1 Senast ändrad av megen (2010-09-28 12:15:12)

Den eviga plastsmaken.

Hej jag skriver igen fast detta ämnte tagits upp förut.
Jag har i samtliga brygder sen i våras fått denna obehagliga plastic-pading liknande bismak i mina brygder. Det kom samtidigt som jag byte utrustning till att börja helmäska.
Innan när jag satsbryggde/delmäskade hade jag aldrig det problemet. Smaken dyker altid upp när jag primat och flaskat ölet  när det stått två till tre veckor. Aldrig innan. Ölet smakar alltid bra när jag provsmakar efter primären och sekundären. Hmmmm detta liknar en klassisk flaskinfektion eler hur? Men det konstiga är att smaken uppstår i samtliga flaskor. Skulle kunna vara att min diskmaskin som jag desinfekterar flaskor i har nåt skit kvar i sig och lämnar spår av sig i samtliga flaskor. Men jag tycker ändå att det är märkligt att det inte är någon skillnad utan det är exakt lika i alla flaskor.
Min andra fundering kring detta är bryggvattnet. Jag vet att det är ett väldigt hårt vatten jag har (egen brunn) det har inte gjorts någon analys på det, men jag ska göra det inom kort. Finns det ämnen i vettnet som skule kunna bidraga tll denna bismak? Jag har testat olika rengörings/deninfekteringsmedel som jag först trodde var boven i dramat. Men ICKE! Jag har använt ett flertal olika malt och humlesorter vi olika tillfällen så det är inte det. Den sista boven skulle kunna vara min utrustning. Jag änvänder en 25l kylväsla med hemabyggd Bazookascreen (eller vad fan det heter) efter Thornys berömnda ritning. Jag har en 30l aluminumgryta, kopparspiral till kylning. Resten är rostfritt stål. Två plastjäshunkar med vanliga jäsrör.
En til grej är att jag använt gelatinblad i brygderna efter sekundärjäsningen för att göra ölet klarare. Kan detta lämna någon bismak?

Nu ska jag beskriva smaken bättre. Den liknar plastic Padding och kommer ganska sent i eftersmaken långt bak på tungan. Tar man några regäla klunkar plastöl och rapar sen så känner man smaken väldigt tydligt... I samband med rapen alltså.

Det sjuka är att detta får mig att bli ännu mer taggad för att brygga mer jag vil ju veta vad felet är och bli av med smaken.

Har ni andra som har haft samma problem lyckats lösa det eller var det bara tillfälligt?

Något geni som skulle kunna tänka sig att ta emot en flaska på posten för analys och vidare disskussion, skule ju kunna skicka in en till SHBF men det är roligare att göra det till någon av er som man har munhuggits med förut? smile

Edit. Ursäkta lite stavfel som jag inte orkar rätta till smile

Sv: Den eviga plastsmaken.

Hävert?

3 Senast ändrad av megen (2010-09-28 12:39:16)

brandemannen skrev:

Hävert?

Auto sifon med siliconslang

Någon här på forumet, kommer inte ihåg vem, kanske Fransson (?) hade väl problem med upprepade infektioner men då i primär el. sekundär. Använder du häverten för vörttrasnport?

brandemannen skrev:

Någon här på forumet, kommer inte ihåg vem, kanske Fransson (?) hade väl problem med upprepade infektioner men då i primär el. sekundär. Använder du häverten för vörttrasnport?

Ja precis.

Vet inte jag. Kolla om du hittar något här kanske:
http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html

Jag är inget geni på felsmakar, men slängar in lite tanker ändå....

Har du ändrat på din procedur när du flaskar öl i samband med att du gick från extrakt? Om inte tycker jag att infektion i samband med flasktappning låter lite långsökt, men det kan du ju "snabbt" kolla om du gör en extraktbryggning som referens.

http://morebeer.com/themes/morewinepro/ … flavor.pdf listar "Chlorophenol" som en möjlig källa till plastsmakar, men eftersom du har egen brunn har du nog inte klor i vattnet... då skulle det kunna vara från rengöringsmedel som inte skyllts bort tillräckligt...
Även desinficeringsmedel med jod anges som möjlig källa. Om du använder jodofor "no-rinse" har du kanske blandat det fel?

