Den eviga plastsmaken.
Hej jag skriver igen fast detta ämnte tagits upp förut.
Jag har i samtliga brygder sen i våras fått denna obehagliga plastic-pading liknande bismak i mina brygder. Det kom samtidigt som jag byte utrustning till att börja helmäska.
Innan när jag satsbryggde/delmäskade hade jag aldrig det problemet. Smaken dyker altid upp när jag primat och flaskat ölet när det stått två till tre veckor. Aldrig innan. Ölet smakar alltid bra när jag provsmakar efter primären och sekundären. Hmmmm detta liknar en klassisk flaskinfektion eler hur? Men det konstiga är att smaken uppstår i samtliga flaskor. Skulle kunna vara att min diskmaskin som jag desinfekterar flaskor i har nåt skit kvar i sig och lämnar spår av sig i samtliga flaskor. Men jag tycker ändå att det är märkligt att det inte är någon skillnad utan det är exakt lika i alla flaskor.
Min andra fundering kring detta är bryggvattnet. Jag vet att det är ett väldigt hårt vatten jag har (egen brunn) det har inte gjorts någon analys på det, men jag ska göra det inom kort. Finns det ämnen i vettnet som skule kunna bidraga tll denna bismak? Jag har testat olika rengörings/deninfekteringsmedel som jag först trodde var boven i dramat. Men ICKE! Jag har använt ett flertal olika malt och humlesorter vi olika tillfällen så det är inte det. Den sista boven skulle kunna vara min utrustning. Jag änvänder en 25l kylväsla med hemabyggd Bazookascreen (eller vad fan det heter) efter Thornys berömnda ritning. Jag har en 30l aluminumgryta, kopparspiral till kylning. Resten är rostfritt stål. Två plastjäshunkar med vanliga jäsrör.
En til grej är att jag använt gelatinblad i brygderna efter sekundärjäsningen för att göra ölet klarare. Kan detta lämna någon bismak?
Nu ska jag beskriva smaken bättre. Den liknar plastic Padding och kommer ganska sent i eftersmaken långt bak på tungan. Tar man några regäla klunkar plastöl och rapar sen så känner man smaken väldigt tydligt... I samband med rapen alltså.
Det sjuka är att detta får mig att bli ännu mer taggad för att brygga mer jag vil ju veta vad felet är och bli av med smaken.
Har ni andra som har haft samma problem lyckats lösa det eller var det bara tillfälligt?
Något geni som skulle kunna tänka sig att ta emot en flaska på posten för analys och vidare disskussion, skule ju kunna skicka in en till SHBF men det är roligare att göra det till någon av er som man har munhuggits med förut? ![]()
Edit. Ursäkta lite stavfel som jag inte orkar rätta till ![]()