild". Annadagen firas den 9 december."
Det är väl värt att nämna att traditionen kommer från det gamla bondesamhället, och då var det en alldeles utmärkt idé att brygga julölen den 9:e december, eftersom den med den tidens mått var i bästa drickfärdiga skick till juldagen. Hade man bryggt den tidigare hade den ju hunnit börja surna, och man vill ju inte dricka sur gammelöl till julfesten.
Har även hört av äldre personer att man bör göra sin julöl/porter innan den 15 November för att kunna öppna sin öl på julafton.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Julölets avsmakning