Fast då skulle du ju även ha problem vid extraktbryggning....

jrm skrev:

Jag är inget geni på felsmakar, men slängar in lite tanker ändå....

Har du ändrat på din procedur när du flaskar öl i samband med att du gick från extrakt? Om inte tycker jag att infektion i samband med flasktappning låter lite långsökt, men det kan du ju "snabbt" kolla om du gör en extraktbryggning som referens.

http://morebeer.com/themes/morewinepro/ … flavor.pdf listar "Chlorophenol" som en möjlig källa till plastsmakar, men eftersom du har egen brunn har du nog inte klor i vattnet... då skulle det kunna vara från rengöringsmedel som inte skyllts bort tillräckligt...
Även desinficeringsmedel med jod anges som möjlig källa. Om du använder jodofor "no-rinse" har du kanske blandat det fel?

Fast då skulle du ju även ha problem vid extraktbryggning....

Jag vet det är ett pussel som inte går att lägga ihop på något sätt.

Jag körde flaskorna till de två sista extraktbrygderna i diskmaskinen, Ingen plastsmak.
Men jag ska ändå testa att rengöra flaskorna på annat sätt. Har en som står på primär och ska flaskas om nån vecka.

Jag har varit slaviskt noggran med att skölja bort eventuella rester av rengöringsmedel spec efter att plastsmaken uppstod.

Annars skulle jag ju komma förbi hos dig nån dag så får du smaka styggelsen, du bor ju inte så långt från mig. Så kan jag kanske få turen och smaka hur hembrygd öl ska smaka. smile

9 Senast ändrad av jrm (2010-09-28 14:17:23)

Ja, det skulle vara trevligt... sen om det hjälper hitta källan tror jag knappast :-)
Jag har dock bara bryggt en gång sedan i våras och det gick åt till sommerölträff i Lövstabruk, så urvalet jag kan bjuda på är inte stort... :-/

Vist pratade vi även om att du skulle få titta förbi någon gång när jag har fart i bryggverket, eller? Två små barn och en gammal jordbruksfastighet lämnar tyvärr alldeles för lite tid för ölbryggning...

Hej

Ja det är ett elände, spec när man inte kan peka ut något spec att gå på.

Jag steriliserar mina flaskor i ugnen i ca 150 c i 2 timmar och låter dom svalna i ugnen. Men eftersom du får felsmaken i alla flaskor så är det knappast flaskorna det är fel på.

Jag de för dryga 10 år prob med hinninfektion, det kvitta hur jag steriliserade, det kom allttid tillbaka. Ölet smakade ok men det kändes inget vidare ändå.

Jag bytte jäshinkar och då försvann eländet. Testa och byt hinkarna. Lycka till.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Diskar du med diskmedel?
Varje gång som jag diskat flaskorna i diskmaskin så har jag alltid fått rester kvar i flaskan.
Har även märkt att i vissa flaskor fastnar det botten sediment som är mycket svårt att få bort speciellt om det inte togs bort innan ugns steriliseringen.
Nu för tiden diskat jag alltid alla flaskor för hand med flaskborste (ser det som terapi för själen och vetskapen att den snart fylls igen)
Jag steriliserar också alltid flaskorna i ugnen innan flaskfyllning.

12 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-09-28 18:31:31)

Jupp min bror hade problem med plåstersmak ett tag.

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3242

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Jupp min bror hade problem med plåstersmak ett tag.

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3242

jo den tråden kommer jag ihåg. Kom han på vad felet var?

Har för mig att han gick över från jodofor till star san och att han bytte nog från att köra flaskorna i ugnen till att tvätta med pbw och desinficera med starsan. Tror han testade vatten från våra   föräldrar, deras vatten går tydligen under undantagsregler vad gäller klor. Deras blommor dog när dom vattnade med kranvatten.

www.bryggradio.com

15 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-09-28 20:22:24)

Kolla how to brew på nätet om du inte äger en papperskopia av den. Läs beskrivningen av smaken och dess olika orsaker, sedan är det bara att sätta sig ner och fundera ut var i din process ngn av dessa orsaker kan tänkas uppstå. Det är inte alltid helt solklart så man kan behöva fundera ett par varv innan man lokaliserar källan.

Ta ett ex med folk med ständiga infektioner, pitcha jästen i ett annat rum o vips så va problemet borta...
Inte det första man tänker på i en sådan sits.

Det viktigaste för dig är att förstå vad som KAN orsaka problemet du har, och metodiskt utesluta de olika alternativen. Du kommer lära dig mycket intressanta saker på vägen.

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Kolla how to brew på nätet om du inte äger en papperskopia av den. Läs beskrivningen av smaken och dess olika orsaker, sedan är det bara att sätta sig ner och fundera ut var i din process ngn av dessa orsaker kan tänkas uppstå. Det är inte alltid helt solklart så man kan behöva fundera ett par varv innan man lokaliserar källan.

Ta ett ex med folk med ständiga infektioner, pitcha jästen i ett annat rum o vips så va problemet borta...
Inte det första man tänker på i en sådan sits.

Det viktigaste för dig är att förstå vad som KAN orsaka problemet du har, och metodiskt utesluta de olika alternativen. Du kommer lära dig mycket intressanta saker på vägen.

Exakt därför jag är taggad.

Hur är det med kapsylerna?
På insidan sitter ju ett plastskikt.
Jag vet att en del kokar kapsylerna.
Själv så tycker jag det verkar riskabelt att man förstör/påverkar just det inre plastskiktet.
Jag kokar aldrig mina kapsyler och har aldrig märkt att de ger någon felsmak.

Annars så kanske det är något i din bryggprocess som uppenbarligen skiljer sig åt om du gör sats/delmäsk kontra helmäsk.
Mäskning och lakning har man ju inte vid sats och delmäsk så går lakningen mycket fortare.
Kan det vara så att kylväskan är boven?
Du skulle kunna mäska i kastrullen och bara använda kylväskan vid lakningen (om nu du inte redan gör så).
Så gör jag och det fungerar bra.

Nu lovade jag mig själv att undvika inte spåna mer i detta, men kunde inte låta bli wink

Fenoler ger ofta dessa typer av smaker, fenoler kommer från både malten och jästen, även från bakterier och vildjäst. Saker som påverkar fenoler är bla. ferylsyra? Ferulic acid (eng) jäst, klorin, jästemp och tempens stabilitet.
Jag vet inte om man kan tolka autolys som plastig, det brukar dra mer åt köttbuljong soya och bränt gummi...

Vissa humlesorter kan ge en ganska mysko bismak om man drar i för mycket. Det kan vara allt från plast till diesel. Jag har stött på det i vissa sämre exempel av ex aaa och ipa. Oftast från danska microbryggerier.

Kan det vara så att det är ngn typ av fenol i kombination med etylacetat som får dig att tänka plasticpadding med alla dess härliga lösningsmedel, härdare osv...

www.bryggradio.com

Jag har exakt samma problem, har inte lokaliserat källan. Kände precis samma felsmak på Motala Brygghus "Skepparpinan IPA".

Första gångerna jag bryggde tänkte jag inte på det eller så blir man mer uppmärksam med tiden. Plastic padding, känns tydligt när man rapar, däremot ingen lukt när man luktar på ölet och knappt någon pp-smak i munnen heller. Smaken blir varken sämre eller bättre med tiden. Tror inte detta beror på infektion, då hade det blivit sämre med tiden.

Mäskar i kylväska, kokar vörten i aluminiumkastrull, kopparspiralkylare, nya jäshinkar, jodofor som sterilisering, det är inte flaskinfektion (värmesteriliserar), hävertar m.m. av livsmedelsgodkänd PVC-slang.

Hej!

Jag har känt detta två gånger, varav den andra gången var i min senaste brygd. Då hällde jag på vörten på jästen från en tidigare laddning, och jag vill minnas att det var så förra gången också. Kan det vara så att den jäst (Nottingham) som ligger kvar på botten av jäshinken mår så pass dåligt att den producerar en massa fenoler?

Fridens,
Mattias

Har fått plastic-padding-smak med både S-04 och US-05, ja, det är färsk och pigg jäst.  I övrigt smakar ölet bra, det är om man rapar man känner smaken.
Luktar ingenting. Jo, ölet luktar gott och friskt, jag vill det ska smaka gott och friskt också, utan plastic padding i slutklämmen på eftersmaken.

Infektion? Nix, det skulle bli värre med tiden. Flaskinfektion skulle skilja sig från flaska till flaska. Kapsylerna är kokta. Har aldrig haft infektionsproblem, peppar peppar.

Humlen? Har mest använt Amarillo och Cascade den senaste tiden, olika batcher, tror inte det beror på den heller.

Nåt som händer vid lakning? Kan dock inte känna plastic padding-arom i stamvörten, men den kan ju komma senare. Brukar smaka på nykokt stamvört för att
upptäcka fel på ett tidigt stadium.

Klor? Klorfenoler? Nix, använder inte hypoklorithaltiga rengöringsmedel, utan mest kokt vatten eller jodofor (1 msk/10 liter). Möjligt att det kan härstamma från kloret i kranvatten när man sköljer ur jäskärl i så fall. Vörten är kokt, den ska inte innehålla klor.

Kom på att jag drack upp FG-provet när jag tappade på flaska sist, då fanns felsmaken där, så nånting verkar hända under jäsningsprocessen.

Shit va drygt det är när man jagar felsmaker!

Det kan vara vad som helst eller i vart fall komma in hur som helst, ibland är logiken väldigt ologisk.
När man använder mycket humle speciellt om den är lite halvoxiderad så kan det bli en del konstiga smaker.

En annan tänkbar orsak kan vara oxidation av någon av komponenterna i ölet, antingen från jäsningen eller från humlen. Jäsning i hög temperatur (över 20C) kan generera olika produkter som oxiderar på ett väldigt tråkigt sätt. Mitt mål är att aldrig låta ölet bli mer än 20C innan det kyls ner och hålls kallt till det är slut.

Dålig jäst/jäsning kan orsaka problem och få felsmaker som svavel, backelit etc. Speciellt om den är i kontakt med ölet i högre temperatur under en tid.
Mitt råd är att tänka vad är det i plastic padding-doften som är tydligt i arom, förmodligen härdare och lösningsmedel? När och hur bildas liknande ämnen i öl och vad kan jag göra för att minska risken för att dessa ämnen bildas.

Ju mer öl man dricker ju bättre blir man på att analysera den, tråkigt när man hittar sviskon i sina egna öl.
Kanske inte ett svar med en färdig lösning men i vart fall en klapp på axeln och ett "heja magnus63" wink

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Ju mer öl man dricker ju bättre blir man på att analysera den, tråkigt när man hittar sviskon i sina egna öl.

mmm en veteöl med sviskon kanske? big_smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

"Gammalt kylskåp" kan man också likna aromen vid.

Glädjande nog verkar den vara känslig för luft. Häller jag upp ett glas och låter det stå 3-4 minuter så försvinner bismaken nästan helt. Samma sak om man rapar. Rapar man efter 20 sekunder känner man inte aromen. Tur, för annars är jag nöjd med min american amber! Snygg färg, blankt och bärnstenfärgat, lite knäckig i smaken, man känner karamellmalten tydligt, kanske aningen för mycket bitterhumle.  Ska dra ner lite på amarillon och gå upp lite på cascaden i aromgivan nästa gång.

Jo jag vet, man blir jävligt picky med det man brygger.

Kör du en weissen bock med sviskon så kommer jag och provsmakar så fort där är drickfärdigt

www.bryggradio.com